Artikel laten voorlezen
Wie heeft er als klein jongetje niet van gedroomd om in een rode Ferrari te zitten? Met de aangekondigde beursgang van Ferrari komt deze droom helaas niet veel dichterbij; wel ontstaat hierdoor de kans om zelf ooit een stukje van deze felbegeerde automaatschappij te bezitten. Het is dan wel geen sportwagen, maar het genot zal hier niet minder om zijn; als aandeelhouder van Ferrari voel je je namelijk toch weer dat kleine jongetje.

De beursgang van Ferrari wordt nog deze maand verwacht. Dat betekent dat u dus deze maand waarschijnlijk al een beetje eigenaar kunt worden van deze van oudsher Italiaanse sportwagenfabrikant. Niet alleen de Ferrarifanaten wachten met smart op de beursgang, maar ook veel andere beleggers en institutionele investeerders kunnen niet wachten om de eerste aandelen Ferrari aan te schaffen.

De onderneming

Ferrari is in 1947 opgericht door voormalig coureur Enzo Ferrari. Hij kende sindsdien veel successen in de autosport met het kenmerkende zwarte paard met gele achtergrond. Naast deze successen kwam het bedrijf in de loop der jaren met verschillende exclusieve sportwagens, waar veelal met kwijlende mond naar gekeken wordt zodra er eentje voorbij rijdt.

Met de verkoop van 7.000 auto’s in 2014 blijft het bedrijf ver achter bij haar “concurrenten” BMW en Mercedes Benz, die respectievelijk 2,1 miljoen en 1,6 miljoen voertuigen verkochten in hetzelfde jaar. Het bereiken van concurrerende afzetten is echter helemaal niet de doelstelling van CEO Sergio Marchionne. De hoge exclusiviteit van de auto’s is volgens hem veel belangrijker.

 

Winstmarges

De sportwagenfabrikant bereikt tot op heden winstmarges die branchegenoten bij lange na niet kunnen evenaren. Het bedrijfsresultaat van Ferrari bedroeg maar liefst 275 miljoen euro, wat met een omzet van 2,76 miljard neerkomt op een operationele winstmarge van een kleine 10%. Ter vergelijking, Volkswagen behaalde over 2014, dus nog voor het grote dieselschandaal, een operationele winstmarge van “slechts” 6,27%.

Beursgang Ferrari 

Door de aangekondigde beursgang van Ferrari wordt het geliefde automerk eindelijk weer zelfstandig. Momenteel is Ferrari nog een dochteronderneming van het Italiaans/Amerikaanse merk Fiat-Chrysler, die de opbrengst van de beursgang gaat steken in een revalidatie van Alfa Romeo, Maserati en Jeep. Alles bij elkaar zullen er 17,2 miljoen aandelen Ferrari aangeboden gaan worden tegen een prijs van tussen de 48 en 52 dollar. Dit zal neerkomen op een totale beurswaarde van ongeveer 894 miljoen dollar (787 miljoen euro).

Met de IPO van Ferrari wordt ongeveer 10% van de aandelen aan nieuwe investeerders aangeboden. 80% van de aandelen zullen naar de aandeelhouders van het moederbedrijf gaan. De laatste 10% van de aandelen zullen in het bezit komen van de zoon van de inmiddels overleden oprichter.

Na de plaatsing van de aandelen zult u de aandelen kunnen vinden onder de tickercode RACE met een notering aan de New York Stock Exchange (NYSE). Er gaan geruchten dat Ferrari ook een Europese notering krijgt. Daarmee zou het bedrijf een voorbeeld nemen aan Fiat-Chrysler, die naast een notering in New York het aandeel ook laat verhandelen op de beurs van Milaan.

De afscheiding van het moederbedrijf en de hiermee gepaarde beursgang wordt al jaren bediscussieerd op de kapitaalmarkten, maar door Fiat-Chrysler al langere tijd uitgesteld. De verrassende ommekeer van Fiat-Chrysler wordt dan ook luid bejubeld door de investeerders. Met de verkoop wil het moederbedrijf andere dochterondernemingen versterken en op deze wijze de concurrentie verhogen met marktleider Toyota.

Analisten schatten in dat met het afscheiden van “Scuderia Ferrari” het moederbedrijf zelf een overnamekandidaat wordt. De aankomende kapitaalinjectie maakt het bedrijf namelijk zeer interessant.

Machtsstrijd bij Ferrari

De plannen van de beursgang gaan gekampt met een hevige machtsstrijd tussen de lang zittende chef van Ferrari, Luca di Montezemolo, en CEO Sergio Marchionne van Fiat-Chrysler. Dit lag vooral aan het grote verschil in visie van beide mannen over de toekomstige integratie van Ferrari in de markt. Deze discussie zorgde zelfs voor het terugtreden van Montezemolo op 13 oktober 2014, al wordt door sommigen ook het uitblijven van successen met het Formule 1 team als reden van opstappen genoemd.

Groeivooruitzichten

Ongeacht alle dromen over het rijden in een mooie rode bolide, zijn de groeivooruitzichten van Ferrari beperkt. De exclusiviteit zal gewaarborgd moeten worden. CEO Marchionne verwacht in dat geval een verkoop van om en nabij de 10.000 auto’s.

Naast de sportwagen probeert Ferrari door de verkoop van dure horloges en luxe pennen vooral zijn merknaam in waarde te laten toenemen. Door het verhogen van de merkwaarde en de exclusiviteit zal het bedrijf ook zijn winstmarges kunnen verhogen.

Na de beursgang van Ferrari kan het aandeel onder de tickercode RACE aangekocht worden. De transactiekosten hiervan bedragen, bij maximaal 500 aandelen, slechts 5 dollar! Naast het aandeel zullen er ook opties beschikbaar zijn op de Amerikaanse markt waarbij de transactiekosten slechts 2,40 dollar per optie zullen zijn.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

Aandelen kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.