De concurrenten van Netflix

U kunt er bijna niet omheen, Netflix. Bijna al uw vrienden en kennissen hebben een abonnement.

Netflix is de absolute wereldleider op het gebied van video on demand via internet. Steeds vaker duiken er berichten op dat de concurrentie de aanval op de online streamingsdienst wil openen.

Moet Netflix zich zorgen gaan maken? Is de torenhoge beurswaarde straks passé? In dit artikel behandel ik de concurrenten van Netflix, de mogelijke negatieve gevolgen voor het bedrijf en doe ik een technische analyse op het aandeel Netflix.

Het aandeel Netflix (NFLX)

Netflix werd opgericht op 29 augustus 1997. In die tijd kon men via het internet dvd’s huren voor onbepaalde tijd en die per post weer terugsturen. Zodra de dvd werd teruggestuurd, verzond Netflix de volgende dvd uit de lijst van gereserveerde films. Het aantal dvd’s dat iemand tegelijkertijd in bezit kon hebben, hing af van het abonnementstype. Uiteraard heeft Netflix in 2010 de overstap gemaakt naar streaming video via het internet.

Aandeel Netflix

Het aandeel Netflix heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende stijging achter de rug. De recente kwartaalresultaten stelde echter teleur en het aandeel dook 20% omlaag. De streamingsdienst kon in eigen land slechts 670.000 nieuwe abonnees bijschrijven, waar analisten gerekend hadden op 1,23 miljoen nieuwe kijkers. Internationaal viel de groei ook tegen: er kwamen 4,47 miljoen nieuwe abonnees bij waar men uitging van 5,11 miljoen. Netflix heeft nu ruim 130 miljoen abonnees wereldwijd. Het bedrijf geeft dit jaar $ 8 miljard uit aan het kopen en creëren van eigen content en heeft de afgelopen jaren al meerdere keren de prijzen van haar abonnementen verhoogd.

Het goedkoopste abonnement kost $ 7,99 en kan gebruikt worden door 1 persoon. Het tweede abonnement kost $ 9,99 en kan door 2 personen tegelijk gebruikt worden. Het duurste abonnement is $ 13,99 per maand en kan door 4 personen gebruikt worden. Met dit laatste abonnement schiet het bedrijf zichzelf misschien een beetje in de voet. De geruchten gaan dan ook dat Netflix de abonnementen en prijzen binnenkort weer gaat aanpassen. Welke streamingsdiensten kunnen abonnees bij Netflix wegsnoepen?

Technisch vindt de huidige correctie van aandeel Netflix plaats binnen de meerjarige stijgende trend. Zolang het patroon van hogere toppen en bodems intact blijft kunnen beleggers opwaarts kijken. Er is echter nog veel ruimte voor een correctie binnen de lange termijn uptrend. Het aandeel heeft momenteel even steun gevonden op een voorliggende koerstop. Wellicht kan het aandeel Netflix de komende tijd corrigeren richting de $ 300 waar de onderkant van de stijgende trend ligt.

In bovenstaande grafiek ziet u het technische plaatje van het aandeel Netflix.

Amazon Prime / Prime video (AMZN)

Amazon Prime werd in 2005 opgericht. In de beginjaren is de dienst vooral een soort abonnementendienst waarmee klanten snel en gratis pakketjes kunnen laten bezorgen. In de afgelopen 13 jaar zijn daar talloze diensten bijgekomen. In 2006 begon Amazon met het aanbieden van beperkte videocontent onder de naam Amazon Unbox als extra dienst van Amazon Prime. De naam van de videodienst werd enkele keren veranderd en heet nu officieel Prime Video. De afgelopen jaren heeft Amazon meerdere deals gesloten met partners om het aanbod van content te vergroten. In 2016 werden besloten om Prime Video los te koppelen van Amazon Prime. Met de op zichzelf staande streamingdienst wil de techgigant direct de concurrentie aangaan met marktleider Netflix.

Naast films heeft Amazon ook de rechten gekocht voor het uitzenden van sportwedstrijden zoals tennis. Vanaf 2019 gaat Amazon ook Engelse voetbalwedstrijden uitzenden. Met een prijs van $8,99 per maand voor een abonnement dat door 2 personen tegelijk gebruikt kan worden zit Prime Video nog onder de prijs van Netflix. Voor $12,99 per maand krijgt u Amazon Prime + Video samen.

Amazon zegt zelf meer dan 100 miljoen abonnees te hebben voor Amazon Prime. Amazon heeft daarentegen nog nooit prijsgegeven hoeveel abonnees ze hebben voor Prime Video. Analisten van Reuters schatten dat ongeveer 26 miljoen mensen gebruik maken van de videodienst. Amazon heeft met $ 4,5 miljard ook een enorm budget vrijgemaakt om de komende jaren te investeren in unieke content om de kijker naar zich toe te trekken. Wel geven veel kijkers de voorkeur aan Netflix vanwege de gebruiksvriendelijkheid. Netflix heeft een slim algoritme op basis van big data waarmee het de gebruiker persoonlijke content aanbiedt.

Amazon.com bevindt zich al jaren in een stijgende trend. Er is weinig aan te merken op het sterke technische beeld van het aandeel. Zolang het patroon van hogere toppen en bodems zich voortzet, mag er opwaarts worden gekeken.

Hulu

Wellicht heeft u er nog niet van gehoord maar het Amerikaanse bedrijf Hulu is bezig aan een flinke opmars. Hulu biedt duizenden tv-shows en films aan vanaf $ 7,99 per maand. Het bedrijf is eerder dit jaar de 20 miljoen abonnees gepasseerd. Het bedrijf is actief in de VS en Japan.

Hoewel de naam Hulu u misschien niets zegt, denk ik wel dat u de grootaandeelhouders van dit bedrijf kent. 21st Century Fox, Comcast en The Walt Disney Company hebben alle drie 30% van de aandelen in handen. Daarnaast heeft AT&T nog een belang van 10%. Na de eventuele definitieve overname van 21st Century Fox door Disney zal Disney met 60% grootaandeelhouder van Hulu zijn. Nu Disney zelf volgend jaar met een nieuwe streamingsdienst op de markt wil komen, is het nog maar de vraag in hoeverre deze twee elkaar gaan bijten. Het bedrijf is nog niet beursgenoteerd, maar het bekende woord IPO (Initial Public Offering) is al een aantal keren in de wandelgangen gevallen.

The Walt Disney Company (DIS)

Disney komt volgend jaar met haar eigen streamingdienst. De naam van de dienst is nog onbekend, maar dat het platform vooral bij ‘Marvel’ liefhebbers in de smaak gaat vallen moge wel duidelijk zijn. De zogenaamde Marvel-producties(superhelden films) waren voorheen nog op Netflix te zien, maar daar is het binnenkort mee afgelopen. Uiteraard maakt Disney ook al haar eigen producties exclusief beschikbaar op haar eigen platform. Het bedrijf is marktleider op het gebied van productie en distributie van animatiefilms.

Het aandeel is de afgelopen jaren niet veel opgeschoten. In de laatste drie jaar bewoog het aandeel zijwaarts en vormde daarbij een driehoek patroon. Recentelijk brak de koers daar uit en dat geeft het technische plaatje een positieve impuls. De all-time high rond de $ 120 zal nu snel opgezocht en gebroken kunnen worden. Wellicht dat het aandeel naar grotere hoogtes kan stijgen als de streamingsdienst een succes blijkt.

iQiyi

In 2009 werd Youtube officieel verboden in China. Dit opende de weg voor Chinese bedrijven om hun eigen videodiensten te ontplooien. De 3 techgiganten Baidu, Alibaba en Tencent(BAT) sprongen maar al te graag in dit gat. Baidu deed dat tot nu toe erg succesvol met de videostreamingsdienst iQiyi dat eerder dit jaar naar de beurs is gebracht.

Het bedrijf wist snel internationale partnerships naar zich toe te trekken om westerse content op de Chinese markt aan te bieden. Vlak daarna besloot iQIYI ook met eigen producties te komen. Inmiddels werkt iQIYI samen met partners in Zuid-Korea en Japan om ook op die markten content aan te bieden en uit te wisselen. Uiteraard maakt het bedrijf slim gebruik van de ecosystemen van Baidu. Dankzij de grote hoeveelheid zoekopdrachten kan het platform hier profiteren van de big data en haar eigen content hoog in de zoekmachine plaatsen.

De website iQIYI heeft meer dan 500 miljoen maandelijks actieve gebruikers. De streamingsdienst maakt echter gebruik van zowel betaalde als onbetaalde diensten. Volgens de laatste cijfers heeft het platform ruim 67 miljoen betalende abonnees. Opvallend is dat iQIYI vorig jaar een partnership is aangegaan met Netflix. Door de samenwerking kan het Chinese platform de bekende series van Netflix aanbieden. De dienst verdient naast de verkoop van abonnementen ook aan advertenties. Ter vergelijking: Netflix is ruim $ 150 miljard waard op de beurs terwijl iQiyi op de huidige prijs slechts een schamele $ 20 miljard waard is.

De beursgang van iQiyi leek uit te draaien op een fiasco. Het aandeel ging voor $ 18 per aandeel naar de beurs in de VS en zakte meteen hard weg. In de maanden die daarop volgen laat het aandeel een indrukwekkende stijging zien tot circa $ 46. De afgelopen maanden is het aandeel wat aan het corrigeren geslagen en begeeft zich vlak boven de steun rond de $ 29. Bij een doorbraak hieronder moeten beleggers rekening houden met een diepere correctie. Bij een eventuele uitbraak boven de dalende toppenlijn kan de $ 38 of zelfs de top op $ 46 weer opgezocht worden.

Apple Video

Ook het grootste beursbedrijf ter wereld kan niet achterblijven. Apple is van plan om in 2019 met een Netflix-concurrent live te gaan. Apple gaat hierbij slim inspelen op de nadelen van Netflix. Zo schijnt het dat je straks bij Apple wereldwijd hetzelfde aanbodt hebt. Bij Netflix verschilt het aanbod van films per land waardoor veel nieuwe films en series aanvankelijk alleen in de VS beschikbaar zijn. De techgigant schijnt talloze filmproducenten ingeschakeld te hebben om films en series te maken van allerlei genres.

Het zal mij niets verbazen als Apple straks ook een totaalpakket gaat aanbieden waarmee gebruikers bijvoorbeeld Apple Music en Apple Video voor een vast bedrag per maand kunnen krijgen. Apple heeft een zeer hoge naamsbekendheid en beschikt over een enorme hoeveelheid cash en heeft dus zeker de middelen om een serieuze concurrent van Netflix en andere streamingsdiensten te worden.

Apple passeerde recentelijk de grens van $ 1 biljoen marktwaarde. Technisch bevindt het aandeel zich in een mooie stijgende trend. Apple heeft een koers/winst-verhouding van 19 en is daarmee redelijk geprijsd. De verwachte K/W voor de komende 12 maanden is 17,72. De winst per aandeel zal naar verwachting ook de komende jaren blijven toenemen.

NEWTV

Opvallende nieuwkomer is NEWTV. Het bedrijf WndrCo, dat door onder andere oud-Disney-topman Jeffrey Katzenberg is opgericht, heeft $ 1 miljard opgehaald voor een nieuwe videodienst. NEWTV wordt niet echt een directe tegenhanger van Netflix, maar meer een soort mengelmoes van Netflix en YouTube. Het is de bedoeling dat gebruikers korte filmpjes en afleveringen ‘van Hollywood-kwaliteit’ kunnen kijken die telkens zo’n 5 tot 10 minuten duren. Dit klinkt op zich niet heel spannend, maar tot de financierders behoren grote bedrijven als Alibaba en de Amerikaanse bank Goldman Sachs. De nieuwe dienst staat voor volgend jaar gepland.

Gaat Netflix terrein verliezen?

Uit bovenstaande blijkt dat er genoeg concurrentie op de loer ligt. Tientallen bedrijven willen zich gaan mengen in de strijd om de kijker naar zich toe te trekken. Bij de laatste kwartaalcijfers bleek al dat de groei bij Netflix aan het afnemen is. Nu er in 2019 nog eens een paar grote concurrenten bijkomen kan Netflix zomaar verder in de problemen komen.

De torenhoge K/W van het aandeel Netflix kan ervoor zorgen dat beleggers besluiten om de forse winsten van de afgelopen jaren veilig te stellen. Als lange termijn belegger zal ik dan ook huiverig zijn om te beleggen in het aandeel. De ontwikkelingen kunnen echter wel voor forse koersuitslagen zorgen bij de streamingsdienst wat voor traders natuurlijk wel weer interessant is.

Het aandeel Netflix kopen bij LYNX?

Uiteraard kunt u bij LYNX het aandeel Netflix kopen. LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen.

aandeel Netflix

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Meer:

Neemt uw beleggen ook serieus?

Kies voor LYNX

Ontvang tijdelijk
€ 250
transactietegoed
Profiteer direct
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.