DAWN-aandelen: Welke aandelen profiteren van de coronacrisis?

Tijdens de coronacrash zijn veel aandelen hard onderuit gegaan. Toch zijn er ook aandelen die juist profiteren van de huidige coronacrisis.

De aandelen die profiteren van een lockdown kregen zelfs een eigen acroniem: DAWN-aandelen.

De onderwerpen die worden besproken in dit artikel:

DAWN aandelen

Coronacrisis

Sinds het coronavirus heeft toegeslagen in de wereld, zijn de aandelenmarkten hard weggezakt. Al aan het begin van de coronacrisis (24 februari) bespraken we enkele aandelen die konden profiteren van de algehele malaisse. In het artikel: “Coronavirus Beurscrash | Beleggers vluchten uit aandelen” bespraken we enkele bedrijven die zich bezighouden met de productie van tests, mondkapjes en een mogelijke vaccin. Op 12 maart kreeg dit artikel een update.

Dit zijn uiteraard aandelen die mogelijk slechts tijdelijk zullen profiteren van de coronacrisis. Zodra er een vaccin beschikbaar is en het virus verdwijnt, dan kunnen deze aandelen mogelijk ook weer hard wegzakken. Echter kan een vaccin nog lang op zich laten wachten. De eerst lock-downs zijn verlengd en mogelijk zitten we nog maanden thuis. Maar ook daar weten bepaalde aandelen juist weer van te profiteren.

DAWN-aandelen

Tijdens een interview met het Amerikaanse CNBC kwam Mark Tepper met een nieuw acroniem op de proppen: DAWN-stocks. Mark Tepper is de CEO van Strategic Wealth Partners en bedacht de term als tegenhanger van het populaire FAANG. De term komt van de Engelstalige slogan “it’s always darkest before the dawn”. Tepper refereert naar deze donkere periode waarin bijna alle activiteiten gestaakt zijn wegens het coronavirus.

De afkorting van DAWN-aandelen staat voor:

  • D” van Domino’s pizza (Ticker: DPZ);
  • A” van Activision Blizzard (Ticker: ATVI);
  • W” van Walmart (Ticker: WMT);
  • N” van Netflix (Ticker: NFLX).

Tepper benadrukt dat bijna iedereen thuis zit vanwege de corona-maatregelen. Alle scholen zijn gesloten, sportevenementen zijn gestaakt en er wordt niet meer gereisd. Mensen zitten als het ware aan hun huis gekluisterd. Hiervan zullen bezorgdiensten als Domino’s Pizza en streamingdiensten zoals Netflix kunnen profiteren. Ook gaan er ontzettend veel mensen gamen (Activision Blizzard) en zoals u weet zijn veel mensen aan het hamsteren geslagen (Walmart).

Volgens Mark Tepper kunnen ook software bedrijven profiteren van de huidige situatie. Door de enorme omslag naar thuiswerken hebben steeds meer bedrijven behoefte aan grotere online opslagcapaciteit. Hiervoor biedt Cloud Computing natuurlijk de ideale oplossing. Bedrijven zoals Microsoft, Amazon.com en Alphabet kunnen deze online toepassingen verzorgen. Bovendien maken we plotseling enorm veel gebruik van online communicatieprogramma’s zoals Zoom Video Communications en Microsoft Teams.

Dat de coronacrisis mogelijk een ander tijdperk zal gaan inluiden, besprak ik eerder al in het artikel: Recessie leidt tot paradigmaverschuiving – 4e industriele revolutie: Beleggen in bedrijven van de toekomst. De crisis leidt wellicht tot een verandering van de samenleving. Mogelijk zullen we in de toekomst vaker vanuit huis werken.

Analyse van de DAWN-aandelen

Domino’s Pizza (DPZ)

Wist u dat Domino’s Pizza één van de best presterende aandelen van het afgelopen decennium is? Sinds de bodem in 2008 steeg de koers van het aandeel met ruim 14.000%(!). Hoe kan dat, zul je je afvragen. Kort gezegd: Pizza’s zijn al jarenlang ontzettend populair en Domino’s heeft haar franchise al jarenlang zeer kundig weten uit te breiden.

Fun fact: Circa 17% van alle restaurants wereldwijd zijn pizzeria’s. Pizza’s lijken overigens niet in populariteit af te nemen aangezien er voor ieder wat wils is. De vegetariërs en vegans van deze wereld kunnen dus ook nog steeds genieten van deze Italiaanse all-time klassieker. Toch zijn het de Amerikanen die zeer actief zijn in de pizza-ketens. Zo zijn er wereldwijd duizenden restaurants van de Pizza Hut, Papa John’s Pizza & New York Pizza.

Tot een van de populairste en bekendste namen behoort toch echt wel Domino’s Pizza. Deze franchise keten heeft wereldwijd ruim 17.000 restaurants in meer dan 90 landen. Meer dan 94% van de restaurants in de VS zijn franchises. Domino’s Pizza blijft jaar na jaar sterke prestaties neerzetten. Het bedrijf weet de omzet al 104 kwartalen (26 jaar) op rij te verhogen. Vooral tijdens speciale evenement, zoals de Super Bowl of Halloween, draait de pizza-keten goed. De populariteit van Domino’s hangt samen met hun vooruitstrevende technologie. Zo kun je met Domino’s Anyware op 15 verschillende digitale manieren je pizza bestellen. Bijvoorbeeld via je Apple Watch. Ruim 65% van de verkopen vinden dan ook plaats via digitale kanalen.

Op 20 februari kwam het bedrijf met de resultaten over het 4e kwaartaal uit, waardoor het aandeel ongeveer 25% de lucht inschoot. Daarbovenop vertroetelde Domino’s zijn aandeelhouders door het dividend met 20% te verhogen. Ook bevestigde Domino’s zijn twee- tot driejarige vooruitzichten. Het bedrijf verwacht een globale verkoopstijging tussen de 7 a 8% en ondertussen zet het bedrijf vol in op technologische innovatie.

Met een K/W van ruim 33 is het bedrijf wat aan de hoge kant gewaardeerd. Op korte termijn lijkt het aandeel echter wel relatief stabiel ten op zichte van de brede markt. Het bedrijf biedt conactloos bezorgen aan ten tijde van het coronavirus. Doordat het bedrijf op deze manier profiteert van de lockdown periode, is het aandeel de afgelopen tijd sterk blijven liggen, terwijl andere aandelen fors daalden.

Activision Blizzard (ATVI)

Tussen 2012 en 2018 waren game-aandelen erg in trek onder beleggers. De aandelenkoersen van gameproducenten zoals Activision Blizzard stegen in die periode met honderden procenten. De vertaalslag naar online zijn de winsten van gamebedrijven ten goede gekomen. Game-ontwikkelaars bieden hun spellen steeds meer online aan via een downloadbare versie. Hierdoor verhogen de bedrijven hun winstmarges, omdat de detailhandel wordt omzeild. In de zogeheten Playstore van de Playstation 4 kun je met een paar drukken op de knop een spel kopen en het start direct met downloaden.

Bovendien profiteerden game-ontwikkelaars van betere hardware zoals smartphones en tablets. Hierdoor konden ontwikkelaars ook mobiele games gaan aanbieden, welke vandaag de dag een steeds groter deel uitmaken van de omzet in de game-industrie. Met name in Azië worden veel games op smartphones gespeeld. Mobiele games kunnen direct via de verschillende app-stores worden aangeboden. Het percentage dat de ontwikkelaar afstaat aan de eigenaar van de appstore is vaak kleiner dan de kosten voor een ouderwetse CD in de winkel. Ook bieden games steeds vaker de mogelijkheid tot het doen van aankopen in de game zelf. De omzet van deze markt is ook tientallen miljarden dollars per jaar.

Activision Blizzard is een van de marktleiders in de gamingsector. De uitgebreide productportefeuille van Activision Blizzard omvat enkele van de beroemdste computerspellen ter wereld, zoals World of Warcraft, Call of Duty, Skylanders, Guitar Hero, StarCraft en Diablo. Activision Blizzard is ook sterk in de mobiele gaming markt, waar de groeicijfers momenteel het hoogst zijn. De populaire smartphonegames Candy Crush en Bubble Witch, bijvoorbeeld, zijn van de dochtermaatschappij King Digital van de groep.

De afgelopen periode heeft de maker een echte hit te pakken: Call of Duty Modern Warfare. Zowel mobiel als op de Playstation 4 blijkt de game erg populair. Vanwege de coronacrisis zitten ontzettend veel mensen thuis te gamen.  De recente update, Warzone, dat op het populaire Fortnite lijkt, is al door meer dan 30 miljoen mensen gespeeld.

Met een K/W van 30 is ook dit aandeel niet aan de goedkope kant. Vorig jaar viel de omzet ook flink terug van $ 7,5 miljard tot $6,5 miljard. Maar dit jaar zou de omzet- en winstgroei weer moeten aantrekken dankzij de zojuist genoemde nieuwe game-releases. Analisten verwachten een omzet van $6,8 miljard, maar deze zou zomaar eens hoger kunnen uitvallen vanwege het succes van Call of Duty. Op de beurs heeft dit aandeel zijn robuustheid en crisisbestendigheid laten zien. De koers van Activision Blizzard staat minder dan 10% onder de high van eerder dit jaar, terwijl de algehele markt de afgelopen periode meer verloor.

Walmart (WMT)

Het derde aandeel dat volgens Mark Tepper interessant kan zijn voor beleggers, is Walmart. Vanwege de angst en onzekerheid die het coronavirus met zich meebrengt zijn veel mensen gaan ‘hamsteren’ in de supermarkten. Hoewel dit gedrag eigenlijk niet nodig is, aangezien de bevoorrading van de supermarkten niet in gevaar is, heeft dat wel tot hogere omzetten geleid bij de supermarkten. In Nederland werden hier en daar omzetten behaald die zelfs groter waren dan tijdens de kerstdagen.

In sommige landen zoals Italië hebben we wel gezien dat de lockdown zo ver gaat, dat u alleen nog naar buiten mag voor de supermarkt. En als u daar dan bent, staan er lange wachtrijen. Enfin, de supermarkten lijken op twee manieren te profiteren. Ten eerste vanwege het hamstergedrag. Ten tweede zijn supermarkten een recessiebestendige beleggging, aangezien u te allen tijde moet blijven eten.

Walmart is een van de grootste en bekendste retailers uit de Verenigde Staten. Het bedrijf is zelfs de grootste werkgever van de Verenigde Staten. Met de lockdown kan ook Walmart rekenen op een grote toestroom aan klanten. De supermarkten van Walmart verkopen overigens nog veel meer producten. Dus als andere winkels sluiten dan kunnen consumenten nog altijd hier terecht voor bijvoorbeeld kleding en technologische apparatuur.

Het aandeel Walmart schommelt al enkele weken hevig. Op het moment van de coronacrash daalde de koers van het aandeel mee omlaag. Per saldo blijft de koers van Walmart echter beter liggen ten opzichte van de brede markt. Ook analisten zijn optimistisch over het aandeel Walmart, het gemiddelde koersdoel bedraagt $130, circa 20% hoger dan de huidige koers. Het aandeel is met een K/W van 21 niet echt heel duur, maar wel een stuk duurder dan bijvoorbeeld Ahold dat een vrij conservatieve waardering heeft met een K/W van 14. Een uitgebreidere analyse van het aandeel Ahold vindt u hier: Online activiteiten steeds belangrijker voor aandeel Ahold Delhaize.

Netflix (NFLX)

Netflix is al jarenlang populair. Dit aandeel behoorde ook tot de populaire FAANG-aandelen. Ditmaal is het de hekkensluiter van het DAWN acroniem. De koers van de populaire streamingdienst is de afgelopen 10 jaar met duizenden procenten gestegen. De afgelopen twee jaar bewoog de koers op de lange termijn grafiek min of meer zijwaarts tussen circa $230-$410. Onderliggend zagen beleggers de afgelopen tijd steeds meer problemen. Het zelf produceren van nieuwe content is kapitaal intensief en zorgt al een lange tijd voor een stevige negatieve kasstroom. Het bedrijf heeft zich bovendien fors in de schulden gestoken om deze investeringen te financieren. Nu de concurrentie van Disney en Apple toeneemt, is het de vraag of deze investeringen wel het gewenste rendement gaan boeken.

Desalniettemin heeft het bedrijf een stevig businessmodel met een constante aangroei van klanten. De Amerikaanse markt leek de afgelopen tijd wel verzadigd, maar elders in de wereld is er nog genoeg ruimte voor groei. Bovendien kan Netflix de prijzen de komende jaren nogmaals verhogen, een strategie die ze eerder al een aantal keren toepasten. Mogelijk kan de coronacrisis toch weer voor een hoop nieuwe klanten gaan zorgen. Netflix is uiteraard het perfecte ‘stay-at-home’ aandeel dat kan profiteren van deze crisis.

Het aandeel Netflix is met een K/W van 95 nog altijd schrikbarend duur, maar beleggers trekken zich daar voorlopig niet veel van aan. De koers van Netflix staat dichtbij de highs van eerder dit jaar, en is daarmee een absolute outperformer. Mochten de markten verder wegzakken dan is het uiteraard wel oppassen geblazen met dit aandeel.

Zelf beleggen in DAWN aandelen bij LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in de DAWN aandelen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

DAWN aandelen coronacrisis

Beleggingsspecialist LYNX

Justin Blekemolen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Hij schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs en bespreekt dagelijks het laatste beursnieuws in de LYNX Morning Call. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en zijn persoonlijke Twitter.  In het verleden is Justin meerdere jaren actief geweest als technisch analist bij IEX en de Tostrams Groep.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker