Aandeel Tesla

Alles wat u moet weten over het aandeel Tesla: van de actuele beurskoers tot nieuws en analyses van het aandeel.

Tesla Motors Inc

ISIN: US88160R1014
Tickercode: TSLA | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Tesla kopen De beste aandelen

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Tesla

Wellicht wel het meest gehate aandeel onder analisten. Het aandeel Tesla heeft in 2021 echter weer uitstekend gepresteerd met een stijging van 50%. Vrijwel alle traditionele analisten vinden het aandeel al jaren te duur en Tesla lijkt maar moeilijk van dat imago af te komen. Ondertussen timmert het bedrijf aan de weg en spreken de resultaten boekdelen. In deze update bespreken we de laatste kwartaalcijfers van 26 januari 2022.

Aandeel Tesla

Kwartaalcijfers

Tesla heeft de verwachtingen van analisten ruimschoots waar weten te maken. In het 4e kwartaal werden 308.600 auto’s afgeleverd. Het merendeel (296.850) daarvan betrof Model 3 en Y en slechts een klein deel (11.750) betrof Model S en X. De autoverkopen brachten ruim $15,96 miljard(+71%) in het laatje, waarvan $314 miljoen afkomstig was van de zogeheten regulatory credits. Tegelijkertijd steeg de operationele marge naar 30,6%, het hoogste niveau ooit. Hierdoor bleef onder aan de streep van de automotive-tak een operationele winst van $4,88 miljard over, een stijging van maar liefst 118%.

Verder wordt er nog bijna $2 miljard omzet gehaald uit de verkoop van services, software, zonnepanelen en laadpalen. In totaal kwam de omzet daarmee uit op ruim $17,71 miljard, een stijging van 65%. Met een marge van 27,4% steeg de operationele winst tot $4,85 miljard. De nettowinst steeg op jaarbasis zelfs met een indrukwekkende 760% tot $2,32 miljard.

Jaarcijfers

Volgens CEO Elon Musk was het een fantastisch jaar en wist Tesla sterk te groeien ondanks problemen in de supply-chain. Door het gebrek aan chips moest men soms langer dan gebruikelijk wachten en konden de fabrieken van Tesla niet te allen tijde op volle capaciteit draaien. Ook kreeg het bedrijf te maken met stijgende kosten voor grondstoffen, transport en arbeid.

Toch wist het bedrijf in heel 2021 maar liefst 936.172 auto’s af te leveren en dat betekende een record en een stijging van 87% ten opzichte van 2020. De totale omzet steeg vorig jaar met 71% tot $53,82 miljard. Over heel 2021 lag de marge op 25,3%, een stijging van 4,26% ten opzichte van 2020. De operationele winst steeg met 105% tot $13,6 miljard en de netto jaarwinst kwam 665% hoger uit op $11,62 miljard. Tesla is vorig jaar ook voor het eerst winstgevend geworden sinds de oprichting. Alle investeringen sinds de oprichting in 2003 zijn nu eindelijk terugverdiend.

Focus op Full Self Driving technology (FSD)

Op de lange termijn denkt Elon Musk dat de Full Self Driving (FSD) technology de meeste winst gaat opleveren voor Tesla. Deze technologie waarbij auto’s zich volledig zelfstandig bewegen zonder tussenkomst van een mens is zeer waardevol. In de nabije toekomst kunnen taxi’s en pakketvervoer bijvoorbeeld volledig autonoom gebeuren. Elon Musk denkt dan ook dat robot taxi’s een betere manier zijn om transportkosten te verlagen dan goedkopere EV’s.

Dit is niet alleen veel goedkoper, maar ook effectiever en zelfs veiliger. Al jaren worden testritjes gedaan met deze techniek en het aantal ongevallen ligt drastisch lager dan bij menselijke bestuurders. Het is echter onduidelijk wanneer overheden in de vorm van wetgeving deze technieken mogelijk zullen maken.

FSD ging in oktober 2020 van start in een beta testfase voor een prijs van $8000 voor een selecte groep. In de periode daarna werd de prijs al een aantal keren verhoogd. Sinds 17 januari jongstleden is de prijs van de FSD software opnieuw verhoogd naar $12.000. Inmiddels rijden al bijna 60.000 auto’s van Tesla met de FSD Beta versie rond in de Verenigde Staten.

“I would be shocked if we do not achieve Full Self-Driving safer than a human this year.” – Elon Musk, CEO Tesla

Outlook 2022

Eind 2021 is de Gigafactory in Texas opengegaan en Tesla verwacht dat deze fabriek 600.000 auto’s per jaar kan produceren. Ook in Californië konden al ruim 1 miljoen auto’s worden geproduceerd. In de fabrieken van Berlijn en Texas worden momenteel nog de laatste apparatuur testen uitgevoerd. Naar verwachting zal de fabriek in Berlijn in de eerste helft van dit jaar al 30.000 voertuigen kunnen maken. Op volledige capaciteit zou de Gigafactory in Duitsland zelfs in staat moeten zijn om 700.000 auto’s van de band te laten rollen.

In 2022 heeft het bedrijf dus naar alle waarschijnlijkheid genoeg capaciteit om aan de stijgende vraag te kunnen voldoen. Aanhoudende problemen in de supply chain kunnen overigens in 2022 nog voor problemen blijven zorgen, denkt Tesla. Op lange termijn denkt de elektrische autobouwer dat het aantal afgeleverde voertuigen jaarlijks met 50% kan stijgen. Hoewel Tesla zal blijven innoveren om de productie- en bedrijfskosten te verlagen, verwacht het bedrijf dat juist de softwaretak zal zorgen voor een significante stijging van de winst.

Aandeel Tesla: verwachtingen koers 2022

Tesla laat nu al ruim een jaar zien prima winstgevend te kunnen opereren. Door de stijgende marges wordt het bedrijf ook nog eens steeds winstgevender. De vrije kasstroom kwam in 2021 uit op ruim $5 miljard. Met een kaspositie van $17,5 miljard hebben ze voldoende liquiditeit om toekomstige projecten te financieren. Tesla heeft nog slechts een totale schuld van $1,4 miljard als men de financiering van energieproducten en voertuigen buiten beschouwing laat.

Waardering aandeel Tesla

Hoewel Tesla vaak aangeduid wordt als het meest overgewaardeerde aandeel op Wall Street is dat al lang niet meer waar. Analisten lijken keer op keer het potentieel van de SFD technologie te onderschatten. Musk heeft inmiddels al meerdere keren aangegeven dat hij verwacht dat Tesla in de toekomst meer geld zal verdienen met additionele zaken dan met de verkoop van auto’s. Het gaat Musk echt om het creëren van een volledig ecosysteem, waarbij de auto slechts de eerste stap is. Vervolgens zullen klanten ook andere onderdelen van het bedrijf afnemen zoals laadpalen, software en services, maar denk ook aan bijvoorbeeld verzekeringen.

Met een beurswaarde van $941 miljard en een omzet van $53,8 miljard betaalt u nu 17,5 keer de omzet. De winst lag in 2021 op $5,51 miljard en dat betekent dus dat u 170 maal de winst betaalt. Dat is inderdaad nog vrij fors, maar de verwachting is dat deze winst de komende jaren fors kan gaan stijgen. Naar verwachting kan de winst in 2022 stijgen tot ruim $10,6 miljard en in 2023 zelfs tot $13,5 miljard. Daarmee zal de K/W-verhouding de komende jaren dus al zakken naar respectievelijk 88,7 en 69,7. Aangezien Elon Musk voorspelt op lange termijn jaarlijks een stijging van 50% te verwachten als het gaat om het aantal afgeleverde voertuigen, dan zijn bovenstaande schattingen wellicht nog aan de voorzichtige kant. Bovendien blijft het lastig inschatten hoe winstgevend de andere plannen van Tesla zullen worden. Een ding is zeker, Tesla heeft een aanzienlijke voorsprong opgebouwd op de concurrentie. Voor deze concurrentie geldt dan ook dat zij Tesla niet snel in kunnen halen.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van Tesla bevindt zich op een enorm interessant niveau. Aan het begin van 2020 werd een top gevormd rond de $900. Na een forse correctie wist Tesla deze weerstand in oktober 2021 weer te overwinnen. Daarop volgde een stevige rally tot ruim $1200. In de afgelopen maanden was de koers enorm volatiel en momenteel is het aandeel voor de tweede keer teruggevallen tot $900.

Deze oude toppen zorgen voor een sterk vangnet, waarop steeds weer kopers actief lijken te worden. Een eventuele doorbraak onder dit niveau op basis van een slotkoers kan echter zorgen voor een diepere correctie richting $760. Een doorbraak boven de weerstandszone rond $1200 zal daarentegen een grotere stijging uitlokken richting de $1500.

Aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Elon Musk is ongetwijfeld de meest omstreden CEO van dit moment. Door velen geliefd, maar ook door net zoveel gehaat. De Canadees-Amerikaanse ondernemer met Zuid-Afrikaanse roots laat menig belegger met zijn of haar mond vol tanden staan als hij zich weer eens op Twitter heeft uitgelaten. Tijdens video-opnames van de populaire podcast The Joe Rogan Experience in 2018, nam Musk een hijs van een joint. En in 2019 grapt hij dat hij Tesla van de beurs wil halen voor $420 per aandeel. Wat heeft de gekke geniaal de afgelopen weken weer allemaal uitgespookt?

Elon Musk gaat tekeer op Twitter

Wat de revolutionaire denker allemaal uitkraamt over crypto coin doge zal menig belegger een worst wezen. Maar de beste man doet ook bizarre uitspraken die aandeelhouders van Tesla niet zo op prijs stellen. Op zaterdag 6 november plaatste hij namelijk een poll op Twitter, waarin hij vraagt of hij 10% van zijn aandelen Tesla moet verkopen.

Van de ruim 3,5 miljoen Twittergebruikers die stemden, vond 57,9% dat Musk moest verkopen. De vraag van Elon kwam nadat de Democraten een voorstel hadden ingediend om de superrijken meer belasting te laten betalen. Ook zou het bezit van aandelen zwaarder belast moeten worden. In daaropvolgende tweets geeft de CEO van Tesla ook aan dat hij het geld gaat gebruiken om te voldoen aan zijn belastingverplichtingen. Op maandag 8 november sluit het aandeel Tesla bijna 5% lager.

Aandelen Tesla kopen of verkopen | Koers Tesla

Voor $ 6,9 miljard aan Tesla aandelen verkocht

In de week van 8 november tot 12 november is de koers van Tesla met ruim 15% gedaald. Beleggers verkopen in angst hun aandelen, omdat ze bang zijn dat Musk zijn verkopen een daling veroorzaken. Gedurende de week wordt duidelijk dat de Tesla-oprichter wel degelijk heeft bijgedragen aan de rode candles op de grafiek.

Musk heeft namelijk ruim 5,1 miljoen aandelen voor een totale waarde van $ 6,9 miljard verkocht. Of dit bedrag genoeg is om zijn belastingen te betalen is nog maar de vraag. Volgens sommige analisten moet de CEO van Tesla namelijk voor circa $ 15 miljard aan belastingen betalen. Mogelijk volgen er dus nog meer verkopen de komende tijd.

Echt medelijden hoeft u overigens niet te hebben met de rijkste man ter wereld, Musk bezit namelijk nog steeds meer dan 166 miljoen aandelen Tesla. Deze vertegenwoordigen momenteel een waarde van circa $ 166 miljard dollar. Daarnaast heeft hij nog meerdere optiecontracten die hem de mogelijkheid geven om aandelen Tesla tegen een veel lagere koers te kopen. Die opties komen meestal vrij na het behalen van vooraf gestelde doelen.

Koers Tesla | Aandeel Tesla | Laatste beursnieuws aandeel Tesla

Musk zoekt confrontatie met Bernie Sanders

Op 13 november laat de Amerikaanse senator Bernie Sanders op Twitter zijn mening horen over ultrarijken die meer belasting zouden moeten betalen. Vervolgens reageert Musk met een eigenaardige tweet waarin hij aangeeft dat hij steeds vergeet dat Bernie nog leeft. In een tweet die daarop volgt vraagt Elon Musk aan Bernie of hij vindt dat hij nog meer aandelen Tesla moet verkopen. Daarmee hint Musk mogelijk op de verkoop van nog meer aandelen. Dit is goed mogelijk gezien de $ 15 miljard aan belasting die hij naar verluidt nog moet betalen. In reactie op de berichten daalde de koers van Tesla op maandag 15 november opnieuw met ruim 4%.

Aandeel Tesla kopen | Koers Tesla daalt

Aandeel Tesla: analyse van de resultaten

Bovenstaande betreft een korte update van de meest recente ontwikkelingen. Voor een uitgebreidere analyse van het aandeel Tesla kunt u bij het artikel hieronder terecht. In het artikel van 22 oktober 2021 bespreken we de laatste kwartaalcijfers en de waardering van de elektrische autobouwer Tesla.

Aandeel Tesla kopen

Via LYNX kunt u zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot 135 beurzen in ruim 30 landen. Bekijk het aanbod:

De shorters zijn verdwenen, maar toch blijft het aandeel Tesla de gemoederen bezighouden. De forse koersdaling van eerder dit jaar is vrijwel helemaal goedgemaakt en een nieuwe all-time high lonkt. Veel beleggers vragen zich af of dit het juiste moment is om aandelen tesla te kopen of juist te verkopen. In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen van het bedrijf. Uiteraard bespreken we ook de meest recente kwartaalcijfers.

Aandeel tesla | Kopen of verkopen?

Aandeel Tesla

3e kwartaalcijfers

Tesla heeft een geweldig kwartaal achter de rug. Het bedrijf behaalde een recordomzet en ook de winst was nog nooit zo hoog. En dat terwijl het bedrijf te kampen had met lastige omstandigheden, zoals chiptekorten, vertragingen in havens en meerdere stroomstoringen bij fabrieken.

De elektrische autoproducent wist in het 3e kwartaal 241.300 voertuigen af te leveren. De omzet van de autoverkopen steeg hiermee jaar-op-jaar met 58% tot $12,06 miljard. Zo’n $279 miljoen was afkomstig uit de verkoop van regulatory credits. Daarnaast wist het bedrijf $806 miljoen aan omzet binnen te harken met producten voor zonne-energie en energieopslag. Zo’n $894 miljoen werd verdiend met de services tak. In totaal kwam de omzet daarmee uit op een bedrag van $13,76 miljard.

De marges voor het autosegment verbeterden sterk en tot een record van 30,5%. De winst steeg mede daardoor met 389% op jaarbasis tot $1,62 miljard en de winst per aandeel kwam uit op $1,86. De cashpositie van Tesla daalde met $164 miljoen tot $16,1 miljard, voornamelijk vanwege de afbetaling van schulden.

Koersontwikkeling aandeel Tesla

De koers van Tesla is altijd een veelbesproken onderwerp. De volatiliteit is erg hoog en daarom is het aandeel ook interessant voor actieve handelaren. In 2020 steeg de koers vooral hard vanwege een short squeeze, maar inmiddels is de short interest ratio gezakt naar een all-time low van 1,1%. Sinds het dieptepunt van medio mei is de koers alweer met 60% gestegen.

Technische analyse aandeel Tesla

De koers van Tesla is de weerstand rond $900 genaderd. Deze top werd begin dit jaar gevormd en bijna 10 maanden later is de koers weer dit niveau genaderd. Een eventuele uitbraak zal de koers naar nieuwe recordhoogtes brengen. De afgelopen maanden steeg de koers in een stijgend trendkanaal en signaleerden de steeds hogere toppen en bodems toenemende vraag onder beleggers.

Aangezien Tesla geruime tijd heeft bewogen in een bandbreedte van pakweg $350 tussen $550 en $900 kunnen we hiermee een koersdoel bepalen. We tellen de $350 op bij $900 en kunnen op deze manier een technisch koersdoel berekenen van $1250. Bij een eventuele terugval ligt er steun rond $855 en daaronder rond $765. Het 200-daags voortschrijdende gemiddelde (rode lijn) ligt echter pas rond $676.

Grafiek Tesla | LYNX Beleggen

De toekomst van Tesla

Hoewel er steeds meer concurrentie op komst is, lijken beleggers daar voorlopig geen gevaren in te zien. Volgens verschillende analisten heeft Tesla nog altijd een ongekend concurrentievoordeel ten opzichte van andere autofabrikanten. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om de technologische achterstand in te halen. Tesla beschikt over een superieure EV- en batterijtechnologie, waardoor het bereik van de concurrenten vaak niet eens in de buurt komt van de performance van de auto’s van Tesla.

Het revolutionaire autobedrijf heeft bovendien enorm veel AI-kennis in huis. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd zijn op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’. Bovendien liggen hier kansen voor Tesla om op termijn meer te gaan verdienen aan ‘services’ dan aan autoverkopen.

Batterijen en gigafabrieken

Elektrische auto’s zijn eigenlijk niets anders dan rijdende accu’s en batterijen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is een combinatie van lithium en kobalt en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen ten behoeve van de veiligheid.

Tesla ontwikkelt deze batterijen zelf en heeft daarvoor een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. Deze Gigafactory werd in januari 2017 al in gebruik genomen. Later volgden fabrieken in de staat New York en in China. Ook in Duitsland is een Gigafactory gebouwd, maar milieuorganisaties proberen de productie tegen te gaan. Topman Elon Musk hoopt binnen enkele weken toch toestemming te krijgen om auto’s in de fabriek te bouwen. Dat zou betekenen dat deze batterijenfabriek waarschijnlijk in november operationeel zal zijn. Tesla denkt dat er vervolgens wekelijks zo’n 5.000 auto’s/batterijen geproduceerd kunnen worden en dat er uitgebreid kan worden tot 10.000.

Alternatieve accu’s

Recentelijk maakte Tesla bekend over te stappen op goedkopere accu’s nu de grondstoffenprijzen van Nikkel en Kobalt fors zijn gestegen. Tesla maakt daarbij gebruik van zogeheten LFP-accu’s die gemaakt zijn van lithium, ijzer en fosfaat. Een deel van de batterijen wordt ingekocht bij bedrijven in China zoals Contemporary Amperex Technology, de grootste fabrikant van het land. 

Solar roofs

Al sinds 2016 belooft Tesla uw daken te transformeren tot energie-opwekkende panelen. Tesla kocht destijds voor $2,6 miljard het kwakkelende SolarCity en beloofde revolutionaire zonnepanelen te gaan bouwen. Deze zogeheten solar roofs zouden 3x sterker zijn dan normale dakpannen en ruim 30 jaar mee moeten gaan. Uiteraard kunt u met de Tesla-app uw energieproductie in real-time volgen en kan de energie worden opgeslagen zodat u 24/7 stroom heeft.

Toch kwam deze divisie de afgelopen jaren niet goed van de grond, maar daar lijkt nu wel verandering in te komen. Deze tak is veelbelovend en kan de komende decennia zomaar een belangrijk onderdeel van Tesla gaan worden. Volgens sommige analisten kan het bedrijf met zijn Solar Roof de zonnepanelen markt gaan domineren in de VS.

In het afgelopen kwartaal verdubbelde het aantal installaties van zonnepanelen. Ook gaf Tesla aan verdere kostenbesparingen door te voeren als het om installeren gaat. Deze besparingen zijn nodig om de winstgevendheid van deze verliesgevende tak te verbeteren.

Concurrentie op komst

Vrijwel alle traditionele autobedrijven hebben de afgelopen jaren bekendgemaakt dat ze zich ook in de markt voor elektrische auto’s willen begeven. In China is er directe concurrentie van autobouwers als NIO en Xpeng die ook wel erg op de auto’s van Tesla lijken. In Europa lijkt Volkswagen de grootste concurrent te worden. Recentelijk ging de koers van de Duitse autobouwer hard omhoog, want ook op het welbekende Reddit forum werd het aangewezen als de nieuwe Tesla.

Volkswagen heeft ambitieuze doelstellingen op de kaart gezet en wil in 2025 al de grootste elektrische autobouwer ter wereld zijn. Met miljarden investeringen gaat het bedrijf in enkele jaren tijd meerdere fabrieken bouwen, batterijen ontwikkelen en de elektrische auto voor de gewone man beschikbaar maken. Uiteindelijk moet dat ervoor zorgen dat Volkswagen vijf miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen.

Waardering aandeel Tesla

Als autobouwer oogt de optische waardering van het aandeel Tesla extreem, maar Tesla is meer dan dat. Het bedrijf heeft een ware revolutie ontketent. In principe is Tesla een pionier en staat het nog steeds aan het begin van enorme innovaties. Topman Elon Musk noemde Tesla tijdens de laatste kwartaalpresentatie ‘a chain of startups‘. Daarmee doelt hij op het feit dat nog ontzettend veel nieuwe producten en services in de kinderschoenen staan. Hoewel Tesla bekend staat als autobouwer, maakt het ook batterijen en zonnepanelen. Verder is het bedrijf ontzettend ver in autonoom rijden, chips en is de big data ook weer geld waard. Momenteel kijkt het bedrijf of het ook autoverzekeringen kan aanbieden. Musk denkt dat een verzekeringstak kan uitgroeien tot 30-40% van de totale inkomsten.

Financiële kengetallen

Tesla is momenteel $885 miljard waard en boekte in 2020 een omzet van $31,5 miljard. De omzet groeit echter hard, want alleen al in de eerste 3 kwartalen van 2021 is een omzet van $36 miljard behaald. Naar verwachting boekt het concern in het 4e kwartaal een omzet van zo’n $15 miljard, waarmee de totale omzet van dit jaar op $51 miljard wordt geraamd. Daarmee wordt Tesla momenteel verhandeld op circa 17 keer de verwachte omzet over 2021.

De winstgevendheid is door hogere marges sterk aan het verbeteren. Vorig jaar lagen die in het 3e kwartaal nog op 27,7%, maar inmiddels zijn de marges op de auto’s gestegen tot 30,5%. In het eerste kwartaal werd een winst per aandeel van $0,93 gerealiseerd en in het 2e kwartaal $1,45. De WPA lag in het 3e kwartaal op $1,86 en in het 4e kwartaal komt deze naar verwachting rond de $2 per aandeel uit. Bij een WPA van $6,24 zal de koers/winst-verhouding in 2021 uitkomen op circa 143.

Deze waardering is dan nog altijd zeer hoog, maar het groeipotentieel is duidelijk aanwezig. Voor 2023 rekenen analisten bijvoorbeeld op een winst van $11 miljard en in 2025 zelfs $17 miljard. Het blijft echter lastig inschatten in welk tempo bijvoorbeeld de zonnepanelen-tak gaat groeien. Ook nieuwe initiatieven als de verkoop van verzekeringen zijn veelal niet meegenomen in de schattingen van analisten. Het is dus ook goed mogelijk dat Tesla sneller zal groeien dan hetgeen waar analisten nu rekening mee houden. Bovendien zit Tesla met zijn focus op schone energie in de perfecte business, voor de komende decennia misschien wel.

Conclusie: aandelen Tesla kopen of verkopen?

Met aandelen Tesla heeft u een unieke groeier in de portefeuille. Op lange termijn zal Tesla naar verwachting steeds verder uitbreiden naar producten en diensten die zich richten op schone energie. Daarbij zullen de elektrische auto’s slechts een onderdeel blijken van een veelzijdig bedrijf dat hoge winsten binnenharkt met services. Hoewel de extreme koersstijging en de hoge waardering veel beleggers afschrikken, zullen beleggers die geloven in de uitbouw van het Tesla ecosysteem geloven in de verdere groei van dit bedrijf.

Beleggen in Tesla

Via LYNX kunt u zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld beleggen, dus ook in het aandeel Tesla (TSLA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

De koers van het aandeel Tesla is de afgelopen jaren ontzettend hard opgelopen. Door menigeen is de elektrische autobouwer bestempeld als een bubbel, maar de kopers werden rijk en de shorters kregen ongelijk. Recentelijk is de koers gaan corrigeren, maar betekent dit het einde van de stijging of een nieuwe koopkans?

 

Is dit artikel bespreken we de activiteiten van Tesla en de laatste resultaten van het bedrijf. 

 

 

Nieuws aandeel Tesla

Update 24 maart 2021:

Bitcoin-beleggers zijn weer blij gemaakt door Elon Musk. De oprichter en CEO van Tesla maakte bekend via Twitter dat het mogelijk is om een Tesla aan te schaffen met Bitcoin. Nog opvallender is het feit dat Musk aangeeft de inkomsten die voortvloeien uit betalingen met de digitale munt aan te zullen houden. Het feit dat hij de Bitcoins niet omzet naar fiat geeft aan dat de ‘technoking of Tesla’ nog altijd erg enthousiast is over de cryptomunt.

In februari maakte Tesla ook al bekend dat het bedrijf voor $ 1,5 miljard dollar aan bitcoins had gekocht. Het is niet bekend voor welke prijs de bitcoins exact zijn aangeschaft, maar zeker is dat de investering al op een mooie winst staan.  In reactie op het nieuws schoot de koers van de Bitcoin omhoog en werd een nieuwe all-time high neergezet op circa $ 58.000. De investering van het bedrijf is door beleggers in elk geval nog niet in dank afgenomen. Sinds de bekendmaking in februari is de koers van het aandeel Tesla flink gezakt.

Elon Musk, liet zich de afgelopen periode steeds vaker positief uit over cryptocurrency via Twitter. Ook promootte hij Dogecoin, een cryptomunt met een plaatje van een hond dat ooit als grap is begonnen. De koers van Dogecoin is de afgelopen maanden meerdere keren over de kop gegaan.

Update 12 augustus: Tesla gaat voor een stock-split

Tesla maakte gisteren bekend dat het zich klaar maakt voor een zogeheten stock-split. Het bedrijf zal zijn aandelensplitsing doorvoeren met een verhouding van 5-1. De stock-split houdt in dat bestaande aandeelhouders straks 5 aandelen krijgen voor elk aandeel dat zij nu in bezit hebben. Dit betekent ook dat de koers van Tesla op 31 augustus door 5 gedeeld zal worden. Een aandelensplitsing is namelijk simpelweg het verlagen van de nominale waarde (beurskoers) van een aandeel met een bepaalde factor. Tegelijkertijd worden er meer aandelen uitgegeven met diezelfde factor. Hierdoor wordt de prijs van een aandeel dus verlaagd, zonder dat het totale nominale aandelenkapitaal verlaagd wordt. Er komen dus extra aandelen bij, maar er treedt geen verwatering op. De verdeling wordt veranderd, maar de totale waarde van het aandelenbezit blijft gelijk. Op 31 augustus zal de nieuwe prijs van een aandeel Tesla zichtbaar zijn op de koersborden

Voorbeeld: Als Tesla op vrijdag 28 augustus op $ 1.400 sluit, dan zal het aandeel vanaf maandag 31 augustus verhandeld worden op een koers van $ 280.

De elektrische autobouwer kiest voor een splitsing omdat de koers zo hard is opgelopen. Inmiddels betaalt u ruim $ 1.400 voor één aandeel en dat betekent dat het voor de belegger met een kleine portemonnee onmogelijk is om te beleggen in het aandeel. Ook is een hoge koers niet bevorderlijk voor de liquiditeit van het aandeel. Omdat er op een lagere koers meer potentiële beleggers zijn, heeft een stock split dus een positief effect op de liquiditeit van het aandeel. Doordat er meer aandelen in omloop komen, wordt de verhandelbaarheid ook vergroot. Meer beleggers kunnen een stukje van het bedrijf in handen krijgen.

Bovendien kan een hoge prijs, geheel onterecht, (nieuwe) beleggers afschrikken. Mogelijk is de stock-split daarom een voorbode van de uitgifte van nieuwe aandelen. Tesla gaf de afgelopen jaren vaker nieuwe aandelen uit om kapitaal op te halen om te investeren in verdere groei.

Aandeel Tesla

De trend naar een schoner klimaat is onomkeerbaar. Al jarenlang proberen wetenschappers en uitvinders alternatieven te vinden voor de sterk vervuilende benzine- en dieselvoertuigen. Elektrisch rijden lijkt de oplossing en overheden zetten vol in op deze technieken. s’ Werelds bekendste bouwer van elektrische voertuigen is natuurlijk Tesla. De koers van Tesla blijft maar stijgen en onlangs werd Toyota ingehaald als meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Tesla heeft ten tijde van schrijven een beurswaarde van $ 630 miljard. Toyota heeft een marktwaarde van $ 209 miljard en daarna pas komt Volkswagen.

Ter vergelijking: Volkswagen is $ 153 miljard waard. De omzet van Volkswagen was in 2020 echter $ 193 miljard, terwijl Tesla in 2020 een omzet van slechts $ 31,5 miljard behaalde. Ondertussen blijft de koers van Tesla oplopen, terwijl de koersen van traditionele autobouwers het veelal slecht doen. Is Tesla een bubbel of juist de toekomst?

Vrijwel alle autofabrikanten in de wereld zetten nu ook in op elektrisch rijden, maar hebben een jarenlange achterstand opgebouwd. Een alternatief voor elektrisch rijden kan worden gevonden in waterstof. Meer weten over beleggen in waterstof? Bekijk dan ook zeker het artikel: Beleggen in waterstof: Ontdek de beste waterstof aandelen.

Koersgrafiek aandeel Tesla

Na het $ 420-debacle in 2018 zakt de koers hard weg. De verwachtingen waren hooggespannen en vanwege productieproblemen kon Tesla deze niet altijd waarmaken. De productie kwam laat op gang en had veel last van kinderziektes. Een opstapeling van negatief nieuws zorgde ervoor dat Tesla binnen een jaar meer dan halveerde.

Maar de koers van Tesla werd opgevangen rond de $ 180, waar de koers ook tussen 2014 en 2016 al meerdere malen een bodem had gevormd. Sinds dat moment is de koers gaan herstellen en eind 2019 kreeg het aandeel te maken met een short squeeze. Ontzettend veel beleggers hadden de aandelen geshort, maar doordat het aandeel bleef stijgen moesten de shorters verlies nemen. Met als gevolg nog veel meer koersstijging. De short interest ratio loopt bij Tesla regelmatig op tot boven de 25%.

Vlak onder de $ 200 plaatste de de koers een top neer en tijdens de corona-crash daalde het aandeel weer met ruim 60%. Maar ook deze daling bleek een perfect koopmoment te zijn. De koers werd opgevangen door de voormalige weerstand. Het aandeel vormde medio maart een bodem rond de toppen uit 2017-2019. Sindsdien is de koers van Tesla met ruim 1100% gestegen en lijkt het aandeel wederom losgeslagen te zijn van de realiteit. De waardering is extreem en de concurrentie lijkt juist op gang te komen. Kan de koers nog wel hoger?

Technische analyse Tesla

Sommige analisten geven alweer gigantische koersdoelen van $ 3000 mee voor het aandeel Tesla. Als we naar de grafiek kijken lijkt de steun rond $ 539 belangrijk voor het verdere koersverloop van Tesla. Indien de koers hieronder sluit dan lijkt een verdere correctie tot onder de $ 400 niet uit te sluiten waar we de volgende steunzone zien. Bij een opleving ligt de weerstand op $ 900. Een doorbraak hierboven zal een grotere stijging uitlokken.

Aandeel tesla koers | Koers tesla | Beleggen tesla

Wat doet Tesla?

Tesla werd opgericht in 2003 door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. Het was pas een jaar later dat Elon Musk aan boord kwam van het bedrijf en een cheque overhandigde van $ 30 miljoen. Het doel van het bedrijf was om aantrekkelijke elektrisch voertuigen op de markt te brengen. Tegenwoordig bouwt Tesla niet alleen volledig elektrische voertuigen, maar ook onbeperkt schaalbare producten voor de opwekking en opslag van schone energie. “Tesla gelooft dat hoe sneller de wereld overstapt van fossiele brandstoffen naar een toekomst zonder CO2-uitstoot, hoe beter.”

Korte tijdlijn

In 2008 werd de Roadster gepresenteerd, en daarmee ook Tesla’s geavanceerde batterijtechnologie en elektrische aandrijflijn. In 2010 ging Tesla naar de beurs voor $17 per aandeel Tesla en in 2016 bracht Tesla zijn Model S op de markt. Van dit model werden er in een jaar tijd zo’n 50.000 verkocht. In 2015 breidde Tesla het assortiment uit met de Model X, de veiligste, snelste en meest capabele SUV in de geschiedenis, met een veiligheidsscore van 5 sterren in elke categorie van de National Highway Traffic Safety Administration.

De jaren 2017 en 2018 waren lastige jaren voor Tesla en Elon Musk. De langverwachte Model 3 werd gelanceerd. maar Tesla kreeg kampen met vertraging en productieproblemen in de supply chain. Eind 2018 stuurde Musk een tweet de wereld in die hem vervolging opleverde. Met de Model 3 wil Tesla een groter deel van de automarkt veroveren. De lagere prijsklasse moet de auto betaalbaarder maken voor het grote publiek. Met het nieuwe model zijn de verkopen van Tesla stevig verder gestegen, maar dit gaat voor een deel ten koste van duurdere modellen.

Tesla onthulde niet veel later een revolutionaire truck genaamd Tesla Semi die zo is ontworpen, dat eigenaren ten minste $ 200.000 alleen al aan brandstofkosten besparen over een miljoen mijlen. In 2019 onthulde Tesla de Model Y, een middelgrote SUV met maximaal zeven zitplaatsen, en de omstreden Cybertruck, die veelzijdiger is dan een conventionele truck en sneller is dan een sportwagen.

Een blik op de afgelopen 2 jaar

Begin 2019 is Tesla gestart met het bouwen verkopen van zijn auto’s in China. China is met haar 1,5 miljard inwoners de grootste automarkt ter wereld. Verder is China, misschien tegen de verwachtingen in, de grootste markt voor luxe auto’s en elektrische auto’s. De ideale mix voor de Amerikaanse autobouwer en Tesla heeft dit veel sneller kunnen realiseren dan verwacht. Tesla’s aandeelhouders reageerden laaiend enthousiast. In het laatste kwartaal van 2019 werd zelfs een operationele winst van $359 miljoen behaald, tegen alle verwachtingen in. Daarvoor had het bedrijf telkens moeite om uit de rode cijfers te komen, waardoor 2019 echt wel gezien kan worden als een belangrijk kantelpunt.

Zelfs in 2020 weet het bedrijf uit te blinken en laat het alle traditionele autobouwers ver achter zich. Ondanks de sluiting van de fabrieken en wereldwijde lockdowns door het coronavirus wist het bedrijf in het 1e kwartaal van 2020 een winst van $16 miljoen te behalen. Vandaag de dag lijkt de perceptie van beleggers duidelijk; Tesla heeft een ongekend concurrentievoordeel ten opzichte van andere autofabrikanten. Er zijn miljardeninvesteringen nodig om de technologische achterstand in te halen. Tesla beschikt over een superieure EV- en batterijtechnologie, waardoor het bereik van de concurrenten vaak niet eens in de buurt komt van de performance van de auto’s van Tesla.

Elektrisch + autonoom rijden

Tesla is een goed voorbeeld van een revolutionair bedrijf en de onbetwiste koploper op het gebied van elektrisch rijden. Maar het revolutionaire autobedrijf heeft ondertussen ook enorm veel AI-kennis in huis gehaald. Inmiddels heeft Tesla zijn eigen chips ontworpen die gebaseerd is op AI & machine learning. Autonoom rijden laat al tijden op zich wachten, maar zal de komende 10 jaar misschien wel een van de meest ingrijpende veranderingen voor de mens kunnen betekenen. Het moment dat wij ons volledig laten vervoeren door een ‘robot’.

Elon Musk: CEO van Tesla

Elon Musk, de onvoorspelbare ondernemer, is geliefd en geroemd om zijn ingenieuze ideeën. Zijn uitspraken doen vaak stof opwaaien en zijn soms even gek als revolutionair. Het aandeel Tesla had misschien nooit zo hoog gestaan zonder Musk. Tesla geeft vrij weinig geld uit aan marketing, want Musk is zelf de marketeer door zijn markante uitspraken op Twitter en tijdens interviews. Bij presentaties van het bedrijf is vaak ook ontzettend veel pers aanwezig.

Nadat Musk PayPal verkocht, besloot hij te investeren in verschillende bedrijven, waaronder Tesla. Tijdens de financiële crisis wist het bedrijf met overheidssteun en investeringen van Daimler en Toyota overeind te blijven. Elon Musk schoot met zijn andere bedrijf Space X een Tesla de ruimte in, wat ook weer als een geniale marketingstunt gezien kan worden.

Funding Secured

Op 7 augustus 2018 laat hij op Twitter weten het bedrijf van de beurs te halen en de aandelen voor een bedrag van $ 420 per aandeel op te kopen. Niet veel later blijkt het om een grap te gaan. Musk vindt het vervelend dat er zoveel beleggers het aandeel geshort hebben en wilde ze hiermee een beetje plagen.

De revolutionaire grappenmaker stapt in september op als bestuursvoorzitter bij Tesla na een schikking met de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan marktmanipulatie en zijn uitspraak werd bestempelt als ‘onwaar en misleidend’. Wel bleef hij aan als chief executive officer.

Batterijen en gigafabrieken

Elektrische auto’s zijn eigenlijk niets anders dan rijdende accu’s en batterijen. Het belangrijkste element voor accu’s en batterijen is een combinatie van lithium en kobalt en wordt lithium kobalt oxide genoemd. Lithium batterijen hebben een hoge energiedichtheid en een lange levensduur. De nadelen van lithium batterijen zijn echter de hoge kostprijs en de kans op explosie en brand door hoge temperaturen. De batterijen van Tesla’s zijn al meerdere malen in de brand gevlogen. De techniek is echter nog lang niet klaar. De wetenschap is dagelijks bezig met het verbeteren van de huidige generatie lithium-ionbatterijen.

Tesla Motors heeft daarvoor een grote batterijfabriek in Nevada gebouwd. Deze Gigafactory werd in januari 2017 al in gebruik genomen. Later volgden fabrieken in de staat New York en in China.

Koers Tesla Aandeel | Beleggen in Tesla | Tesla aandeel kopen

Gigafabriek Duitsland

Ook in Europa wordt er een zogeheten ‘gigafabriek’ gebouwd. In Duitsland werden duizenden dennenbomen gekapt om plaats te maken voor de eerste Europese ‘gigafactory’ van de Amerikaanse autobouwer. Het gebouw komt op een 300 hectare grote kavel in een bos- en merengebied zo’n 30 kilometer ten zuidoosten van de Duitse hoofdstad Berlijn. De fabriek zal naar verwachting in 2021 in gebruik genomen worden en Tesla belooft dat de fabriek tussen de 9.000 en 12.000 banen zal opleveren. Er liggen ook plannen voor nieuwe gigafabrieken in Texas of Oklahoma voor de productie van de cybertruck.

Solar roofs

Op 1 augustus 2016 maakte Tesla bekend SolarCity over te nemen voor $ 2,6 miljard in aandelen. Deze manoeuvre redde SolarCity dat in financiële problemen was gekomen. Na de overname bouwde Tesla de SolarCity verkopen af en richtte het zich naast het installeren van zonnepanelen meer op de opslag van energie door batterijen. In 2017 konden mensen al reserveringen plaatsen voor zonnepanelen, maar vandaag de dag zijn ze nog altijd niet geleverd. Sommige bestellingen werden geannuleerd, omdat ze ‘buiten het servicegebied’ zouden liggen.

Volgens Amazon vliegen ze in brand en liep het innovatieve idee tegen nogal wat obstakels aan. Onderzoek en ontwikkeling ging wel gewoon door en Musk gaf aan dat de dakpannen zoveel vertraging oplopen, omdat het bedrijf er zeker van wil zijn dat ze dertig jaar lang op een dak kunnen blijven liggen, voordat ze daadwerkelijk bij consumenten geïnstalleerd worden. Nog geen duidelijkheid dus, maar mogelijk wel enorm veel potentie voor deze revolutionaire uitvinding.

Concurrentie op komst

Vrijwel alle traditionele autobedrijven hebben de afgelopen jaren bekend gemaakt dat ze zich ook in de markt voor elektrische auto’s willen begeven. In China is er directe concurrentie van autobouwers als NIO en Xpeng die ook wel erg op de auto’s van Tesla lijken. In Europa lijkt Volkswagen de grootste concurrent te worden. Recentelijk ging de koers van de Duitse autobouwer hard omhoog, want ook op het welbekende Reddit forum werd het aangewezen als de nieuwe Tesla.

Volkswagen heeft ambitieuze doelstellingen op de kaart gezet en wil in 2025 al de grootste elektrische autobouwer ter wereld zijn. Met miljarden investeringen gaat het bedrijf in enkele jaren tijd meerdere fabrieken bouwen, batterijen ontwikkelen en de elektrische auto voor de gewone man beschikbaar maken. Uiteindelijk moet dat er voor zorgen dat Volkswagen vijf miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen.

Waardering aandeel Tesla

Tesla heeft momenteel een marktwaarde van ruim $ 600 miljard en heeft in 2020 voor het eerst sinds zijn zeventienjarige bestaan winst geboekt. Tesla leverde in 2020 een recordaantal van 499.550 elektrische auto’s af, een toename van 36% vergeleken met een jaar eerder. De verkopen van auto’s leverde ruim $27,2 miljard op en met de verkoop van zogeheten regulatory credits(groene credits) werd $1,58 miljard binnengehaald. De totale omzet steeg in 2020 met 28% tot $31,53 miljard. Onder aan de streep bleef een nettowinst over van $721 miljoen. In 2019 draaide Tesla nog een verlies van $ 862 miljoen.  De vrije kasstroom lag 158% hoger en kwam uit op $2,78 miljard. De totale kaspositie steeg hierdoor tot $19,38 miljard.

Nu Tesla winst heeft gemaakt kunnen we eindelijk op de reguliere manier proberen Tesla te waarderen. Als we de koers/winst-verhouding bereken komt er een schrikbarend hoge ratio van 839 uitrollen. Deze P/E ratio is 41x zo hoog als het gemiddelde (24) van de Nasdaq. Veel analisten vinden Tesla ondank het groeipotentieel daarom een veel te duur aandeel. Concurrenten als NIO en Xpeng Motors maken echter nog geen winst. Reguliere autobedrijven lopen doorgaans achter in ontwikkeling en moeten nog veel kapitaal investeren.

In 2017 werd een verlies van $ 1,96 miljard geboekt, in 2018 verloor het bedrijf $ 976 miljoen en in 2019 werd een verlies van $ 862 miljoen gerealiseerd. En nu is er dus voor het eerst een winstgevend jaar en dat smaakt naar meer. De omzet stijgt ontzettend hard en Tesla is dan ook het klassieke voorbeeld van een groei-aandeel. Een hogere omzet zal de komende jaren ook zorgen voor steeds hogere winsten, maar is het genoeg om de huidige waardering te rechtvaardigen?

Jaar Omzet YoY Growth %
2015 $ 4,05 miljard 27%
2016 $ 7,00 miljard 75%
2017 $ 11,75 miljard 68%
2018 $ 21,46 miljard 82%
2019 $ 24,58 miljard 14,5%
2020 $ 31,53 miljard 28%
2021 (e) $ 48 miljard (e) 52% (e)

Verwachtingen

Analisten zijn erg positief gestemd over Tesla en verwachten dat het bedrijf in 2021 een omzet van $ 48 miljard kan behalen en dat de winst boven de $ 3 miljard zal uitkomen. Daarmee zakt de P/E ratio snel en komt hij bij de huidige beurswaarde uit op 201. In 2023 denken analisten zelfs dat de omzet op $  82 miljard uitkomt met een winst van $ 7,2 miljard. Als dit waargemaakt kan worden dan zal Tesla bij de huidige koers nog altijd een P/E ratio van 83 hebben. De huidige koers loopt dus erg ver vooruit op de verwachte ontwikkelingen. De vraag is echter in hoeverre de concurrentie de groei van Tesla in de weg gaat zitten.

Conclusie aandeel Tesla

Tesla heeft enorm geprofiteerd van de opkomst van elektrisch rijden, maar de concurrentie neemt toe. Traditionele autobouwers zijn begonnen met het investeren van miljarden in elektrisch rijden. Tesla moet nu bewijzen ook efficiënt te kunnen produceren en ook een goede service te leveren aan een veel groter aantal auto’s. Verder heeft het bedrijf grootste plannen voor vrachtwagens, cybertrucks en zonnepanelen. Deze plannen moeten echter nog waargemaakt worden en gaan mogelijk veel geld kosten. Gelukkig is de kaspositie toereikend voor alle interessante plannen van het bedrijf. Dan moet Tesla overigens niet met te veel geld gaan speculeren op Bitcoin, want dat zullen niet alle aandeelhouders kunnen waarderen. Of dit allemaal gaat lukken is onzeker en daarmee het succes van het aandeel Tesla ook. Er zit in ieder geval veel potentie en know-how in het bedrijf en daarmee veel fantasie in het aandeel Tesla.

Als autobouwer is de waardering van het aandeel extreem. Maar Tesla is meer dan dat. Het is een revolutie. Tesla werkt nu aan haar meest betaalbare auto tot nu toe en is van plan nog meer producten bereikbaar en betaalbaar te maken voor steeds meer mensen. Op deze manier hoopt het bedrijf dat schoon vervoer en schone energie telkens een stap dichterbij komen. De koers is uiteraard veel te ver doorgeschoten en we kunnen wel spreken van een echte bubbel. Dat betekent niet dat er met hypes geen geld kan worden verdiend, in tegendeel.

De grafiek van Tesla is spannend en de koers bevindt zich in een verbazingwekkende achtbaanrit. Waar deze gaat eindigen is zeer lastig te zeggen. Ik kan u er enkel voor waarschuwen om u niet te laten leiden door emoties. Er komt vast wel weer eens een grote correctie voorbij. Juist die correcties kunt u benutten om een klein deel van uw portefeuille te gebruiken voor een belegging in het aandeel Tesla. Uiteraard gaan daar (hoge) risico’s mee gepaard.

Aandeel Tesla kopen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Tesla (TSLA) U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

De koers van Tesla is zeer volatiel. De bouwer van elektrische auto’s weet de fantasie van beleggers te prikkelen. Hierdoor is niet alleen de marktwaarde van het aandeel enorm opgelopen, maar ook de handel. Het aandeel Tesla was in de maand maart het meest verhandelde Amerikaanse aandeel bij LYNX. Het aandeel maakt duidelijke meningen los en hier kunnen beleggers mogelijk van profiteren.

Recent is de koers bezig aan een sterk herstel. In dit artikel gaan we dieper in op het Tesla nieuws, de historie, feiten over Tesla en natuurlijk de Tesla koers.

  • Nieuws aandeel Tesla
  • Koers Tesla
  • Historie aandeel Tesla
  • Tesla in Nederland
  • Feiten Tesla
  • Waarde aandeel Tesla
  • Conclusie: aandeel Tesla kopen?

Aandeel Tesla

Nieuws aandeel Tesla

De koers van het aandeel Tesla is bezig aan een sterk herstel. Toch is Tesla de laatste tijd voor goed nieuws vooral afhankelijk van China. De nieuwe fabriek daar ligt niet stil en laat sterke groei zien nadat deze in februari waren stilgevallen. Tesla wist in de maand maart 12.709 nieuwe auto’s te registreren in China.

Buiten China domineert echter het slechte nieuws. De belangrijkste fabriek in Fremont Californië ligt namelijk stil vanwege de coronacrisis. Er worden geen auto’s gemaakt. Dure machines die niets doen zijn een kostbare aangelegenheid. Dat Tesla problemen ondervind blijkt ook uit het feit dat het bedrijf eenzijdig heeft bepaald minder huur te betalen. Eind april krijgen we de cijfers over het eerste kwartaal en kunnen we meer zeggen over de gevolgen van het coronavirus.

Aandeel Tesla kopen - Koers Tesla

Koers Tesla

De Tesla koers staat is recent bezig aan een sterk herstel. Het aandeel zag een enorme rally eind 2019 en begin 2020, maar zakte daarna hard weg. De zorgen rond het coronavirus troffen de fabrikant van elektrische auto’s. Autofabrikanten zijn doorgaans cyclisch en het sluiten van fabrieken en lagere verkopen drukken de resultaten in een recessie doorgaans in het rood. Tesla aandeelhouders zijn echter wel gewend aan rode cijfers en zien de koersval ook als kans. Zeker nu in China de verkopen weer wat aantrekken is de Tesla koers begonnen aan een scherp herstel.

Koers Tesla aandeel

Historisch gezien heeft de Tesla koers lang in een brede bandbreedte bewogen. Het aandeel leek hieruit weg te zakken, maar is daarna begonnen aan een enorme rally. De koers ging meerdere keren over de kop. Een reden voor deze dramatische bewegingen zijn de zeer actieve optiemarkten in het aandeel Tesla. Deze beïnvloeden de koers en versterken de toch al sterk verdeelde meningen over de producent van elektrische auto’s.

Koers Tesla 5 jaar

Historie aandeel Tesla

Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning. De eerste auto die Tesla Motors produceerde was de Tesla Roadster. Een elektrische sportwagen die zich vooral richtte op een rijk publiek. Van dit model werden uiteindelijk 2.450 verkocht. Dit model was behalve de elektrische motor eigenlijk grotendeels gemaakt door Lotus. Dit is voor een deel ook te zien in het design.

29 juni 2010 ging Tesla Motors naar de beurs. De eerst Amerikaanse autofabrikant die naar de beurs ging sinds Ford in 1956. Vroege investeerders in Tesla waren naast Elon Musk ook de oprichters van Google, Sergey Brin & Larry Page. Toyota en Daimler investeerden ook in Tesla rond de IPO en verkochten de aandelen uiteindelijk in 2014 met een winst van $ 1 miljard.

Het eerste echte succes van Tesla kwam er met de Model S. Deze elektrische auto was een succes bij het grote publiek en maakte elektrisch rijden populair.

Overname SolarCity

Op 1 augustus 2016 maakte Tesla bekend SolarCity over te nemen voor $ 2,6 miljard in aandelen. Deze manoeuvre redde SolarCity dat in financiële problemen was gekomen. Na de overname bouwde Tesla de SolarCity verkopen af en richtte het zich naast het instaleren van zonnepanelen meer op de opslag van energie door batterijen.

Met deze overname voorkwam Tesla een financieel drama voor Elon Musk die zelf veel geld had geïnvesteerd in het bedrijf van zijn neven Peter en Lyndon Rive.

Tesla Model 3

Met de Model 3 wil Tesla een groter deel van de markt veroveren. De lagere prijsklasse moet de auto betaalbaarder maken voor het grote publiek. Met het nieuwe model zijn de verkopen van Tesla stevig verder gestegen, maar dit gaat voor een deel ten koste van duurdere modellen. De verkopen van de Tesla Model S en Model X vlakken namelijk duidelijk af en groeien niet meer.

Het aantal verkochte auto’s groeide hierdoor snel, maar de omzet een stuk minder en winst blijft nog steeds uit zicht.

Tesla in Nederland

Nederland was voor Tesla in 2019 de grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa. Traditioneel gezien was dit Noorwegen, maar door nieuwe subsidie regelingen was het juist in 2019 erg voordelig om nog een Tesla te kopen.

Het marktaandeel van Tesla in de totale autoverkopen lag in Nederland met 6,87% dan ook opvallend hoog. In 2018 was dit nog 1,92%. In 2020 lijken de verkopen echter stilgevallen met een voorlopig marktaandeel van 0,43%. Veel mensen die een Tesla wilde hebben kochten deze waarschijnlijk al voordelig in 2019.

Feiten over Tesla

  • Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning
  • De eerste auto was de Tesla Roadster. Van dit model werden er 2.450 gemaakt
  • Tesla heeft nog nooit een jaar winst gemaakt
  • CEO Elon Musk verdiende in 2019 ongeveer net zoveel in salaris $ 2,28 miljard als nummer 2 tot en met 50 (samen $ 2,12 miljard). Dit komt door ontvangen opties en aandelen.
  • In 2019 was Nederland de grootste afzetmarkt voor Tesla in Europa. De oorzaak hiervan zijn bepaalde subsidies die eind 2019 afliepen.
  • Tesla verkocht in 2019 367.500 auto’s

Waarde aandeel Tesla

Met een marktwaarde van $ 130,9 miljard is Tesla de meest waardevolle autofabrikant na Toyota ($ 168 miljard). De marktwaarde is opvallend gezien de beperkte grootte in andere opzichten. Tesla is de grootste fabrikant van elektrische auto’s, maar de totale productie was in 2019 slechts 367.500. Dit is vrij extreem. Volkswagen heeft bijvoorbeeld slechts een marktwaarde van € 61,7 miljard, maar produceerde 10,3 miljoen auto’s.

Daarnaast bezitten autofabrikanten doorgaans een grote financiële tak die zich bezighoudt met het leasen van auto’s. Tesla doet dit via externe partijen en deelt daardoor niet in de winst, terwijl het vaak wel garanties afgeeft om auto’s tegen een bepaalde waarde terug te kopen.

Tesla wordt op dit moment gewaardeerd op ruim 3 maal de verkopen en 70 maal de EBITA ratio tot het eigen vermogen. De schulden zijn met zes maal de EBITDA ratio ook vrij pittig. Dit laatste komt natuurlijk door de gebrekkige winstgevendheid. Verdere groei moet echter op den duur de winst en EBITDA laten groeien. Eind april krijgen we de resultaten voor het eerste kwartaal van Tesla te zien.

De verkopen vielen mee dankzij de resultaten in China, maar of dit ook voor goede financiële resultaten zorgt moet nog blijken. Opvallend feit is dat Tesla met een marktwaarde van $ 130,9 miljard meer dan twee keer zoveel waard is als General Motors ($ 32,8 miljard), Ford ($ 21,0 miljard), Fiat-Chrysler ($ 13,1 miljard) samen. Dit is opvallend, zeker gezien het feit dat deze drie autoproducenten in 2019 19,3 miljoen auto’s fabriceerden. Het produceren van auto’s blijft namelijk een kapitaalintensieve aangelegenheid. Tesla zal het dus voor een groot deel van nieuwe aandelen moeten hebben om de toekomstige groei te financieren.

Conclusie aandeel Tesla kopen?

Tesla heeft enorm geprofiteerd van de opkomst van elektrisch rijden. Nu lijkt er echter meer concurrentie te komen en worden sommige subsidies afgebouwd. Tesla moet nu bewijzen ook efficiënt te kunnen produceren en ook een goede service te leveren aan een veel groter aantal auto’s. Of dit gaat lukken is onzeker en daarmee het succes van het aandeel Tesla ook.

Veel beginnende beleggers willen het aandeel Tesla kopen. Dit is natuurlijk gemakkelijk te doen via het TWS Handelsplatform. Aandelen kopen brengt echter risico’s met zich mee. Het risico op aanzienlijke verliezen wordt nog eens vergroot wanneer je een aandeel koopt in een bedrijf dat verlies lijdt. Tesla heeft nog geen enkel jaar winst gemaakt en moet veel investeren voor toekomstige groei. Het aandeel Tesla kopen is dus een gok op het uitkomen van de beloftes van Elon Musk. Tot nu toe heeft Elon Musk iedereen weten te verrassen. Of hij dat kan blijven doen nu Tesla de meest waardevolle autofabrikant ter wereld is geworden na Toyota is de vraag.

Het aandeel Tesla kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Tesla. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Tesla: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Tesla beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Tesla. Met directe toegang tot wereldwijde handelsbeurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt gewoon voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdscerschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen van Tesla kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Tesla

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Tesla : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Tesla: Bedrijfsinformatie Tesla Motors Inc

Tesla werd opgericht in 2003 en heeft haar hoofdkantoor in Californië. De autobouwer legt zich toe op het produceren en commercialiseren van elektrische auto’s en vrachtauto’s. Het verkoopnetwerk is op dit moment relatief klein maar er wordt voorzien om dit spoedig op te drijven. De Amerikaanse autobouwer heeft sinds de opstart van Tesla nog geen enkel jaar winst gemaakt. Tesla had in 2017 wereldwijd meer dan 35.000 voltijdse werknemers in dienst.