Aandeel Prosus: Nieuwe technologie gigant in de AEX heeft zwakke start

De koers van Prosus is sinds de beursgang weggezakt. Het aandeel Prosus haalt veel van zijn waarde uit haar belang in Tencent. Maar Prosus is meer dan enkel het belang in Tencent en het bod op Just Eat maakt dat nogmaals duidelijk.

In dit artikel meer informatie over het aandeel Prosus en de waardering.

  • Nieuws aandeel Prosus
  • Activiteiten Prosus
  • Financiële analyse Prosus
  • Koers Prosus
  • Historie aandeel Prosus
  • Aandeel Prosus advies analisten
  • Conclusie

Aandeel Prosus

Nieuws Prosus

Update 9 december 2019: Prosus gaat het gevecht met Takeaway aan en verhoogt haar bod op Just Eat. Prosus biedt nu 740 pence per aandeel in cash. Dit aanbod is anders dan dat van Takeaway, dat juist aandelen biedt. Het management van Just Eat is voor het bod van Takeaway, maar na de verhoging is het bod van Prosus hoger dan de aandelen van Takeaway. Het is natuurlijk mogelijk dat Takeaway haar bod nog gaat verhogen, dus er is duidelijk sprake van een overnamestrijd. De strijd is best typisch, want Prosus heeft een belang van 22% in Delivery Hero. Delivery Hero heeft weer een belang van 11% in Takeaway na de verkoop van haar Duitse activiteiten. Je zou dus kunnen zeggen dat Prosus tegen zichzelf biedt. Prosus wil in ieder geval liever volledige controle en heeft daarom een hoger bod uitgebracht.

Update 9 september 2019: De beursgang van Prosus in Nederland komt dichtbij. Woensdag komen de internationale bezittingen van Naspers onder de naam Prosus naar de Nederlandse beurs. Prosus is een afsplitsing van Naspers, dat haar internationale activiteiten in Amsterdam naar de beurs brengt. Hierin zitten dus alle internationale activiteiten. Deze activiteiten maken het leeuwendeel van Naspers uit. Het belangrijkste bezit van Naspers / Prosus is het belang van 31% in Tencent. Alleen het belang in Tencent is naar alle waarschijnlijkheid meer waard dan de waardering van Prosus.

Opvallend is de grootte van de beursgang. De beursgang wordt de grootste beursgang in Nederland ooit. Prosus zal waarschijnlijk na Shell en Unilever het derde beursfonds worden qua marktwaarde.

De belangrijkste reden om Naspers naar de beurs te brengen in Amsterdam, is grotere liquiditeit. Naspers is zo snel gegroeid dat het 25% van de Zuid Afrikaanse index uitmaakt. Dit zorgt voor verschillende problemen in bijvoorbeeld ETF’s. Om de weging in Zuid-Afrika te verkleinen en andere beleggers toegang te geven tot het bedrijf, komt er nu een notering in Amsterdam.

Deze notering maakt het ook voor Nederlandse beleggers gemakkelijker om in Naspers te investeren. Dit hoeft nu namelijk niet meer via een ADR. Bovendien krijg je enkel de internationale bezittingen en niet de bezittingen in Zuid-Afrika. Dit is in het algemeen positief, omdat deze bezittingen voor internationale beleggers minder interessant zijn.

Prosus afsplitsing van internationale bezittingen Naspers

De internationale bezittingen van Naspers hebben een beursnotering in Amsterdam gekregen onder de naam Prosus. Gegeven de hoge marktwaarde van Naspers zullen deze activiteiten, ondanks de beperkte free float, gemakkelijk in de AEX terechtkomen. Naspers wil 26% van de internationale activiteiten naar de beurs brengen en zelf een belang van 74% in de internationale investeringen behouden.

De belangrijkste investering van Prosus is het belang van 31% in Tencent. Tencent is beursgenoteerd en heeft een marktwaarde van € 371 miljard. Het belang van Prosus is dus € 115 miljard waard. Prosus heeft veel andere investeringen gedaan die veel potentie hebben. De waardering van die activiteiten vindt u onder het kopje ”financiële analyse Prosus”.

De notering op de AEX zorgt ervoor dat internationale beleggers makkelijker toegang krijgen tot Naspers en niet via een ADR of op de Zuid-Afrikaanse beurs de aandelen moeten kopen. De notering is één van de meest waardevolle in Europa genoteerde technologiebedrijven.

Activiteiten Prosus

Naast haar belang van 31% in Tencent en een netto kasreserve van $ 5,4 miljard heeft Prosus nog verschillende andere activiteiten. Deze zijn grofweg onder te verdelen in marktplaatsen, betaaloplossingen en maaltijdbezorging. Allen willen profiteren van de onderliggende groei en de toenemende digitalisering van de wereld. Daarnaast heeft Prosus een belang van 28% in mail.ru, 5% in Ctrip en 80% in emag.

Prosus bezit 31,2% van Tencent

Marktplaatsen / classifieds

De marktplaatsen zijn ondergebracht in de OLX Group. Prosus heeft door zijn geschiedenis in de media veel ervaring met advertenties voor classifieds. Met de opkomst van het internet is dit steeds meer online geworden. Dit gebeurde eerst op computers, maar inmiddels steeds meer mobiel. De markt is hierdoor ook groter geworden en groei nog steeds. Vooral in opkomende markten is de penetratie van smartphones nog steeds groeiende. De OLX Group is wereldwijd een marktleider met meer dan 300 miljoen gebruikers die elke maand actief zijn. In Nederland heeft de OLX Group geen activiteiten, maar het is actief in 30 landen en marktleider in 27 daarvan. Zo is OLX Group onder andere marktleider in India, Brazilië, Colombia, Indonesië en verschillende landen in Oost-Europa.

De groei is nog steeds duidelijk zichtbaar, want vorig jaar steeg de omzet 37% exclusief overnames. Begin dit jaar kocht OLX Group de resterende aandeelhouders van Avito uit voor $ 1,16 miljard. De totale waardering van Avito was daarmee $ 3,85 miljard. Avito is marktleider van marktplaatsen in Rusland en geeft dus een indicatie van de totale waarde van de OLX Group. De winst van OLX Group begint steeds duidelijker zichtbaar te worden ondanks de grote investeringen. Op dit moment worden de winsten in Rusland en Europa echter beperkt door de investeringen in LetGo uit de VS. De omzet groeit daar echter ook 75% en zal in de toekomst waarschijnlijk bijdragen aan de winstgevendheid.

Prosus kocht andere investeerders in Avito uit

Waardering marktplaatsen Prosus

Prosus en haar voorganger Naspers investeerden $ 5,6 miljard in online marktplaatsen. Zelf denkt Prosus dat de classifieds gezamenlijk een waarde hebben van zo’n $ 12 miljard. Een eigen waardering hiertegenover zetten is lastig. Het belang van 80% in LetGo is waarschijnlijk zo’n $ 1,5 miljard waard. Avito uit Rusland werd vrij recent overgenomen voor $ 3,85 miljard. Het belang in Frontier Car Group is waarschijnlijk zo’n $ 650 miljoen. De investering in Dubizzle is zo’n $ 400 miljoen waard en de 12% in Carousell is $ 100 miljoen waard. De grote vraag is echter wat alle oudere OLX groepen nu waard zijn. Deze werden door middel van kleine investeringen overgenomen. Ze zijn sterk gegroeid en duidelijk waardevol. Een optelsom van alle bekende bezittingen komt uit op $ 6,5 miljard. Dit wil echter niet zeggen dat de $ 12 miljard onrealistisch is.

Betaaloplossingen & fintech

Betaaloplossingen zijn populair als investering. Visa en Mastercard zijn zeer bekend, maar er zijn ook veel andere spelers. Steeds minder mensen betalen met cash en ook de stijgingen in online verkopen maken nieuwe oplossingen populair. Prosus heeft met PayU een sterk product, dat hard groeit in India. Daarnaast is PayU ook actief in Oost-Europa, Zuid Amerika en Rusland. Juist in deze landen zijn de betaaloplossingen vaak gebrekkig en is er veel ruimte voor verbetering en groei.

De oplossingen van PayU maakt het veel makkelijker voor internationale verkopers om producten te verkopen in India, Oost-Europa en Zuid-Amerika. De data die ze hiermee inwinnen wordt bovendien gebruikt voor het aanbieden van alternatieve leningen. Ook hier gaan de investeringen voor de winst uit. Twee jaar geleden maakte PayU nog veel verlies, maar dit lijkt nu om te slaan in winst. Prosus en Naspers investeerden tot nu toe $ 1,0 miljard in betaaloplossingen en deze investeringen worden op dit moment gewaardeerd op zo’n $ 3 miljard

Maaltijdbezorging / Food delivery

De investeringen in maaltijdbezorging lopen bij Prosus via drie wegen. De eerste is het meerderheidsbelang van 54,8% in ifood. ifood is de marktleider in Brazilië, maar ook groot in Argentinië, Mexico en Colombia. Met Swiggy heeft Prosus ook een belang van 38,8% in de marktleider van India. Als laatste heeft Prosus ook een belang van 22,2% in Delivery Hero. Delivery Hero heeft op zijn beurt weer een belang van 11% in Takeaway. Delivery Hero is groot in het midden oosten, maar heeft verder ook activiteiten in Zuidoost-Azië, Scandinavië en Oost Europa.

Opkomende markten

Wat opvalt als we naar de activiteiten van Prosus kijken, is dat Prosus zich met name richt op opkomende markten. Al met al heeft Prosus direct en indirect een nummer 1 positie in 36 landen. Deze markten zijn minder ontwikkeld, maar bieden wel veel potentieel. Gemiddelde orders zijn een stuk kleiner en een laag percentage wordt online besteld. Wanneer dit verschil kleiner wordt, dan kunnen deze markten een stuk sneller groeien. Dit blijkt ook uit de ordergroei van 110% van het afgelopen jaar. De omzet steeg met 69%, waarmee het de concurrentie voor bleef. Het waarderen van deze drie takken blijft een beetje koffiedik kijken.

Swiggy is marktleider in India

Swiggy werd december 2018 bij een nieuwe ronde investeringen gewaardeerd op $ 3,3 miljard. Gezien het feit dat de groei aanhoudt en de beurzen fors zijn opgelopen, lijkt deze waardering mij reëel. Dit zorgt voor een waardering voor Prosus van $ 1,28 miljard gezien het aandeel van 38,8%. De waardering van ifood is lastig, maar begin 2017 werd ifood meer dan $ 1 miljard waard. Gezien de groei en $ 500 miljoen aan extra kapitaal die werd opgehaald is een waardering van $ 2,4 miljard niet onrealistisch. Het belang van Prosus is dan $ 1,32 miljard waard. De waardering van Delivery Hero op de Duitse beurs is $ 10,3 miljard, het belang van 22,2% is daarom $2,29 miljard waard. $ 1,28 + $ 1,32 + 2,29 = $ 4,89 miljard. Dit komt dicht in de buurt van de $ 5 miljard waarop Prosus zelf zijn maaltijdbezorgers waardeert.

Financiële analyse Prosus

Het aandeel Prosus bestaat uit meer dan enkel zijn belang in Tencent. Zo heeft Prosus een 28% belang in mail.ru, het bedrijf achter het Russische Facebook. Een belang van 5% in Ctrip en 80% van emag. Daarnaast heeft het dus waardevolle activiteiten in maaltijdbezorging, online marktplaatsen en fintech.

Het leeuwendeel van de waarde zit nog steeds in Tencent. Het belang van 31% in Tencent is momenteel 31% van $ 410,3 miljard. Dit is een waarde van $ 127,2 miljard. Het belang van 28% in Mail.ru is $ 1,17 miljard waard. 5% in Ctrip is $ 0,96 miljard waard en 80% in Emag zo’n $ 800 miljoen. Samen zijn deze investeringen toch zo’n $ 2,93 miljard waard. De activiteiten in maaltijdbezorging, fintech en online marktplaatsen worden gewaardeerd op 3, 5 en $ 12 miljard en zijn dus samen $ 20 miljard waard.

Als laatste heeft Prosus nog een netto kaspositie van $ 5,4 miljard. Samen komen deze bezittingen uit op een waarde van $ 155,5 miljard. De marktwaarde van Prosus is echter slechts $ 108,4 miljard en dus slechts 69,7%. Dit is een forse korting, die we wel vaker bij holding bedrijven zien. In die gevallen gaat het echter vaak om holdings met een slecht track record en matig management. Dit lijkt bij Prosus niet het geval en daarom lijkt de korting excessief.

Koers Prosus

De koers van het aandeel Prosus is recent fors weggezakt. Dit in tegenstelling van de Naspers koers, deze is de afgelopen jaren sterk opgelopen dankzij de sterke prestaties van Tencent, maar ook door de goede resultaten van andere investeringen. Het Indiase Flipkart werd verkocht aan Wal-Mart en het belang van Naspers werd verkocht voor $ 2,2 miljard. Flipkart had sinds 2012 $ 616 miljoen geïnvesteerd en Naspers boekte dus snel een fantastisch rendement van 257%. De investeringen in andere zaken dan Tencent worden tot nu toe niet gewaardeerd door beleggers. Beleggers hebben het aandeel naar beneden gedrukt en daardoor is de korting van Prosus ten opzichte van het belang in Tencent gegroeid. Dit maakt het aandeel Prosus aantrekkelijk voor beleggers die geïnteresseerd zijn in de Chinese BAT aandelen.

Historie aandeel Prosus

De historie van het aandeel Prosus begon in 1915. Toen werd Naspers opgericht als de Nationale Pers in Zuid-Afrika. Het was de moedermaatschappij van De Burger, een Nederlandstalige krant. Het bedrijf vindt dus zijn oorsprong als uitgeverij en drukker. Het bedrijf groeide daarna verder door de uitgave van tijdschriften en het beginnen van een boekenuitgeverij. In 1935 veranderde Nationale Pers haar naam in Nasionale Pers.

Het bedrijf vocht sinds 1974 een hevige concurrentiestrijd uit met Perskor, maar wist uiteindelijk als overwinnaar uit deze strijd te komen. Dit zorgde ervoor dat het bedrijf een sterke marktpositie kon bemachtigen.

In 1985 richtte Nasionale Pers met andere bedrijven een televisiebedrijf op genaamd M-Net. Het recent afgesplitste MultiChoice is hieruit voortgekomen. Dit was de eerste stap naar vele andere investeringen die in het digitale tijdperk zouden volgen.

Op 12 september 1994 ging Nasionale Pers naar de beurs van Johannesburg, deze aandelen zouden later de aandelen Naspers worden. Het bedrijf fuseerde haar  MultiChoice activiteiten met die van Richemont, wat uiteindelijk fuseerde van Canal+. Dit waren de eerste echt internationale stappen van Naspers. In 1998 veranderde Nasionale Pers haar naam in de afkorting Naspers. Vanaf 1998 kunnen we dus eigenlijk echt spreken van het aandeel Naspers. De beslissing om van naam te veranderen werd genomen omdat steeds meer van haar activiteiten buiten Zuid Afrika plaatsvonden.

Investering Tencent

In mei 2001 nam Naspers één van haar belangrijkste beslissingen ooit. Het kocht een belang van 46,5% in Tencent voor een investering van $ 32 miljoen. Bij de beursgang van Tencent in 2004 daalde het belang van Naspers in aandelen Tencent naar 35%. Recent verkocht Naspers een klein percentage van haar aandelen, waardoor Prosus nu een aandelenbelang van 31% in Tencent heeft.

Sindsdien heeft Naspers namens haar aandeelhouders ook nog andere investeringen gedaan, waardoor het nu belangen heeft in Delivery Hero, ifood, Mail.ru, Letgo, OLX Group, Swiggy en PayU. De meeste van deze investeringen zijn in de digitale economie en in opkomende markten. Beleggers in aandelen Prosus krijgen dus automatisch blootstelling aan deze groeimarkten.

Conclusie aandeel Prosus

Het aandeel Naspers heeft de afgelopen jaren enorm geprofiteerd van de opkomst van digitale producten en de investering in Tencent. Dit heeft ervoor gezorgd dat Naspers te groot is geworden voor de aandelenmarkt van Zuid Afrika. Dit probleem is voor een deel opgelost met de beursgang van Prosus in Nederland. Prosus is meer dan enkel haar belang in Tencent en sommige van deze investeringen beginnen al duidelijk vorm te krijgen. Enkele investeringen zijn nog in een erg vroeg stadium, maar bieden wel een enorm potentieel. Mogelijk zit er tussen één van deze investeringen wel een nieuwe winnaar, zoals de investering van $ 32 miljoen in Tencent.

Hogere korting

De aandelen Prosus zijn sinds de beursgang weggezakt. Hierdoor is de korting ten opzichte van de onderliggende bezittingen toegenomen. Prosus is daardoor een aantrekkelijke manier geworden om te investeren in Tencent en digitale investeringen in opkomende markten. Dat Prosus in Nederland naar de beurs is gegaan, heeft invloed op de wegingen in de AEX. De nadruk zal meer op technologie komen te liggen. Dit biedt mogelijk kansen voor Nederlandse beleggers om via de Euronext in te spelen op technologische ontwikkelingen.

Beleggen in aandeel Prosus bij LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Prosus. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Naspers naar AEX

Beleggingsspecialist LYNX

Wubbe Bos is beleggingsspecialist bij LYNX. Naast het schrijven van artikelen over aandelen en het laatste beursnieuws, is hij betrokken bij het LYNX Educatieprogramma. Zijn artikelen zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en Twitter. Tevens schrijft Wubbe artikelen voor Beleggers Belangen en SeekingAlpha.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker