TA van Edward Loef – Carrefour terug naar de servicebalie

Eerder deze maand schoot de beurskoers van Carrefour omhoog door overnamespeculaties. Dat blijkt niet zonder (koers)risico’s.

Carrefour op weekbasis vanaf 2014 op weekbasis (log-schaal)

Vanaf de openingskoers begin dit jaar steeg het aandeel Carrefour van € 13,74 naar een hoogste notering op 13 januari op € 18,10 als gevolg van overnamespeculatie. Sindsdien loopt de lucht uit dit verhaal met als gevolg zelfs een ‘island reversal’ in de periode 13 t/m 15 januari jongstleden tussen € 15,75 en € 16,13. De speculanten staan met lege handen. Toch blijkt heel vaak na een opwaartse uitbraak boven een dalende weerstandlijn dat de trend in positieve zin van richting wil veranderen. Dat betekent dat spijtoptanten die de speculatieve rally hebben gemist, alsnog hun slag kunnen slaan. Het verschil tussen de actuele beurskoers rond € 14,73 en de laagste koers dit jaar bij € 13,74 bedraagt slechts € 1,00. In technische zin is het koersrisico nu dus nog maar € 1,00.

Air France-KLM vanaf 2020 op dagbasis (log-schaal)

Aandelenbeleggers in Air France-KLM weten in deze coronatijd en de avondklok maatregelen wel de nodige turbulentie te verwachten. De overlevingsstrijd in deze crisisperiode vereist dan ook een hoge mate van stuurmanskunst. Het ergste lijkt achter de rug sinds de beurskoers van Air France-KLM opwaarts is uitgebroken uit de maandenlange dalende wig. Een eerste natuurlijke reactie vond plaats bij het 38,2% Fibonacci-retracement rond € 4,43 in december vorig jaar. Boven het laagste koers-niveau in december (€ 4,15) is een gelijkwaardige of hogere bodem waarschijnlijk mede vanwege de waardering boven het 50% Fibonacci-retracement. Boarden is weliswaar lastig, maar beurstransacties zijn met doorlopende limietorders goed te plannen.

Dow Jones Transportation Average vanaf eind 2017 op weekbasis (log-schaal)

Moet de luchtvaartsector zich zorgen maken wanneer de Amerikaanse Dow Jones Transportation Average dit jaar nieuwe records breekt? De beursbarometers verdisconteren in theorie alle kennis en alle verwachtingen. In die zin is de uitbraak van de transportindex in de V.S. een positief teken. Het risico bestaat uiteraard hierin dat de beurskoers terugvalt onder de meerjarige stijgende steunlijn. Soms is er sprake van een mislukte uitbraak. Dit zagen we in maart aan de onderzijde van een dalende steunlijn en mogelijk nu opnieuw aan de bovenzijde van de stijgende weerstandlijn. Daarom geldt de meest recente bodem (= 12.151,41) als een zekering om hoop op doorgaande koersstijgingen te rechtvaardigen.

LYNX Masterclass met Edward Loef

Zelf beleggen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Handelsplatform-800x359
Edward Loef

Edward Loef

Technisch Analist

Edward Loef heeft meer dan 25 jaar ervaring als technisch analist en heeft jarenlang gewerkt als senior technisch analist bij Theodoor Gilissen Bankiers. Daarvoor was hij actief als beleggingsadviseur bij onder andere F. van Lanschot en de Rabobank. Edward staat geregistreerd als Certified Financial Technician en verzorgt beleggingspresentaties, cursussen en consults op het gebied van technische analyse.

Meer:

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker