Het aandeel LVMH heeft het afgelopen jaar bijzonder goed gepresteerd.
Met sterke merknamen als Louis Vuitton en Dior is het bedrijf zowel inflatie- als recessiebestendig.
In dit artikel werpen we een blik op het Franse conglomeraat voor luxegoederen.
Aandeel LVMH (MC)
LVMH is een wereldwijde onderneming voor luxegoederen die bekend staat om haar producten van hoge kwaliteit en sterke merkherkenning. De portefeuille van het bedrijf omvat enkele van ‘s werelds meest iconische merken, waaronder Louis Vuitton, Moët & Chandon en Christian Dior.
De aandelen van LVMH hebben de afgelopen jaren goed gepresteerd, dankzij de sterke financiële prestaties van het bedrijf en de positieve vooruitzichten voor de luxegoederenindustrie. Het bedrijf heeft een consistente omzet- en winstgroei geboekt en het aandeel heeft het beter gedaan dan de bredere markt.
Beleggers hebben om meerdere redenen interesse in het aandeel LVMH. Ten eerste heeft de onderneming een sterke en gediversifieerde merkenportefeuille, waardoor de blootstelling aan één bepaalde markt of een bepaald product wordt beperkt. Daardoor kan de onderneming haar winstgevendheid en groeivooruitzichten handhaven, zelfs in tijden van economische onzekerheid of marktvolatiliteit.
Ten tweede is LVMH sterk aanwezig op de groeiende Chinese markt, een van de grootste en snelst groeiende markten voor luxegoederen ter wereld. De onderneming beschikt over een goed gevestigd netwerk van winkels en distributiekanalen in China en heeft kunnen profiteren van de toenemende vraag naar luxegoederen onder Chinese consumenten.
Ten derde heeft LVMH een sterke reputatie op het gebied van innovatie en productontwikkeling. Hierdoor kon LVHM zijn concurrenten voorblijven en zijn marktleiderschap kon behouden. De onderneming heeft stevig geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Maar is er ook in geslaagd nieuwe en innovatieve producten te introduceren die door de consumenten goed worden ontvangen.
Financiële cijfers
Over het geheel genomen is LVMH een sterk en goed gepositioneerd bedrijf dat aantrekkelijke groeivooruitzichten en zijn aandeelhouders voortdurend weet te belonen in de vorm van dividend en share buy-backs. In 2021 betaalde het bedrijf €3,00 per kwartaal aan dividend. Wat bij de huidige koers van € 727 neerkomt op een dividendrendement van 1,65%. In de periode tussen 17 mei 2022 en 15 november 2022 kocht het bedrijf voor een bedrag van € 1 miljard aan eigen aandelen in.
Naar verwachting zal LVMH ook de komende jaren goede zaken blijven doen. In de afgelopen 5 jaar liet de omzet een gemiddelde groei (CAGR) zien van 12,5%. In 2022 wordt een omzet van € 78,9 miljard verwacht en in 2023 mikken analisten op een omzet van ruim € 84,3 miljard. De marges zijn de afgelopen jaren eveneens sterk verbeterd. Hierdoor groeide de winst de afgelopen 5 jaar gemiddeld met ruim 24% en dus bijna twee keer zo snel als de omzet. Voor heel 2022 wordt op een winst van € 14,7 miljard gerekend. In 2023 wordt een nettowinst van € 16,17 miljard verwacht door analisten.
Bovenstaande cijfers laten zien dat het aandeel LVMH momenteel op ongeveer 25x de winst voor 2022 wordt verhandeld en een forward P/E-ratio van 22,8 voor 2023. Daarmee is LVMH goedkoper dan het gemiddelde van de afgelopen 5 jaar dat op 32,6 ligt. Een belangrijke concurrent Hermes (RMS) wordt verhandeld op een veel hogere multiple van 51,6x. Hermes (RMS) is veel meer gefocust op één merk, maar profiteert op dit moment wel van de hypes rondom de Hermes tassen.
LVMH heeft bovendien een sterke balans met een debt-to-equity ratio van slechts 0,42. Doorgaans wordt een schuldratio van onder de 2,5 gezien als goed.
11 JAN 2023
20:00 – 21:45
8 experts geven tips, strategieën én inspiratie voor 2023. Meld u vrijblijvend aan voor het grootste beleggersdebat van de Benelux.
Luxegoederen als inflatie- en recessiehedge
Luxegoederen hebben een voordeel ten opzichte van andere consumptiegoederen. De vraag naar topmerken lijdt meestal niet onder stijgende prijzen, waardoor bedrijven als LVMH goed in staat zijn de inflatie de baas te blijven. Wanneer topmerken meer vragen, kunnen sommige ontwerpen zelfs aantrekkelijker worden voor statusbewuste kopers. Dit heeft gezorgd voor de reputatie dat de luxegoederen sector bescherming biedt tegen inflatie. Over de afgelopen 4 decennia zagen we dan ook dat de prijzen voor luxe handtassen en dure horloges sterker stegen dan het reguliere inflatie (CPI) cijfer.
Bovendien hebben vermogende mensen doorgaans minder last van economische tegenwind. Multimiljonairs zullen dus doorgaans met het kopen van luxegoederen, waardoor deze sector eveneens minder conjunctuurgevoelig is. Dit maakt het aandeel LVMH een interessante belegging in het huidige beursklimaat.
Technische analyse aandeel LVMH (MC)
In de afgelopen twee jaar heeft de koers van LVMH zich goed staande weten te houden. In de grafiek zien we een omgekeerd hoofd&schouder patroon met een weerstand (neklijn) rond € 740. Na een uitbraak boven deze weerstand kan het aandeel zijn weg omhoog vervolgen.
Op basis van het omgekeerde SHS-patroon kan een koersdoel worden berekend van € 940. De afstand tussen het hoofd en de neklijn bedraagt namelijk circa € 200 (€ 740 – € 540). Een eventuele doorbraak onder de steun op € 595 zou het technische beeld doen verzwakken. Dan kan de koers verder zakken tot € 540 of lager.

Beleggen in het aandeel LVMH via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel LVMH. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart