Artikel laten voorlezen
Vele autoliefhebbers zeggen geen nee tegen een Aston Martin. Het Britse automerk is in bijna alle oude James Bond films terug te vinden en heeft zo naam en faam gemaakt. De koers van Ferrari schoot omhoog na de afsplitsing van Fiat-Chrysler. Dit succes heeft de eigenaren van Aston Martin op het idee gebracht ook deze fabrikant van luxe auto’s naar de beurs te brengen.

Op 3 oktober gaat het aandeel Aston Martin naar de beurs. LYNX biedt via haar bekroonde handelsplatform natuurlijk de mogelijkheid in dit aandeel te beleggen.

In dit artikel wordt besproken:

  • IPO Aston Martin.
  • IPO Aston Martin: wat zijn de verwachtingen?
  • Brexit een stok in de wielen van IPO Aston Martin?

IPO Aston Martin

Aston Martin maakte bekend dat het van plan is 25% van de aandelen van de hand te doen op de secundaire markt. In het financieel jargon noemt men dit de free float aandelen. Initieel heeft de automaker een prijs tussen de £ 17 en £ 22,5 voor ogen. Aston Martin plakt hiermee een waarderingsprijs op zichzelf van ongeveer £ 5 miljard. De beurs waarop het aandeel Aston Martin zou noteren is de LSE, London Stock Exchange. In de eerste uren van de handel in het aandeel Aston Martin Lagonda (AML) daalt het aandeel van een introductie prijs van £ 19 naar £ 18,39.

 

Aston Martin haalde in 2017 een omzet van £ 840 miljoen. Wanneer de IPO daadwerkelijk gebeurt aan £ 22,5, dan zal de waardering van Aston Martin bijna zes maal de jaarlijkse omzet zijn. In het verleden heeft er nog een luxueuze automaker een IPO gedaan. Het aandeel Ferrari met toepasselijke symbool RACE, noteert sedert november 2016 op de NYSE. Het aandeel Ferrari ging naar de beurs aan ongeveer $ 53 per aandeel. Eind september 2018 noteert het maar liefst aan $ 139. Kan het aandeel Aston Martin hetzelfde verwezenlijken? Aston Martin droomt zelf in ieder geval van een opname in de FTSE 100 index ook wel ‘Footsie’ genoemd.

IPO Aston Martin; wat zijn de verwachtingen?

Beleggers verleiden voor de IPO van Aston Martin kan op verschillende manieren. Eén daarvan is om de verwachtingen voor de toekomst bekend te maken. De autobouwer voorspelt in 2018 tussen de 6.200 – 6.400 auto’s te verkopen. In 2019 en 2020 stijgen de verwachtingen naar respectievelijk 7.100 – 7.300 en 9.800. Hoe denkt Aston Martin dit te doen? Eerst en vooral worden er meer Aston Martins geproduceerd. Bijkomend voorziet Aston Martin een herlancering van Lagonda. Lagonda is in handen van Aston Martin sinds 1947 en zal in de toekomst een rol vervullen in het segment van de luxueuze elektrische auto’s.

Aston Martin legde in het verleden sterk de focus op de binnenlandse markt. Zo wordt de dag van vandaag 30% van de omzet behaald in het Verenigd Koninkrijk. Aston Martin wil nu de focus leggen op Azië en de Aziatische harten veroveren met een nieuwe SUV die in productie zal zijn tegen 2020. Aston Martin steekt zo Ferrari de loef af, want zij maakte begin september bekend dat de lancering van hun SUV, de Purosangue, wordt uitgesteld tot 2022. Daarnaast stelt Aston Martin ook bezig te zijn aan een reeks nieuwe producten zoals Valkyrie supercar en een nieuwe DBS Superleggera, die het aanbod moeten verbreden.

Brexit een stok in de wielen voor IPO Aston Martin?

Volgens de CEO Palmer mag de Brexit geen bedreiging zijn voor de Aston Martin IPO. De autobouwer maakt zich sterk dat ze op dit moment in de meeste afzetmarkten al te maken heeft met invoerheffingen en dat Europa geen grote markt is voor hen. Hoewel een percentage van 18% van de verkoop niet echt klein te noemen is. Verder denkt Aston Martin dat de invoerheffingen ook in hun voordeel kunnen zijn.

 

Wanneer concurrenten zoals Ferrari en Lamborghini auto’s willen uitvoeren naar het Verenigd Koninkrijk zullen deze ook onderhevig zijn aan invoerheffingen. Aston Martin speculeert zo op een stijgende binnenlandse vraag, mocht er een hard Brexit komen. Dit is echter behoorlijk optimistisch aangezien de vraag naar luxe auto’s wel eens kan storten bij een no-deal Brexit. Andere Britse autobouwers zoals Jaguar en Land Rover stellen namelijk dat een hard Brexit tienduizenden banen kan kosten aan de Britse auto-industrie. Vele economisten zijn het erover eens dat de auto-industrie het meest kwetsbaar is indien Brussel en Londen niet tot een akkoord komen. In dit artikel vindt u meer informatie over de gevolgen van Brexit voor verschillende aandelen.

Aandelen kopen via LYNX?

Via het TWS Handelsplatform kunt u na de IPO van Aston Martin in dit aandeel beleggen. U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Wereldwijd heeft u direct toegang tot meer dan 100 beurzen in 30 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart