Het aandeel Vinci was vóór de pandemie een prachtig aandeel om te bezitten, het bereikte namelijk voortdurend nieuwe hoogtepunten. Maar zoals zovele andere bedrijven kreeg ook Vinci een grote financiële klap als gevolg van de pandemie, waardoor het aandeel met 50 procent daalde. Vinci is er sindsdien echter in geslaagd om zich aardig te herstellen.

 

Financieel ziet het bedrijf er weer veelbelovend uit. De algemene markt zou echter wel eens een tumultueuze periode kunnen ingaan door de potentiële afbouwing van de kwantitatieve versoepeling door de centrale banken, wat weer een negatieve invloed kan hebben op het aandeel Vinci. In dit artikel bespreken we het aandeel Vinci en of het een belegging waard is.

In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen over het aandeel Vinci:

Aandeel Vinci - Koers Vinci - Beleggen in Vinci aandelen

Aandeel Vinci herstelt, maar pandemie blijft een risico

Het aandeel Vinci is de laatste tien jaar een vrij goede belegging geweest. Het was een zeer stabiel aandeel met een sterke opwaartse trend. In het algemeen heeft de pandemie niet veel schade aangericht, aangezien het aandeel bijna al zijn waarde heeft gerecupereerd die het in maart 2020 had verloren. De vraag is nu of het aandeel Vinci zijn opmars kan voortzetten. Het zal een moeilijke periode blijven voor het bedrijf. Ze hebben in juli veelbelovende financiële resultaten geboekt, maar Vinci heeft verklaard dat de pandemie nog steeds een groot risico vormt. Technisch gezien ziet het aandeel Vinci er echter niet zo aantrekkelijk uit. Wij zullen deze zaken hieronder verder bespreken.

Koers aandeel Vinci

Het bedrijf Vinci

Vinci is een 122 jaar oud concessie- en bouwbedrijf. Het bedrijf werd in 1899 opgericht door een vooraanstaand politicus onder de naam Société Générale d’Entreprises S.A. Van 1966 tot 1981 was het bedrijf eigendom van de Compagnie Générale d’Electricité, dat nu Alcatel heet. Vinci heeft sinds 1986 heel wat bedrijven overgenomen, van ingenieursbureaus tot geotechnische bedrijven.

Segmenten

Vinci heeft zijn segmenten in verschillende groeperingen verdeeld. Vinci Autoroutes gaat natuurlijk over de aanleg van wegen. Dit segment leverde in 2020 een schone 4.613 miljoen euro op. Er is 4.443 kilometer snelweg aangelegd in 2020 dankzij de 6000 medewerkers die in dit segment werken.

Vinci Airports is de belangrijkste uitbater in de sector. Dit segment is verantwoordelijk voor de ontwikkeling, financiering en bouw van luchthavens. Vinci beheert momenteel circa 45 luchthavens wereldwijd. Dit segment bracht in 2020 990 miljoen euro aan inkomsten binnen.

Vinci Energies is een segment dat zich sterk richt op de ontwikkeling van nieuwe technologieën binnen de energiesector. Het ondersteunt bedrijven bij de verschuiving naar energietransitie, zoals het overschakelen op zonne-energie en digitale transformatie. Dit segment genereerde 13.661 miljoen euro in 2020. Vinci maakt gebruik van zo’n 1800 bedrijven die infrastructuur bouwen om de verschuiving naar efficiëntere en duurzamere energie te faciliteren.

Het laatste segment is ook het segment dat de meeste inkomsten oplevert en is tevens de expertise van de onderneming. Vinci Construction is verantwoordelijk voor de constructie van gebouwen, structuren en infrastructuur. Het doel is de infrastructuur, leefomgeving en het economisch concurrentievermogen te verbeteren. Vinci Construction zelf is opgedeeld in drie verschillende divisies. Dit segment levert de firma de meeste omzet op. In 2020 zag Vinci Constructions namelijk 23.216 miljoen euro aan omzet. Het segment telt zo’n 115.000 werknemers en realiseert jaarlijks zo’n 70.000 projecten.

Nieuws over het aandeel Vinci

8 september 2021: London Gatwick Airport komt met kredietverstrekkers overeen om tijdelijk de financiële verplichtingen op te heffen.

Vinci heeft op 8 september een verklaring vrijgegeven dat London Gatwick Airport, een dochteronderneming die voor 50,01 procent in handen is van Vinci Airports, besprekingen heeft aangeknoopt met haar kredietverstrekkers om een mogelijke tijdelijke vrijstelling van financiële verplichtingen te verkrijgen. De gesprekken hebben betrekking op een nettoschuld van 2,8 miljard Britse pond. Gezien de omstandigheden waarin de luchtvaartsector zich bevindt, heeft een meerderheid van de kredietverstrekkers het verzoek aanvaard. Gatwick Airport zal dus eind december 2021 en juni 2022 niet te hoeven voldoen aan de rentedekkingsratio en de schuldratio.

16 juni 2021: Vinci Construction haalt contract binnen voor het leveren van faciliteitenbeheer voor het Britse Ministerie van Defensie.

Vinci heeft een contract gekregen voor de levering van faciliteitenbeheerdiensten voor het Britse ministerie van Defensie. Het bedrijf zal zich bezighouden met hard facilities management, terreinonderhoud en kapitaaluitgaven. Het contract is 491 miljoen euro waard, heeft een looptijd van zeven jaar, omvat een optie tot verlenging met drie jaar en kan worden aangevuld met een werkprogramma van 850 miljoen euro. Het heeft daarnaast betrekking op ongeveer 59 locaties die zo’n 6200 gebouwen en infrastructuuractiva omvatten.

Vinci’s financiële resultaten

Vinci heeft op 30 juli de halfjaarlijkse financiële resultaten voor 2021 bekendgemaakt. Het bedrijf zag een comeback in de bouw die Vinci op de weg naar herstel heeft gezet. Vinci heeft zijn vooruitzichten voor het volledige jaar 2021 verhoogd. Het bedrijf verklaarde dat hun omzet en winstmarges voor hun energie- en bouwsegmenten nu cijfers zouden moeten zien die niet meer gezien zijn sinds vóór de pandemie, vooral dankzij een sterke start van het jaar. Vinci had in april gewaarschuwd dat de winst in 2021 misschien niet de hoogtepunten van 2019 zou halen, maar de bedrijfsactiviteiten en de winst van Vinci Energies en Vinci Construction hebben de niveaus van 2019 al overschreden.

Het bedrijf heeft geprofiteerd van een toename van openbare werken en weg- en spoorwerkzaamheden. De pandemie heeft uiteraard de bouwprojecten verstoord en het verkeer via luchthavens en autosnelwegen belemmerd, wat een ongunstig effect had op de resultaten van Vinci. De versoepeling van de beperkingen in april en mei heeft geleid tot een snelle toename van het verkeer op de snelwegen. Het aantal passagiers op de luchthavens bleef over het algemeen echter laag.

Vinci zag een omzetgroei van 22 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarmee het niveau van 2019 werd overtroffen en het bedrijf weer nettowinst boekte. De kernwinst van het bedrijf verzesvoudigde bijna in vergelijking met vorig jaar. De winst groeide tot 1,6 miljard euro, maar het overtrof niet het cijfer van 2019. De raad van bestuur van Vinci keurde ook een dividend van 0,65 euro per aandeel goed. Vinci gaf geen financiële richtlijnen voor 2021 vanwege de onvoorspelbaarheid van de pandemie en het effect ervan op de wereldeconomie. Het is dus duidelijk dat de pandemie nog steeds een risico vormt.

Resultatenrekening van het aandeel Vinci

Resultatenrekening van het aandeel Vinci

Bron: www.vinci.com

Balans van het aandeel Vinci

Balans van het aandeel Vinci

Bron: www.vinci.com

Aandeel Vinci: technische analyse

Het aandeel Vinci moet nog herstellen van de crash in maart 2020. De weg naar herstel is vrij volatiel geweest met meerdere grote schommelingen. Momenteel vormt het aandeel Vinci wat mogelijk een hoofd-en-schouder patroon kan worden.

In het algemeen moeten beleggers hier voorzichtig zijn. Het aandeel Vinci brak in mei uit een weerstandsgebied, maar kon niet boven dat weerstandsniveau blijven. Dit duidde op zwakte, want het handelde in juli terug onder dat niveau en het brak onlangs op 10 september onder een zeer belangrijke stijgende trendlijn. In theorie voorspellen deze technische gebeurtenissen samen met de vorming van een potentieel hoofd-en-schouder patroon niet veel goeds voor het aandeel Vinci op de korte termijn.

Technische analyse aandeel Vinci

Vooruitzichten aandeel Vinci

Het is een zwaar anderhalf jaar geweest voor Vinci. Zoals de meeste bedrijven kreeg ook Vinci het financieel hard te verduren door de pandemie. Het dalende verkeer op de snelwegen en de passagiers op de luchthavens waren enkele van de redenen waarom het bedrijf een klap kreeg. Vinci kende een ruw herstel, volatiele koersschommelingen van het aandeel en een onstabiele economische situatie zijn daar natuurlijk de voornaamste reden voor. Financieel gezien heeft Vinci voor de eerste helft van 2021 enkele positieve resultaten kunnen neerzetten, maar dit heeft zich niet vertaald in de koers van het aandeel.

Op technische basis ziet het aandeel Vinci er al bij al zeer zwak uit. Beleggers hebben niet veel aandacht besteed aan de resultaten en denken waarschijnlijk aan de pandemie en het aanhoudende effect daarvan op het aandeel Vinci en de wereldeconomie als geheel. De wereldwijde vaccinatiegraad gaat goed, maar de deltavariant van het coronavirus lijkt zich niet veel aan te trekken van het feit of iemand al dan niet gevaccineerd is. Dit heeft voor een aantal wankele situaties op de markt gezorgd, waardoor veel aandelen lager zijn komen te staan.

Bedrijven en beleggers weten echter al een tijdje dat de pandemie nog niet voorbij is. Een andere belangrijke invloed op de markt zijn momenteel de acties die worden ondernomen door de centrale banken wereldwijd. Een aantal prominente economen zijn al begonnen met het uiten van hun bezorgdheid dat de inflatie uit de hand zal lopen, waardoor veel centrale bankiers zullen moeten gaan denken aan het afbouwen van hun balansen. Het is geen verrassing dat veel specialisten van mening zijn dat kwantitatieve versoepeling de basis heeft gevormd van de opmars van de wereldwijde financiële markten.

De afbouw is dan ook een risico waar veel beleggers zich zorgen over beginnen te maken. Het zal zeer moeilijk zijn om de afbouw af te ronden zonder dat dit tot enige tumult op de financiële markten leidt. Bedrijven als Vinci zijn in feite enkele van de belangrijkste begunstigden geweest van kwantitatieve versoepeling en het is ook dat wat veel beleggers nogal nerveus maakt. In het algemeen is het altijd een goed idee om voorlopig voorzichtig te blijven. Vinci is de afgelopen jaren een geweldig aandeel geweest om te houden en behoudens een economische recessie is de kans groot dat het in de nabije toekomst een geweldig aandeel zal blijven.

Eén punt om in gedachten te houden is opnieuw het optimisme van de analisten op Wall Street. Van de 24 analisten geven er 18 het aandeel Vinci een buy-advies en 6 een hold-advies. Opmerkelijk is het feit dat geen enkele analist het aandeel Vinci een verkoopadvies heeft gegeven. Het gemiddelde koersdoel ligt momenteel op 100,03 euro per aandeel. Op het LYNX handelsplatform kunt u veel meer informatie terugvinden over het aandeel Vinci. Zo kunt u via de ‘Fundamental Explorer’ een meer gedetailleerd rapport over de analistenratings bekijken.

Analyst ratings aandeel Vinci

De schrijver heeft op het moment van publicatie geen aandelen Vinci in bezit.

Aandelen kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart