Artikel laten voorlezen
|
Update 03 februari 2017: Wordt de beursgang van Snapchat een succes?
De berichtendienst moet volgens ingewijden $ 25 miljard gaan opleveren.
In dat geval lijkt het de juiste keuze te zijn geweest om in 2013 het bedrijf niet aan Facebook te hebben verkocht. Destijds ontving Snapchat een bod van $ 3 miljard, maar dit was niet genoeg om de oprichters te overtuigen om het bedrijf aan Mark Zuckerberg te verkopen.
Snapchat laat verstuurde foto’s maar tijdelijk zien
Snapchat is een berichtendienst waarmee gebruikers foto’s en video’s naar elkaar kunnen versturen. Niets nieuws natuurlijk, al sinds jaar en dag maken mensen foto’s en delen deze met bekenden.
Het element wat Snapchat zo populair maakt, is het feit dat de verstuurde foto’s maar tijdelijk te zien zijn.
Gebruikers kunnen zelf bepalen hoelang de verstuurde foto of video te zien is. Omdat de foto maximaal 10 seconden te zien is, durven gebruikers grappige of persoonlijkere foto’s naar elkaar te sturen die normaal niet gedeeld worden.
Dit maakte de berichtendienst in korte tijd razend populair.
Het bedrijf werd ruim vijf jaar geleden opgericht door studenten van de Stanford Universiteit in Californië. CEO en mede-oprichter, Evan Spiegel, is met zijn 26 jaar ’s werelds jongste miljardair. Mocht de prijs van $ 25 miljard kloppen, dan wordt het een van de grootste IPO’s in de VS.
Ter vergelijking, drie jaar terug werd Twitter met een waardering van $ 14,2 miljard naar de beurs gebracht. Snapchat verdient net als Twitter geld met advertentie inkomsten. Hoe meer gebruikers, des te hoger deze inkomsten zijn.
Momenteel heeft Snapchat 235 miljoen gebruikers wereldwijd. Dit verklaart de enorme waardering voor de onderneming.
Wanneer vindt concurrent Facebook het gouden ei?
Een beursgang van Snapchat is natuurlijk een mooie manier om te cashen voor CEO Spiegel. Verschillende marketwatchers wijzen op de mogelijke dreiging van Facebook, waardoor de beursgang van Snapchat naar voren is geschoven.
Facebook kijkt de groei van Snapchat met lede ogen tegemoet. De directe concurrent Facebook ziet steeds meer advertentie inkomsten voor de neus weggekaapt worden. Deze bedreiging zorgt ervoor dat Facebook vergelijkbare apps lanceert.
Tot nog toe met weinig succes, maar Spiegel wil naar verluidt niet langer afwachten totdat Facebook het gouden ei heeft gevonden. Het is tijd voor een beursgang van Snapchat.
Op dit moment zijn niet veel details bekend. Mocht er meer duidelijkheid over deze spraakmakende IPO naar buiten komen, dan kom ik hiervoor graag bij u terug.
De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.