Beursintroducties – IPO kalender

Mis nooit meer een beursintroductie of IPO

Een beursintroductie of IPO (Initial Public Offering) is de benaming voor de eerste keer dat een bedrijf zijn aandelen naar de beurs brengt. Tijdens deze IPO krijgen particuliere beleggers veelal de mogelijkheid tot het aankopen van deze aandelen. Vaak gaat hier een inschrijving aan vooraf zodat beleggers de aandelen kunnen verkrijgen voor de introductieprijs. Indien u als belegger hier niet aan meedoet dan kunt u de stukken op de beurs aanschaffen.

Beursgangen worden vaak door kleinere bedrijven gebruikt om kapitaal op te halen. Daarnaast is het voor eigenaren van grote private ondernemingen mogelijk om een (meerderheids)belang te verkopen en de aandelen publiekelijk te laten verhandelen

In het onderstaande overzicht hebben wij op zorgvuldige wijze een IPO kalender samengesteld. Deze IPO kalender toont een selectie beursintroducties die in 2020 gaan plaatsvinden. Zo bent u altijd op de hoogte van de data waarop nieuwe beursintroducties plaatsvinden.

Onder de IPO kalender vindt u een uitgebreidere uitleg over hoe een IPO precies in zijn werking gaat.

IPO kalender 2020

LYNX Masterclass
BedrijfsnaamTickerBeursWaarderingVerwachte IPO-datum
Ant Group6688HKSE & Shanghai$ 350 miljard2020 - Q4
AirBNBABNBNasdaq$ 20-30 miljarddecember 2020
BumbleNasdaq$ 7 miljard2021
DoorDashNasdaq$ 16 miljardQ4 - 2020
Didi ChuxingHKSE$ 62 miljard2020
GitLabNasdaq$ 2,75 miljard2020
InstacartNasdaq-2021 - H1
NextdoorNasdaq$ 5 miljard2021
PostmatesNasdaq$ 1,85 miljard2020
RobinhoodNasdaq$ 7,6 miljard2020*
RobloxNasdaq$ 8 miljard2020 - Q4
SnowflakeNasdaq$ 1,5 miljard2020
WeWorkWENasdaq$ 5 miljardUnknown
WishNasdaq$ 10 miljard2020

Wat is een beursintroductie of IPO precies?

Een beursintroductie of IPO is meestal een relatief duur en langlopend proces. Bij het uitbrengen van aandelen in een primaire emissie zijn meestal een of meerdere banken betrokken als uitgifte begeleidende bank (underwriter). De banken helpen het aandelen-uitgevende bedrijf door mogelijke investeerders actief te benaderen. Uiteraard is een IPO niet zonder risico’s. Indien de interesse tegenvalt dan worden minder aandelen dan aangeboden geplaatst en ontvangt het bedrijf minder geld dan verwacht. Een andere mogelijkheid is om de introductieprijs neerwaartse bij te stellen. Soms komt het voor dat banken de garantie bieden voor de plaatsing van alle aangeboden aandelen, zij vragen hiervoor een vergoeding aan het aandelen-uitgevende bedrijf. De niet-geplaatste aandelen blijven dan achter bij de begeleidende banken.

De banken begeleiden het uitgevende bedrijf samen met accountants en juridische adviseurs in het maken van een prospectus. In deze prospectus wordt de financiële situatie van het bedrijf geschetst en is dus erg belangrijk voor de werving van potentiële kopers. De prospectus wordt zorgvuldig samengesteld aangezien fouten of onvolledigheden grote gevolgen kunnen hebben. In de VS moet de prospectus altijd worden goedgekeurd door de SEC(Amerikaanse toezichthouder) voordat de IPO/ beursintroductie kan plaatsvinden.

Bij de beursintroductie is de IPO prijs voor het aandeel essentieel. Indien de aandelen licht onder de geschatte waarde wordt geprijsd kan dat potentiële kopers over de streep trekken. Vaak zien we hierdoor direct na de beursgang een stijging van het desbetreffende aandeel. Een te lage prijs betekent echter dat het bedrijf kapitaal misloopt. Bij een te hoge prijs loopt het bedrijf het risico dat de banken de aandelen niet kwijtraken. Het is dus belangrijk om de aandelen optimaal te prijzen.