Het regende de afgelopen maanden prijsverlagingen bij Tesla. Uit de cijfers blijkt nu dat deze kortingen nog niet het gewenste effect hebben gehad op de verkoopcijfers. Wel zorgt het voor lagere marges en tegelijkertijd nemen de voorraden toe. Moeten beleggers zich zorgen maken? In dit artikel bespreken we de 1e kwartaalcijfers van het aandeel Tesla.

Aandeel Tesla: koersdata

Loading ...
Aandeel Tesla Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y
Tesla Motors Inc TSLA 168,29 -1,11 % -6,42 % 9,46 %

Een dag voor de 1e kwartaalcijfers besloot Tesla voor de zesde keer op rij de prijzen voor zijn voertuigen te verlagen. Volgens CEO Elon Musk wil het bedrijf hiermee geen prijzenoorlog ontketenen. Maar schiet het bedrijf zich daar niet mee in de vingers?

Tijdens de earnings call zei Musk daarover het volgende: “We hebben het standpunt ingenomen dat het stimuleren van hogere volumes en een groter wagenpark hier de juiste keuze is, versus een lager volume en een hogere marge.” Hij benadrukte ook dat Tesla verwacht dat zijn voertuigen in de loop der tijd “aanzienlijke winst zullen kunnen genereren met de verkoop van software voor autonoom rijden“.

Uiteraard kunnen de prijsverlagingen ook simpelweg worden gezien als een antwoord op de toenemende concurrentie en dan met name vanuit China. Tientallen nieuwe Chinese merken betreden de markt voor elektrische auto’s en dit zijn vaak goedkopere modellen.

  • Omzet: $23.33 miljard, vs $23.21 miljard verwacht
  • Winst per aandeel: $ 0,73
  • Koers Tesla eindigde in de nabeurs-handel ruim 6% lager.

Aandeel Tesla kwartaalcijfers Q1

Tesla heeft zichzelf begin 2021 als doel gesteld de komende jaren de productie jaarlijks met 50% te willen verhogen. Begin april maakte Tesla al bekend 440.808 voertuigen te hebben geproduceerd. Dat betekende een productiegroei van ‘slechts’ 44%, maar op langere termijn is het doel nog altijd intact. Een nieuw probleem vormt echter de vraag of ze de geproduceerde voertuigen ook wel gemakkelijk verkocht krijgen. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de voorraden de afgelopen kwartalen aan het oplopen zijn. Ook het afgelopen kwartaal stegen de voorraden weer met bijna 12% tot ruim $ 14,37 miljard. Bovendien werden ‘slechts’ 422.875 van de geproduceerde auto’s ook daadwerkelijk afgeleverd bij een koper, een stijging van 36%.

Dit resulteerde in een omzetstijging van 18% bij de automotive tak tot $ 19,96 miljard. Andere onderdelen groeiden met veel indrukwekkendere groeipercentages. De omzet uit services and other steeg met 44% tot $ 1,84 miljard. En de energieproductie en opslagdivisie wist een omzetgroei van maar liefst 148% te realiseren tot een bedrag van $ 1,53 miljard. Dit bracht de totale omzet van Tesla naar $ 23,33 miljard, een stijging van 24%.

De bruto-omzet daalde echter met 17% op jaarbasis tot ruim $ 4,51 miljard. En dat heeft natuurlijk alles te maken met de verlaagde verkoopprijzen. Hierdoor lagen de marges flink lager, namelijk op $ 19,3%. Dat was maar liefst 977 basispunten lager dan de 29,1% uit Q1’22.

Positief punt is dat de operationele uitgaven niet verder opliepen, die daalden met 1% tot $ 1,85 miljard. Onder aan de streep daalde de nettowinst met eveneens 24% tot $ 2,51 miljard ofwel $ 0,73 per aandeel (GAAP). Zorgwekkender is het feit dat de operationele cashflow met 37% daalde en de kapitaaluitgaven met 17% stegen tot $ 2,07 miljard. Dit resulteerde in een daling van de free cashflow (vrije kasstroom) met maar liefst 80% daalde tot slechts $ 441 miljoen. De kaspositie van ruim $22,4 miljard is echter nog steeds robuust en geen reden tot zorgen.

Marges onder druk

De lagere marges zijn voorlopig ook nog geen reden tot zorgen. Uit de afbeelding hieronder lijkt dat de kosten voor Model 3 sinds 2018 ook met 30% zijn afgenomen. In de afgelopen jaren waren de marges fors gestegen, maar nu besluit Tesla de prijzen te verlagen om meer marktaandeel te winnen. Musk gaf tijdens de earnings call ook duidelijk aan dat hij veel potentie ziet in het ecosysteem rondom Tesla. Het doel is om Tesla-gebruikers op andere manieren te monetizen. Denk bijvoorbeeld aan FSD, het autonoom-rijden pakket. Maar ook verzekeringen, superchargers en andere software/applicaties. Het bedrijf is ook begonnen met het aanbieden van laadpalen aan concurrerende automerken.

Energy storage

Tesla lijkt ook echt serieus werk te maken van zijn energy business. De capaciteit van Tesla’s energieopslagsystemen steeg tot 3,9 GWh, oftewel met 360%. Deze op lithium-ion batterijen gebaseerde energieopslagsystemen van Tesla omvatten de home backup batterij, de Powerwall. En het zogeheten utility-scale Megapack system, waarmee nutsbedrijven meer energie kunnen opslaan en gebruiken die afkomstig is van hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind.

Outlook 2023

Voor 2023 houdt Tesla vast aan zijn doelen om jaarlijks gemiddeld met 50% te groeien. Daarvoor moeten er dit jaar 1,8 miljoen auto’s van de banden rollen. Maar in sommige jaren kunnen ze sneller groeien en in andere jaren trager, afhankelijk van een aantal factoren, aldus Tesla.

Ook de Cybertruck blijft op schema om later dit jaar in productie te gaan in Gigafactory Texas. Het bedrijf is ook bezig met een volgende generatie aan voertuigen, maar deed daar geen specifieke details van uit de doeken.

Aandeel Tesla waardering

Tesla is momenteel ongeveer $ 565 miljard waard en heeft een kaspositie van ruim $22 miljard en weinig tot verwaarloosbare schulden. Over de afgelopen 12 maanden werd een winst per aandeel van $3,40 gerealiseerd. Bij de huidige voorbeurs koers van $ 167 wordt het aandeel verhandeld op 49x de winst. Dat is lager dan de hoge waardering die we de afgelopen jaren hebben gezien, maar nog altijd ruimschoots het dubbele van de gemiddelde waardering van de S&P 500.

Analisten houden wel rekening met aanhoudende groei de komende jaren. In 2023 mikken zij op een omzet van $ 100,8 miljard en een winst per aandeel van $ 3,00. In 2024 moet de autobouwer zelfs in staat zijn ruim $ 133 miljard omzet te genereren en een winst van $ 19 miljard, ofwel $ 5,19 per aandeel. De verwachte koers/winstverhoudingen voor 2023 en 2024 liggen dan ook respectievelijk op 56x en 32x.

Het aandeel Tesla mag dan ook nog altijd worden beschouwd als groeiaandeel. Als u gelooft in de groeiplannen van Musk dan moet u bereid zijn daar een stevige prijs voor te betalen. In de afgelopen 5 jaar groeide de nettowinst met 50% per jaar, maar voor de komende 3 jaar rekenen analisten op ongeveer 25% per jaar aan groei. Dit is echter niet voldoende voor de hoge waarderingen die we net hebben besproken. De PEG-ratio (Price/Earnings-to-Growth) van 2023 ligt daarmee namelijk op 2,24 en voor 2024 op 1,28. Doorgaans worden PEG-ratio’s onder de 1 beschouwd als aantrekkelijk voor snelgroeiende bedrijven.

Technische analyse aandeel Tesla (TSLA)

Begin dit jaar is de koers stevig opgeveerd, maar het 200-daags gemiddelde heeft de koers weerhouden van verdere stijging. Dit bevestigt ook dat het aandeel zich nog in een bearmarket bevindt.

Bij de beursopening zal Tesla vermoedelijk ruim 6% lager openen rond de $167 per aandeel. Daarmee zakt de koers door de onderkant van de driehoek die de afgelopen weken werd gevormd. Hiermee komt er ruimte vrij voor verdere daling richting de gap van eind januari tussen $146 en $154. Enkel een doorbraak boven de weerstand op $208 en het 200-daags gemiddelde (rode lijn) kan een technische verbetering opleveren. Daarboven komt ruimte vrij richting de weerstanden tussen $ 260 en $ 310.

De komende weken wordt het interessant om te kijken of het aandeel een hogere bodem kan vormen ten opzichte van de low van begin januari. Rond de gap op $ 146 is dat mogelijk, maar wellicht iets lager. Beleggers die het aandeel Tesla op basis van technische analyse willen kopen zullen omkeersignalen in de gaten moeten houden.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Hoe nuttig vond u het artikel?(Vereist)
Zeer onbehulpzaamZeer behulpzaam

--- ---

--- (---%)
Mkt Cap
Vol
Hoogste dagkoers
Laagste dagkoers
---
---
---
---

Displaying the --- grafiek

Displaying today's chart


Stuur een bericht naar Justin Blekemolen
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.