TA: ‘Tesla crash patroon’

Achter elke beurstransactie zou per definitie een handelsplan en doelstelling moeten schuilen. U stapt toch ook niet willekeurig zomaar bij iemand in of uit de auto als u van A naar B wilt?

De meeste beleggers stappen in posities in de AEX-index als het beurssentiment zich gunstig ontwikkelt. De koersgrafiek op uurbasis vanaf het dieptepunt eind augustus laat zich keurig kanaliseren tussen twee opgaande trendlijnen. Elke keer wanneer de AEX-index uitbreekt boven de vorige top is er sprake van een stap in de goede richting. Om niet uit de bocht te vliegen gelden de voorafgaande hogere bodems of de stijgende steunlijn langs de koersbodems een indicatieve vangrail. Zolang deze vangrail niet wordt doorbroken kan de belegger zich vasthouden aan de weg omhoog.

AEX-index op uurbasis vanaf eind augustus 2017

Het is altijd lastig onderweg om te bepalen waar er gevaarlijke kruisingen zich kunnen voordoen. Dat wil zeggen, op welk niveau en wanneer houdt de weg omhoog op te bestaan. Geen mens kan hier met zekerheid antwoord op geven. Hooguit kan op basis van beproefde technieken rekening gehouden worden met specifieke koersniveaus of condities die wijzen op tegenstand. In de DAX-index is vanaf de bodem in 2016 in het groen een aantal koersniveaus weergegeven die aansluiten bij het Elliott Wave Principe. Denk hierbij aan drie opgaande bewegingen gecorrigeerd door twee dalende bewegingen. In deze theorie zijn twee golven qua afstand (en soms ook tijd) aan elkaar gelijk. Fibonacci-ratios 0,236% of 38,22% of 50% of 61,8% of zelfs 1,618% en 2,618% zijn verhoudingsgetallen die onderlinge verbanden kunnen registreren. In dit kader beweegt de DAX-index zich nu in een gebied tussen 13.346,48 en 13.643,93 waar de eindbestemming van de rally kan worden bereikt.

DAX-index op dagbasis vanaf 2016

Meestal wordt het bereiken van de eindbestemming gaandeweg zichtbaar. Het aandeel Tesla Motors (TSLA) voldoet aan de kenmerken zoals besproken in de masterclass van 12 oktober 2017. De top in juni dit jaar wordt niet meer overtroffen (1), waarna een trendbreuk volgt (2). Een inhaalmanoeuvre faalt (3), waarna de beurskoers uitwijkt naar een lagere bodem (4). Als een poging tot bijsturen geen soelaas biedt (5), dan dreigt de belegger uit de bocht te vliegen (6). Zie hier in slow-motion hoe hausseposities in het aandeel Tesla Motors schade oplopen. Het is aan u ter bepaling of het niet tijd wordt om uit te stappen.

LTA levert onafhankelijke beleggingsresearch gebaseerd op methodieken die bekend staan als technische analyse. LTA of een aan haar gelieerde onderneming of persoon kan op elk willekeurig moment (in)direct een long of shortpositie hebben in de in deze publicatie genoemde financiële markten of instrumenten. Op alle publicaties is de disclaimer van www.edwardloef.com van toepassing. 

De informatie in deze column niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een individuele aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. Ondanks het feit dat LYNX alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina’s, en daarbij gebruikmaakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan LYNX niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Wij adviseren u om eventuele transacties altijd te toetsen aan de uitkomst van uw Financieel Rijbewijs en om niet te beleggen in financiële instrumenten waarvan u de risico’s niet begrijpt. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten. Aan de informatie op deze pagina kunnen geen rechten worden ontleend.

Edward Loef

Edward Loef

Technisch Analist

Edward Loef heeft meer dan 25 jaar ervaring als technisch analist en heeft jarenlang gewerkt als senior technisch analist bij Theodoor Gilissen Bankiers. Daarvoor was hij actief als beleggingsadviseur bij onder andere F. van Lanschot en de Rabobank. Edward staat geregistreerd als Certified Financial Technician en verzorgt beleggingspresentaties, cursussen en consults op het gebied van technische analyse.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker