Europees marktaandeel van aandeel Volkswagen bereikt dieptepunt

Update 27 februari 2017: Aandeel Volkswagen; nieuwe kans na technische correctie

Update 9 januari 2017: Aandeel Volkswagen koerst naar hoogste stand sinds september 2015

Update 23 augustus 2016: Het aandeel Volkswagen; nog steeds rommelt het in de autosector

Sinds de bekendwording van het dieselschandaal bevindt het aandeel Volkswagen zich in zwaar weer. Hoge boetes die het Duitse bedrijf voor de kiezen krijgt zorgen voor grote verliezen. Maar niet alleen de boetes, ook de houding van consumenten lijkt het ooit zo vertrouwde merk schade toe te brengen.

Eerder dit jaar werd bekend dat Volkswagen ongeveer $ 15 miljard aan boetes en compensatie voor gedupeerden klanten betaalt als gevolg van de misstanden bij het bedrijf uit Wolfsburg. Het schandaal had een enorme invloed op de koers van het aandeel Volkswagen.

Deze enorme afboekingen zorgden ervoor dat Volkswagen in 2015 een recordverlies leed van € 1,3 miljard. Dit staat in schril contrast met de winstcijfers van voorgaande jaren, waarbij Volkswagen in 2014 nog een winst maakte van bijna € 15 miljard.

Enorme boetes zijn niet de enige kostenpost

De enorme schikkingen die Volkswagen heeft getroffen, zijn niet de enige schade die het bedrijf heeft opgelopen. Uit de cijfers betreffende de Europese autoverkopen van juni blijkt dat Volkswagen marktaandeel aan het verliezen is.

De Europese autoverkopen zijn in juni met 6,5% gestegen, terwijl deze groei voor Volkswagen slechts 1% bedroeg. Het gevolg hiervan is dat het Europese marktaandeel van Volkswagen verder aan het inkrimpen is. Volkswagen is sinds het dieselschandaal minder populair geworden.

Het marktaandeel van Volkswagen kwam in juni uit op 23,8%. Dit is het laagste niveau sinds 2011. Begin 2015 waren nog 25,3% van alle auto’s die in Europa werden verkocht afkomstig uit de fabriek van Volkswagen. Ondanks een dalend marktaandeel, is het Duitse autobedrijf nog altijd marktleider in Europa.

Aandeel volkswagen vergeleken met concurrenten

Het is niet verrassend dat het aandeel Volkswagen afgelopen jaar een stuk slechter presteert dan concurrenten. Toch lijkt de underperformance van Volkswagen steeds kleiner te worden. Dit is in onderstaande grafiek goed te zien:

In het begin van 2016 was het verschil tussen het aandeel Volkswagen en die van concurrenten enorm. Toch is het verschil dit jaar kleiner geworden. Beide zwarte pijlen in bovenstaande grafiek maken de verschillen goed duidelijk. Hier is te zien dat de spread in januari een stuk groter was dan momenteel

Is Volkswagen de enige valsspeler?

De spread heeft grotendeels te maken met de angst dat niet alleen Volkswagen, maar nog meer autofabrikanten hebben gesjoemeld met de uitstootwaarden. Want waarom kunnen andere fabrikanten wel auto’s met lage uitstootwaarden produceren? Iets wat het hoog aangeschreven merk Volkswagen niet op een eerlijke manier lukte?

Het duurde dan ook niet lang voordat het volgende schandaal volgde; het in Japan genoteerde Mitsubishi gaf in april dit jaar toe dat het heeft gerommeld met uitstoot cijfers. De impact op de koers was groot, op de dag van bekendmaking kelderde het aandeel Mitsubishi met 40%.

De invallen bij Peugeot en Daimler hebben het vertrouwen van beleggers in de overige autofabrikanten ook geschaad. Dit verklaart de relatief zwakke prestaties van de aandelen uit deze sector ten opzichte van het aandeel Volkswagen.

28 juli komt Volkswagen met de tweede kwartaalcijfers. Deze dag moet duidelijk worden of de autofabrikant nog meer voorzieningen moet treffen. Daarnaast wordt duidelijk in hoeverre de omzet van Volkswagen heeft geleden onder het schandaal. Beleggers in het aandeel Volkswagen kunnen deze datum met rood omlijnen. Ik verwacht een volatiele dag in het aandeel en hopelijk kan het bedrijf ons positief verrassen.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

Beleggingsspecialist LYNX

Roy van Santen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Roy schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en de Twitter van LYNX.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
  Wekelijks gratis 5 beleggingsideeën ontvangen? Schrijf u in!
LYNX Weekoverzicht & 5 beleggingstips

Ik geef toestemming aan LYNX B.V. (“LYNX”) om mij wekelijks het LYNX weekoverzicht op zondag en 5 beleggingsideeën op dinsdag toe te sturen en te benaderen (per e-mail) over de mogelijkheid om een beleggingsrekening te openen via LYNX door het bovenstaande formulier te versturen. LYNX kan dan bijvoorbeeld extra informatie geven over haar diensten, evenementen of een interessante aanbieding doen.
  Ontvang wekelijks 5 belegigngsideeën

Let op: Uw toestemming voor het verwerken van persoonsgegevens is niet vereist voor het openen van een rekening via LYNX. U kunt uw toestemming te allen tijde intrekken door (onder meer) een e-mail te sturen naar marketing@lynx.nl. LYNX deelt uw gegevens niet met commerciële partners. Klik hier voor meer informatie over hoe LYNX omgaat met uw persoonsgegevens.

×