Beursgang Dropbox: weet het bedrijf beleggers te overtuigen?

Door Justin Blekemolen


Artikel laten voorlezen

Dropbox is een opslagdienst dat voor veel Nederlandse particulieren en bedrijven bekend in de oren klinkt.

Het technologiebedrijf uit Silicon Valley heeft een aanvraag gedaan voor een beursgang aan de Nasdaq.

De ‘beursgang Dropbox’-geruchten gonsden al langer door de wandelgangen van Wall Street.

Op 23 februari 2018 werd dan ook daadwerkelijk de officiële aanvraag ingediend door het bedrijf. Met de IPO van het aandeel SNAP nog vers in het geheugen, kijk ik met grote aandacht uit naar de nieuwe beursgang.

Net als het moederbedrijf van de populaire app Snapchat is ook Dropbox een Amerikaans technologiebedrijf dat jaar in jaar uit miljoenen verlies maakt. Ondanks dat dagelijks een groot bedrag wordt verbrand, kent het bedrijf een waardering van miljarden dollars.

Wat is de reden dat beleggers zoveel over hebben voor een zwaar verlieslatend bedrijf? 

 

Korte geschiedenis Dropbox

De onderneming Dropbox is nog een relatief jong bedrijf, het zag namelijk het daglicht in 2007. Het bedrijf is bekend van de gelijknamige opslagdienst Dropbox. Het biedt zowel particulieren als bedrijven de mogelijkheid om bestanden en afbeeldingen op te slaan in de cloud.

Om gemakkelijk nieuwe klanten aan te trekken, die hopelijk in een later stadium een abonnement afsluiten, biedt Dropbox gratis accounts aan. Voor deze accounts is het mogelijk om voor 2 GB bestanden op te slaan. Wilt u deze opslagcapaciteit vergroten? Dan is het zaak om een betaald abonnement aan te gaan.

 

Hoe genereert Dropbox omzet en waarom een beursgang?

Uit de betaalde abonnementen genereert het bedrijf uiteindelijk omzet. Uit de cijfers van het bedrijf blijkt dat Dropbox in 2017 een omzet van $ 1,1 miljard behaalde. Ondanks deze omzet werd een verlies van ruim $ 110 miljoen geleden.

Dropbox wil met de beursgang $ 500 miljoen vers kapitaal ophalen. Daarnaast zullen de oprichters een deel van hun aandelen cashen. In 2014 haalde het bedrijf al eens eerder $ 600 miljoen op, destijds bleek dat het bedrijf gewaardeerd werd op $ 10 miljard. In de afgelopen jaren is de omzet steeds verder gestegen, maar nog altijd maakt het bedrijf geen winst. Het is voor mij dan ook nog maar de vraag of dit prijskaartje ook aan het bedrijf wordt geplat ten tijde van de IPO.

De beursgang heeft immers veel overeenkomsten met de veelbesproken IPO van SNAP. Ook toen werd voorkomen dat aandelen inspraak kregen middels de uitgifte van speciale aandelen. Daarnaast was ook SNAP ten tijde van de beursgang nog verlieslatend, net als Dropbox op dit moment is. De beursgang van SNAP die met veel bombarie en enthousiasme werd gelanceerd, liep uiteindelijk voor veel beleggers uit op een teleurstelling.

Tot slot is de concurrentie mijns inziens moordend voor Dropbox. Andere grootheden als Amazon en Microsoft bieden dezelfde mogelijkheden aan voor bedrijven. Met dergelijke ambitieuze en vooruitstrevende technologiegiganten als naaste concurrent is het ontzettend moeilijk om je op langere tijd te blijven onderscheiden.

Specificaties

Wanneer de beursgang exact gaat plaatsvinden, is op dit moment nog niet bekend. Geruchten over eind maart gaan in de ronde, maar dit is nog niet bevestigd. Wel is al duidelijk dat het bedrijf onder de tickercode “DBX” verhandeld gaat worden.

Daarnaast wordt middels een constructie ervoor gezorgd dat nieuwe aandeelhouders nauwelijks stemrecht hebben binnen het bedrijf. De begeleidende banken voor de beursgang zijn onder andere Deutsche Bank, Goldman Sachs en JP Morgan.


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.