Artikel laten voorlezen
Smartphones zijn ontzettend populair tegenwoordig. Bijna iedereen heeft er wel een. De twee meest bekende en populaire smartphonemerken zijn ongetwijfeld Apple en Samsung. Deze merken zijn samen goed voor de productie van ruim 500 miljoen toestellen per jaar.

Er zijn naast deze twee giganten nog tientallen andere smartphonemakers. Zo kennen de meeste mensen ook wel Huawei, HTC of Sony.

Naast Apple en Samsung bestaat er nog een andere heel grote, maar minder bekende, smartphonemaker: Xiaomi. De beursgang van deze unicorn (benaming voor een startup bedrijf met een waarde van boven de 1 miljard) is één van de grootste Chinese tech IPO’s van de afgelopen jaren.

Over de hele wereld werd uitgekeken naar de beursgang van Xiaomi – ‘de Apple van China’ – en haar ambitieuze bedrijfsplannen.

Op 9 juli 2018 was het zover en het aandeel opende met een koers van 16,75 HKD iets onder de verwachte IPO prijs van 17 Hong Kong dollars.

 

Beursgang Xiaomi

Wat doet Xiaomi?

Techgigant Xiaomi is momenteel de op vier na grootste smartphonefabrikant ter wereld en heeft zijn hoofdvestiging in de hoofdstad van China, Peking. Alleen Samsung, Apple, Huawei en Oppo verkopen momenteel nog meer smartphones dan Xiaomi. In onderstaande tabel is de enorme groei van Xiaomi te zien. Zij hebben in 2017 maar liefst 74,5% meer smartphones verscheept dan in 2016.

Top 5 smartphone bedrijven

Bedrijf Verscheepte smartphones 2017* Marktaandeel 2017 Verscheepte smartphones 2016* Marktaandeel 2016 Verandering Year over Year
Samsung 317,3 21,6% 311,4 21,1% 1,9%
Apple 215,8 14,7% 215,4 14,6% 0,2%
Huawei 153,1 10,4% 139,3 9,5% 9,9%
OPPO 111,8 7,6% 99,8 6,8% 12,0%
Xiaomi 92,4 6,3% 53,0 3,6% 74,5%
Anders 577,7 39,5% 654,5 44,4% -11,7%
Totaal 1472,4 100% 1473,4 100% -0,1%

*Aantal in miljoenen stuks

Het bedrijf is nog vrij jong. Het werd in 2010 opgericht door ondernemer Lei Jun, die momenteel de CEO van het bedrijf is. Eerder richtte hij al de online boekensite Joyco.com op. In 2004 verkocht hij de site voor 75 miljoen dollar aan Amazon.com. In 2014 werd Jun uitgeroepen door Forbes als ‘zakenman van het jaar’. Xiaomi heeft naast Jun een aantal andere opvallende namen als medeoprichters. Eén van deze medeoprichters, Lin Bin, was voorheen werkzaam bij Microsoft en Google. Ook medeoprichter Hong Feng was voorheen werkzaam als senior product manager bij Google China.

Naast de ontwikkeling van smartphones houdt Xiaomi zich onder andere bezig met mobiele apps en andere consumentenelektronica. In 2011 brachten zij hun eerste smartphone op de markt, de Xiaomi MI A1. Na deze succesvolle release breidde Xiaomi zich snel uit naar andere markten. Het bedrijf heeft grote ambities en wil met zijn relatief goedkope smartphones de strijdt aangaan met Apple.

Lei Jun heeft met zijn bedrijf Xiaomi Inc al geïnvesteerd in meer dan 90 startende bedrijven. Hij is van plan om nog meer te investeren om Xiaomi Inc te helpen zijn ecosysteem exponentieel uit te breiden en te laten groeien.

Beursgang Xiaomi: waarom gaat Xiaomi naar de beurs?

In december 2017 werd bekend dat Xiaomi in gesprek is met diverse investeringsbanken over een beursgang in Hongkong. Aanvankelijk hoopte het bedrijf 10 miljard dollar op te halen met een IPO op zowel de beurs van Hongkong als op de beurs in het binnenland van China. Een notering in het binnenland van China is vanwege een geschil met de Chinese beurstoezichthouder CSRC uitgesteld tot na de beursgang in Hongkong. De  CSRC is het niet eens met de ‘hoge’ uitgifteprijs, die Xiaomi voor ogen heeft. De techgigant mikte juist op een hogere uitgifteprijs om investeerders op de Hong Kong Stock Exchange enthousiast te maken. Door dit geschil is het op te halen bedrag neerwaarts bijgesteld naar circa 6,1 miljard dollar.

 

Met het geld dat wordt opgehaald met de beursgang van Xiaomi, wil het investeren in verdere expansie van het bedrijf. Het bedrijf heeft aangegeven 30% van het geld te gebruiken voor Research & Development van huishoudproducten, smartphones, TV’s, laptops, AI speakers en smart routers. Een andere 30% van het bedrag zal worden gebruikt voor verdere uitbreiding van het ecosysteem, dat zich hoofdzakelijk richt op Internet of Things en lifestyle producten. Verder zal 30% van het geld worden gebruikt voor wereldwijde expansie. De overige 10% reserveert het bedrijf voor werkkapitaal en algemene bedrijfsdoeleinden.

Uitbreidingsplannen Xiaomi na IPO

Xiamoi verkoopt nu voornamelijk veel toestellen in eigen land, maar ook in India, Rusland en Indonesië doet het goede zaken. Het blijkt erg lastig te zijn om de Amerikaanse markt te betreden. Landgenoten Huawei en ZTE stuitten eerder al op weerstand uit de VS. De topman van Xiaomi heeft echter goede hoop en denkt in 2019 ook de Amerikaanse markt te betreden.

Hij denkt dat de handelsspanningen tussen de VS en China de uitbreidingsplannen van de techgigant niet in de weg staan. Het bedrijf heeft goede relaties met Amerikaanse toeleveranciers als Qualcomm en Alphabet. China Mobile en processormaker Qualcomm hebben tevens een groot aantal aandelen gekocht bij de beursgang van Xiaomi.

In onderstaande tabel valt te zien dat de afgelopen jaren het grootste deel van de omzet in China werd behaald. Het percentage neemt echter wel af en het bedrijf weet steeds meer omzet in de rest van de wereld te behalen.

Hoe zijn de financiële resultaten van Xiaomi?

De afgelopen jaren waren voor Xiaomi afwisselend positief en minder positief. In 2014 deed Xiaomi het erg goed en was het zelfs het best verkopende Chinese smartphonemerk. Destijds werden de producten alleen via de website verkocht tegen veel lagere prijzen dan gebruikelijk voor smartphones. De jaren daarna werd het smartphonemerk ingehaald door de concurrenten uit eigen land als Oppo en Huawei.

Door te investeren in eigen winkels en door de Indiase markt te betreden hoopte Jun het tij te keren. Hierdoor heeft Xiaomi in 2017 hoge kosten gemaakt en ook de kosten voor marketing waren flink toegenomen. Daarnaast is de grootste ‘kostenpost’ in 2017 de herwaardering van preferente aandelen geweest, die enorm in waarde zijn toegenomen nu het bedrijf naar de beurs gaat. Dit is echter een non-cash kostenpost, die dus slechts voor een boekhoudkundig verlies zorgt. Het komt er in het kort op neer dat aandeelhouders hun converteerbare preferente aandelen omwisselden voor gewone aandelen. Dat levert de aandeelhouders een winst op vanwege de waardestijging van Xiaomi, maar het gaat ten koste van de winst van de techgigant.

Beursgang Xiaomi - cijfers Xiaomi

Het aantal verkochte smartphones steeg van 55,5 miljoen in 2016 naar 91,41 miljoen in 2017. Ook de prijs per verkochte toestel nam licht toe.

De omzet van Xiaomi was in 2016 nagenoeg gelijk aan 2015. In 2017 was de omzet echter flink gestegen met 67%. Ook de winst nam flink toe. Uiteindelijk blijft er onder aan de streep een winst over van 5,4 miljard Chinese Renminbi. Dat komt neer op ongeveer 813 miljoen dollar. Deze winst is 1,8 keer zo groot als in 2016. Hier is de eenmalige kostenpost door de verandering van de waarde van de preferente aandelen niet in meegenomen.

Waar komt de omzet vandaan?

Hoewel Xiaomi vooral succesvol is met haar smartphones weet het concern ook steeds meer omzet uit andere divises te halen. Zo nam de omzet uit Internet of Things en lifestyle products de afgelopen jaren flink toe. In 2015 kwam 13% van de omzet uit deze divisie en in 2017 was dat al 20,5%. Ook de omzet uit Internet services nam de afgelopen twee jaar significant toe met ruim 100% in 2016 en circa 50% in 2017.

Is Xiaomi aantrekkelijk gewaardeerd?

Xiaomi brengt 2,18 miljard aandelen naar de markt. Op basis van de uitgifteprijs van 17 Hong Kong dollars wordt Xiaomi gewaardeerd op een marktwaarde van 47 miljard Amerikaanse dollar. Met een nettowinst van 813 miljoen dollar komt de koers-winstverhouding (K/W) uit op circa 57. In vergelijking met Apple, dat momenteel een koers-winstverhouding heeft van 17, is de verhouding aan de hoge kant. Xiaomi groeit echter nog erg hard, waardoor de K/W de komende jaren kan afnemen. De verwachte koers-winstverhouding voor 2019 komt uit op circa 25 keer de verwachte winst.

Zeker voor beleggers die geloven dat het Xiaomi lukt om de groei door te zetten, is dit een interessante lange termijn belegging.

Hoe kunt u beleggen in Xiaomi?

Op maandag 9 juli vindt de IPO van Xiaomi aan de beurs in Hongkong plaats. De aandelen op deze beurs staan genoteerd in Hong Kong dollars. De tickercode van aandelen op deze beurs bestaat uit een reeks getallen. Beleggers bij LYNX kunnen het aandeel toevoegen aan het handelsplatform en hierin beleggen.

Het aandeel is te vinden onder de tickercode: 1810.

Bent u benieuwd naar andere aankomende Chinese beursgangen? Bekijk dan het artikel: Chinese techgiganten naar de beurs.

Het aandeel Xiaomi kopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. Ook het aandeel Xiaomi (1810) is verhandelbaar via LYNX. U heeft toegang tot ruim 130 beurzen in meer dan 30 landen, waaronder China. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.