Aandeel Meta Platforms

Wat is de verwachting van het aandeel Meta Platforms? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel.

ISIN: US30303M1027
Tickercode: FB | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Meta Platforms kopen De beste aandelen

  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Meta Platforms

De macro-economische turbulentie wist ook de groei van socialmediagigant Meta te stoppen. De resultaten gaan gepaard met een vertraging in de digitale reclame-industrie door inflatie, stijgende rentetarieven en de oorlog in Oekraïne. De resultaten van Snapchat en andere digitale adverteerders wisten eerder deze week de koers van het aandeel Meta naar beneden te halen.

Ondanks de euforie op de beurzen om een tragere renteverhoging, moet het bedrijf voorbeurs al 5% van zijn waarde inleveren. Dat digitale adverteerders het zo slecht doen kan een slecht teken zijn voor de economie. In dit artikel bespreken we de resultaten en verdere verwachtingen.

Resultaten aandeel Meta Q2

De omzet van Meta daalt voor het eerst kwartaal over kwartaal. Meta’s advertentiesegment zit in een storm van zware competitie en Apple’s privacy programma. Het bedrijf rapporteerde een daling van bijna 1% ten opzichte van een jaar eerder, een omzet van $ 28,8 miljard. Wall Street analisten hadden $ 28,9 miljard verwacht.

Daarbij staan de advertentie-inkomsten centraal, deze zwakte werd ook uitgedrukt door de daling in de gemiddelde prijs per advertentie. De prijs viel 14% dit kwartaal. Om dat in perspectief te zetten vergelijken we het met een jaar eerder waar de prijs per advertentie steeg met 47%. De COO, Sheryl Sandberg, gaf aan dat het bedrijf moeilijkheden heeft zich aan te passen aan de privacy aanpassingen van de iPhone’s nieuw besturingssysteem en App Tracking Transparency. Dat is een privacy-functie die voorkomt dat apps zoals Facebook de activiteit van gebruikers volgen. Daarom wil het bedrijf nu betere ad targeting doen met minder gebruikersgegevens.

Meta omzet | Aandeel Meta

Een lichtpuntje in de resultaten zijn de gebruikers, hoewel de inkomsten dalen stijgt het aantal gebruikers. De portefeuille aan apps zoals Instagram en Whatsapp zagen nog steeds een stijging in zowel maandelijkse als dagelijkse gebruikers. Voor Facebook steeg het aantal dagelijkse gebruikers met 8 miljoen, maar de maandelijkse gebruikers daalden met 2 miljoen. De CEO Mark Zuckerberg verklaart dit door de internet blokkades in Oekraïne.

Actieve gebruikers Meta | Aandeel Meta

The Kardashians en Instagram

Om de zware concurrentie met TikTok aan te gaan doet Meta er alles aan de app zo goed mogelijk te imiteren. Top gebruikers zoals Kylie Jenner en Kim Kardashian hebben echter alvast hun ongenoegen geuit via een Instagram verhaal dat leest: “MAKE INSTAGRAM INSTAGRAM AGAIN,”. De celebrities hebben samen meer dan 687 miljoen volgers, hun mening kan dus zeker van belang zijn. Het bedrijf lijkt nog niet te luisteren en blijft verder duwen naar een kopie van TikTok.

Op het social media platform Instagram werd nu voor een zesde door artificiële intelligentie aangeraden en getoond. De CEO wil dit cijfer verdubbelen tegen het einde van het jaar. Volgens de creators zelf gaat dit in tegen de DNA van Instagram, zij uiten dan ook hun ongenoegen via de app.

Economische waarschuwing

De CEO waarschuwde zijn werknemers dat de volgende economische recessie wel eens de zwaarste in de recente geschiedenis kan zijn. Maar zijn daden volgen zijn woorden nog niet. Hoewel hij de aanwervingen en kostengroei wil beperken, steeg het aantal werknemers met bijna een derde kwartaal over kwartaal. Ook de kwartaaluitgaven stegen met meer dan 40%. Het bedrijf kon wel de totale uitgave verwachtingen terugbrengen naar $ 85 – $ 88 miljard van $ 87 – $ 92 miljard.

De doorbraak van de metaverse en VR wereld wordt grotendeels gefinancierd door de advertentie-inkomsten. Nu deze ook afzwakken, moet het bedrijf volgende maand de prijs van hun VR-headset met 25% tot 30% verhogen. Een poging dus om de verliezen in dat bedrijfssegment te beteugelen. Alleen al in de eerste helft van het jaar verloor de bedrijfstak Reality Labs meer dan $ 5,7 miljard, terwijl de omzet $ 452 miljard was. De omzet was wel boven de verwachtingen van $ 431 miljoen.

Outlook Meta

We herinneren ons de naamwijziging en aankondiging naar Meta en de metaverse. Het bedrijf liet toen weten dat het op lange termijn zal inspelen op de metaverse en dat deze visie 15 jaar kan duren om te realiseren. Deze investeringen gaan ten koste van de winstgevendheid. Dit zorgt ervoor dat wanneer de voornaamste inkomstenbron en financiering van deze investering afzwakt, dat een grote impact kan hebben op het bedrijf. Dat voelen beleggers ook en straffen het aandeel Meta onmiddellijk af. De vooruitzichten zien er dus niet rooskleurig uit op de korte termijn.

Daarbovenop wordt het bedrijf nog gerechtelijk vervolgt door de Federal trade commission (FTC) in een poging om de overname van Within Unlimited Inc te blokkeren. Vooral de VR fitness app Supernatural wordt geviseerd. Dit zou de concurrentie inperken en in strijd zijn met antitrustwetten.

Koers en waardering aandeel Meta

Als een van de goedkoopst gewaardeerde FAANG aandelen lijkt dit een zeer aantrekkelijk waardering. Een K/W van onder de 15 en ook de andere ratio’s staan gemiddeld lager dan ander social media platformen. De verwachte K/W is niet veel lager, daar zit dus weinig marge en groei in. De Free cash flow was ook bijna de helft van het verglijkbare kwartaal vorig jaar. De P/S en TEV/omzet zijn beiden bijna een derde van een jaar eerder. De lage waardering is niet onlogisch met alle tegenwind dat het bedrijf krijgt. De koers daalde 50% sinds 1 januari dit jaar en lijkt nog geen bodem te hebben gevonden

 Meta Platforms
Koers / Winst12,83
Verwachte koers / Winst12,60
TEV / Omzet3,76
TEV / EBITDA8,64
Price / sales4,15
Market cap / free cashflow (Volgende 12 maand)19,17
Meta koersgrafiek | Aandeel Meta

Het aandeel META Platforms kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel META. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

De concurrentie in Silicon Valley is nu echt losgebarsten. Techbedrijven investeren miljarden in de metaverse, een digitale wereld waarin mensen allerlei activiteiten kunnen beleven via driedimensionale avatars. Hoe kunt u beleggen in de metaverse? In dit artikel bespreken we de ontwikkelingen rondom de metaverse en met welke metaverse aandelen u hiervan kunt profiteren.

Beleggen in de metaverse

De belofte van een metaverse wordt steeds vaker gebruikt door (beursgenoteerde) bedrijven om ontwikkelaars aan te trekken en beleggers te enthousiasmeren. In 2020 werd de metaverse slechts 7 keer genoemd in de kwartaalrapportages, maar gedurende het jaar 2021 liep dit op tot ruim boven de 100. Tijdens het 4e kwartaal van 2021 werd een duidelijk piek waargenomen, met een stijging van 135%. Vooral de naamswijziging van Facebook naar Meta in oktober droeg bij aan de hype rondom de ‘virtuele wereld’. Door middel van de aandelen van deze beursgenoteerde bedrijven kunt u als particuliere belegger ook beleggen in de metaverse.

De metaverse is overigens slechts één van de buzzwords die bedrijven de afgelopen maanden veelvuldig zijn gaan gebruiken. Virtual en augmented reality (VR en AR), artificial intelligence (AI) en mobile gaming waren enkele van de metaverse-gerelateerde thema’s die volop tijdens de earnings calls werden besproken.

Wat is de metaverse?

Talloze bedrijven werken aan hun eigen invulling van het begrip metaverse. In beginsel verwijst de metaverse naar een netwerk van virtuele werelden waarin gebruikers interactief kunnen communiceren. Hiervoor wordt meestal gebruik gemaakt van 3D-omgevingen die toegankelijk zijn via bijvoorbeeld VR headsets. De metaverse zet hiermee in op nieuwe manieren van interactie tussen mensen.

De metaverse is overigens niet geheel nieuw. Al in de jaren ’90 en jaren nul ontwikkelden gamebedrijven virtuele omgevingen die door gebruikers deels zelf konden worden ingericht. Ook grote bedrijven als Google experimenteerden in het eerste decennium van deze eeuw met virtuele werelden zoals Google Lively. In 2015 stopte het bedrijf nog met het project Google Glass, omdat de interesse voor het product gering bleek.

Ontwikkelingen metaverse

Technologiebedrijven hebben de afgelopen decennia dus al meerdere keren geïnvesteerd in zaken als VR en AR, maar vaak nog zonder succes. Dat had enerzijds te maken met het ontbreken van interessante toepassingen voor consumenten, maar ook met de matige hardware. Rond 2012 ontstond de eerste aandacht voor VR-brillen met de komst van de Oculus Rift. Het betrof de eerste immersive virtual reality headset voor video games. Twee jaar later kocht Facebook dit bedrijf voor $ 2 miljard en daarmee toonde het social-media bedrijf voor het eerst zijn interesse in de metaverse.

Vanaf dat moment was ook de aandacht van gameontwikkelaars gewekt. Sony kondigde vlak daarna Project Morpheus aan, een VR headset voor de Playstation 4. Steeds meer bedrijven ontwikkelden VR-brillen, die werden gebruikt voor het rondneuzen in virtuele werelden. De technologie ontwikkelt zich snel, maar de interesse blijft mede door de kwaliteit van de brillen achter. Doordat dit een nieuwe markt is volgen de verbeteringen elkaar snel op de voet op. Voornamelijk snelle chips zijn belangrijk voor voor snel- en goed werkende headsets. Ook een lange batterijduur is een belangrijke eis van de consument.

VR markt groeide snel dankzij Facebook (Meta)

Vanaf 2019 lijkt de markt volwassen te worden. De Oculus Quest van Facebook (nu Meta) krijgt veel aandacht. De VR headset was zelfs uitverkocht op veel locaties en de headset was goed voor zo’n $ 5 miljoen aan content sales in de eerste twee weken. Ook Nintendo betrad de VR market met de Labo: een VR-kit voor de Nintendo Switch.

Eind 2020 introduceert Facebook de Oculus Quest 2. De opvolger van de eerste VR headset kreeg overwegend positieve reacties en eind 2021 had het bedrijf ruim 10 miljoen stuks verkocht. Inmiddels hebben gebruikers daarvan ook al meer dan $ 1 miljard uitgegeven aan Quest store content. Ook werkt Meta (Facebook) momenteel aan een nieuwe high-end virtual reality headset die ergens in 2022 moet verschijnen. Verder wordt er vooruitgang geboekt met het project genaamd Nazare, dat de eerste (normale) bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten moet worden.

Beleggers niet enthousiast over plannen van Meta Platforms (Facebook)

Eind oktober maakte Facebook bekend zijn naam te wijzigen naar Meta Platforms. In een uitgebreide presentatie vertelde CEO Mark Zuckerberg over de ambitieuze plannen van het social media bedrijf. Meta besteedde in 2021 ruim $ 10 miljard aan VR hardware en software.

Die investeringen gingen ten koste van de winstgevendheid en zorgde ervoor dat het aandeel Meta na de cijfers genadeloos hard werd afgestraft. Blijkbaar zien beleggers nog niet veel heil in de ‘metaverse’ die Meta Platforms (FB) voor ogen heeft. Ondanks de investeringen en de hype rond de metaverse, is het eindproduct zelf nog ver weg. Directieleden van Meta hebben gezegd dat het wel 15 jaar kan duren voordat hun visie van virtuele werelden volledig is gerealiseerd.

Disney ook klaar voor de Metaverse

Disney liet onlangs weten een nieuwe leidinggevende te hebben aangesteld die de metaverse strategie van het bedrijf moet gaan vormgeven. Mike White, die eerder actief was bij Yahoo en LinkedIn, moet fysieke en digitale werelden gaan verbinden. Het bedrijf gaf overigens geen specifieke details over hoe het van plan is geld te verdienen aan de metaverse. Opvallend genoeg heeft Disney de visie om virtuele ervaringen te ontwikkelen waar je niet per se een VR-bril voor nodig hebt. De entertainmentgigant maakte geen financiële details bekend.

“The Metaverse is the next great storytelling frontier”, Bob Chapek – CEO Disney

Toepassingen metaverse

De eerste ontwikkelingen rondom digitale werelden zijn al lang geleden zijn gezet, maar de metaverse begint nu pas echt bekend te raken bij het grote publiek. Doordat de metaverse eigenlijk nog in de kinderschoenen staat is het nog even afwachten hoe bedrijven hier exact invulling aan gaan geven. Er zijn nu al talloze virtuele werelden te vinden online, maar voornamelijk toepassingen met VR en AR zijn momenteel in ontwikkeling.

Gaming in de metaverse

Wat opvalt is dat verschillende technologiegiganten overnames hebben gedaan in de game-industrie. Het bekendste voorbeeld is natuurlijk de overname van Activision Blizzard door Microsoft. Bedrijven willen hiermee inspelen op de snelgroeiende markt voor gamen in de metaverse, waarbij via VR-brillen interactie mogelijk is tussen gamers. Op deze manier zal de grens tussen realiteit en gaming de komende jaren steeds verder vervagen. Het creëert namelijk een interactieve en levensechte ervaring.

In de cryptowereld zien we al dat veel games de mogelijkheid bieden om spelend geld te verdienen (Play-To-Earn). Spelers krijgen in games, die gebaseerd zijn op blockchaintechnologie, de mogelijkheid om digitale munten te verdienen. Ook NFT’s kennen veel populariteit, doordat doormiddel van deze digitale certificaten een bewijs van eigendom kan worden geclaimd. Bepaalde in-game voorwerpen kunnen op deze manier worden doorverkocht, waardoor er spelend cryptocurrency kan worden verdiend.

Met name de gaming-industrie lijkt de komende jaren dan ook de vruchten te gaan plukken van de metaverse. Voor gaming is voornamelijk hardware nodig. Dus de strijdt op de markt zal waarschijnlijk vooral gaan om de verkoop van hardware – wie heeft de snelste headset of de coolste bril met de langste batterijduur? Maar uiteraard is het ook belangrijk wat je dan uiteindelijk met deze headset kan. Welke software gaat worden gebruikt en welke games kunnen worden gespeeld? Deze aankopen van content in digitale winkels zouden wel eens veel meer waard kunnen zijn.

Overige toepassingen

Hoewel toepassingen in de gaming-industrie voor de hand liggen, denken sommige daar anders over. Zowel Mark Zuckerberg als Bill Gates zien een toekomst voor zich waarin mensen alledaagse dingen doen in de virtuele wereld. Zij denken bijvoorbeeld aan vergaderen, shoppen, socializen en sporten in de metaverse. Om deze activiteiten te beleven zijn brillen nodig. Microsoft verkoopt momenteel al een augmented reality-headset genaamd HoloLens. Verwacht wordt dat Apple zijn VR-headset nog dit jaar zal onthullen.

Beleggen in metaverse ETF’s

Nu de populariteit rondom de metaverse in de lift zit, zijn ETF-aanbieders er natuurlijk ook als de kippen bij. De meeste ETF’s zijn pas in de afgelopen paar maanden gelanceerd. Doormiddel van metaverse ETF’s kunnen beleggers exposure krijgen in bedrijven die actief zijn in het creëren van virtuele werelden, VR & AR. Zodoende kunt u dus met ETF’s beleggen in de metaverse.

Opvallend genoeg poppen de metaverse ETF’s als paddenstoelen uit de grond in Zuid-Korea. Daar zijn nu 8 metaverse ETF’s beschikbaar, waar al voor ruim $ 1 miljard in is geïnvesteerd. Ruim 70% van de instroom van kapitaal komt van retail beleggers. Ook in de VS zijn al diverse trackers beschikbaar, maar het aanbod voor Europeanen is nog beperkt. Voor nu kunnen ETF’s zoals de L&G Robotics & Artificial Intelligence ETF (AIAI) een interessant alternatief zijn. Zodra er Europese Metaverse ETF’s beschikbaar komen zullen wij deze uiteraard toevoegen aan dit artikel.

Metaverse aandelen

In een rapport van Grayscale Research wordt geschat dat de digitale wereld in de nabije toekomst kan uitgroeien tot een markt van 1 biljoen dollar. Uiteraard willen diverse bedrijven daar de vruchten van plukken. Deze bedrijven kunnen we zien als echte metaverse aandelen. Hieronder zetten we een vijftal aandelen op een rij van bedrijven die momenteel fors investeren in de metaverse.

Bedrijfsnaam Tickercode ISIN Laatste koers 1D 1M
Meta Platforms Meta Platforms FB FB US30303M1027 US30303M1027 0,00 0,00 0,00
Microsoft Microsoft MSFT MSFT US5949181045 US5949181045 0,00 0,00 0,00
NVIDIA NVIDIA NVDA NVDA US67066G1040 US67066G1040 0,00 0,00 0,00
Snap Inc. Snap Inc. SNAP SNAP US83304A1060 US83304A1060 0,00 0,00 0,00
Roblox Roblox RBLX RBLX US7710491033 US7710491033 0,00 0,00 0,00

Let op: deze lijst met beste metaverse aandelen is op willekeurige volgorde gerangschikt.

1. Meta Platforms (FB)

Facebook lijkt echt een stroomversnelling in gang te hebben gezet met zijn naamswijziging tot Meta Platforms. Niet veel later volgden vele bedrijven met overnames of ambitieuze plannen. Bij Meta ligt de focus voornamelijk op VR-brillen om mee te gamen. Hiermee kunnen ook allerlei aankopen worden gedaan in de Quest store content. Denk bijvoorbeeld aan VR games, diverse apps en overige entertainment, maar Meta ontwikkelt ook een bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten, een beetje wat Alphabet vorig decennia voor ogen had met Google Glass.

In 2021 investeerde Meta ruim $ 24,6 miljard in research and development (R&D). Hoeveel daar exact van naar de metaverse-activiteiten ging is onduidelijk. Meta verkoopt momenteel al diverse VR-brillen onder de divisie Reality Labs en de omzet groeit hier snel. In 2019 werd $ 501 miljoen verdiend en in 2020 ruim $ 1,13 miljard. Afgelopen jaar verdubbelde de omzet tot $ 2,27 miljard. Door de hoge kosten en uitgaven ($ 12,46 miljard) werd hier een operationeel verlies van $ 10,19 miljard geboekt. Deze investeringen namen een flinke hap uit de winsten van de legacy activiteiten die in 2021 ruim $ 56 miljard in het laatje brachten.

Volgens Meta zullen investeringen in Reality Labs in de toekomst meer infrastructuurcapaciteit kunnen vergen, maar is daar momenteel geen grotere capaciteit voor nodig. Ook vormen deze investeringen volgens Meta geen belangrijke drijvende kracht achter de stijgende uitgaven in 2022. Het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Meta Platforms gezien kan worden als een écht metaverse aandeel.

2. Roblox (RBLX)

Dit bedrijf, dat al in 2006 werd opgericht, heeft met name dankzij zijn beursnotering veel bekendheid verworven. Na de IPO begin 2021 steeg de koers van pakweg $ 70 naar een hoogtepunt van $ 141 in november 2021. De Amerikaanse ontwikkelaar van videogames biedt tools aan gebruikers om hun eigen games en werelden te bouwen. Het spelletje is voornamelijk populair bij erg jonge kinderen en kan dan ook op veel kritiek rekenen. Volgens critici worden spelers namelijk blootgesteld aan kinderarbeid.

De spellen bevatten bovendien gokelementen en ook grensoverschrijdend gedrag ligt op de loer. Roblox verkoopt virtuele valuta aan spelers, die worden gebruikt om digitale items in het spel te kopen. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden ook deals gesloten met verschillende grote merken, zoals de NFL en Nike.

Bij de bekendmaking van de laatste kwartaalresultaten viel de koers met ruim 26% omlaag. Het bedrijf boekte een omzet van $ 770 miljoen in het laatste kwartaal van 2021, iets lager dan de verwachting van analisten. Het verlies per aandeel kwam uit op $ 0,25, vele malen slechter dan het verlies van $ 0,13 waar analisten op hadden gerekend. De omzet van het bedrijf groeide de afgelopen jaren wel met dubbele cijfers. Winst maken blijkt echter lastig, waardoor het hier echt een groeiverhaal betreft voor zeer speculatieve beleggers. Ondanks de kritiek op het bedrijf, is het echter vanzelfsprekend dat Roblox onder de meest bekende metaverse aandelen valt.

3. NVIDIA (NVDA)

Voor de metaverse hebben we uiteraard niet alleen VR-brillen of andere hardware nodig. De software is net zo belangrijk, maar voor beide hebben we simpelweg grafische chips nodig. Laat NVIDIA nou net de beste chipmaker ter wereld zijn als het gaat om gaming-chips. De krachtpatser op het gebied van grafische chips heeft zijn eigen metaverse softwareplatform genaamd Omniverse. De oprichter en CEO van het bedrijf, Jensen Huang, zei vorige week dat de metaverse die hij voor ogen heeft “veel groter is dan de fysieke wereld”. Met dit platform hoopt NVIDIA virtuele wereld te creëren en te verbinden met elkaar.

Ontwerpers, onderzoekers en ingenieurs kunnen belangrijke ontwerptools en projecten met elkaar verbinden om samen te werken en te experimenteren in een gedeelde virtuele ruimte. Ontwikkelaars en softwareleveranciers kunnen via Extensies, Apps, Connectors en Microservices bouwen aan het modulaire platform van Omniverse om de functionaliteiten van dit platform uit te breiden. NVIDIA richt zich specifiek op 3D workflows om virtuele werelden te creëren. Zoals bekend groeit NVIDIA enorm hard en analisten verwachten ook voor de komende jaren stevige groeicijfers. Momenteel handelt het aandeel tegen 75 keer de winst over 2021 en bijna 42 keer de verwachte winst over 2024. Daarmee heeft het snelgroeiende bedrijf een stevige waardering, maar dat heeft het eigenlijk al jaren. NVIDIA is in ieder geval goed gepositioneerd om te profiteren van de digitale wereld, wat het terecht een metaverse aandeel maakt.

4. Microsoft (MSFT)

Microsoft heeft ambitieuze plannen als het om de Metaverse gaat. Het bedrijf framede de overname van Activision Blizzard wel als een investering in de Metaverse, maar Activision beschikt niet per se over de technologie om als metaverse-bedrijf te worden beschouwd. Wel haalt het hier veel kennis in huis over de gaming-markt en uiteraard ook een aantal sterke namen van populaire games.

Opvallend genoeg positioneerde Microsoft zichzelf al als een van de pioniers op het gebied van de metaverse voordat het een bod van $ 75 miljard deed op game-ontwikkelaar Activision Blizzard. Al eind 2021 liet het bedrijf weten dat men werkt aan virtuele interactie tussen gebruikers van de Teams-App. Microsoft ziet voornamelijk kansen voor bedrijven om in een virtuele wereld te kunnen werken, vergaderen en presenteren.

Ook kocht het in 2017 al AltspaceVR, een social VR platform. De techniek die het hiermee in huis haalde werd gebruikt voor Microsoft Mesh. Met dit platform hoopt het bedrijf om holografische virtuele samenwerking op meerdere apparaten te verenigen, of het nu VR-headsets, AR, laptops of smartphones zijn. Momenteel verkoopt Microsoft ook de HoloLens 2, een VR headset om de ‘Mesh’-wereld te kunnen gebruiken. Een analyse van de meest recente resultaten van Microsoft leest u hier: Microsoft blijft profiteren van de Cloud

5. Snapchat (SNAP)

Snapchat zou volgens verschillende analisten voorop lopen als het aankomt op het bouwen van een metaverse. Het was een van de eerste bedrijven die succesvol was met AR via haar app. Facebook nam deze techniek later over en maakte het beschikbaar in Instagram.

Vorig jaar verschenen er al berichten dat Niantic en Snapchat samen bouwden aan een real world-metaverse. Niantic is de maker van het spel Pokemon Go, dat enkele jaren geleden populair was bij miljoenen spelers. Deze bedrijven zien dan ook voornamelijk potentie in het combineren van de echte wereld met virtuele ervaringen, augmented reality dus. Het bedrijf investeert miljoenen in de ontwikkeling van nieuwe AR-tools en camera ervaringen voor Snapchat gebruikers. Snapchat is als één van de metaverse aandelen klaar voor de (digitale) toekomst.

Opvallend genoeg steeg het aandeel begin februari met 58% nadat het voor het eerst een winstgevend kwartaal afsloot. De groei van de afgelopen jaren was indrukwekkend, maar toch blijft Snap Inc. een enorm duur aandeel. Zowel hogere omzet als een verbetering van de marges moeten vanaf 2023 voor zwarte cijfers gaan zorgen. Ook dit blijft een groeiaandeel dat u koopt op de belofte en dan betaalt u nog steeds ruim 50 keer de verwachte winst over 2024.

Beleggen in de metaverse aandelen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in de hierboven besproken metaverse aandelen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Gisteravond kwam het moederbedrijf van Facebook, Meta Platforms, met de resultaten naar buiten. De cijfers kwamen onder de verwachtingen binnen en ook de outlook voor het lopende kwartaal valt tegen. De tegenvallende resultaten zijn opvallend, aangezien branchegenoot Alphabet een dag eerder nog uitstekende cijfers liet zien. In dit artikel bespreken we de laatste resultaten van het aandeel Meta (FB) dat zijn koers na-beurs met 22% in elkaar zag storten.

Aandeel Meta (Facebook)

Meta Platforms (FB) | LYNX Beleggen

Kwartaalcijfers Meta

De omzet in het 4e kwartaal was met $33,67(+20%) miljard redelijk in lijn met de verwachtingen. Door sterk oplopende uitgaven viel de winst echter fors tegen. De totale kosten en uitgaven stegen met 37,8% tot ruim $21 miljard. Er werd daardoor slechts $10,28 miljard winst gemaakt, tegenover $11,21 miljard vorig jaar. Hierdoor bleef de winst per aandeel Meta steken op $3,67, minder dan de verwachte $3,84. Ook het aantal dagelijkse en maandelijkse actieve gebruikers viel tegen. De markt verwachtte 2,95 miljard maandelijkse actieve gebruikers, maar het werkelijke aantal bleef steken op slechts 2,91 miljard. Vooral de rek bij Facebook lijkt eruit, terwijl Instagram en Whatsapp dat weten te compenseren.

Meta heeft naar eigen zeggen last van een combinatie aan factoren. Zo zorgde de privacy-update van Apple’s iOS voor lastige uitdagingen op het gebied van gericht adverteren. Ook wees het bedrijf naar de inflatieperikelen en de supply chain crisis die het advertentiebudget van zijn klanten onder druk zou zetten. Opvallend genoeg hebben we Alphabet daar niet over gehoord.

Verder verwijst Meta naar de toegenomen concurrentie, zoals TikTok. Het bedrijf benadrukt zich midden in een transitie te bevinden, waarin een verandering plaatsvindt in het gebruik van de apps. Zo wordt Instagram steeds meer gebruikt voor de korte video’s, de zogeheten Reels. CEO Zuckerberg denkt dat het tijdig switchen naar de juiste trends ten koste gaat van korte termijn winst, maar op lange termijn juist voor betere resultaten zal zorgen. De zojuist genoemde Reels leveren namelijk minder op dan de traditionele Feed en Stories in de app.

Vooral de stevig stijgende kosten en uitgaven vallen op. Hierdoor zakte de operationele marge in het 4e kwartaal van 2021 naar 37%, die lag in Q4-2020 nog op 46%. Volgens Meta worden hogere uitgaven gedreven door investeringen in nieuw talent en infrastructuur gerelateerde kosten. Ook in 2022 verwacht Meta dat de uitgaven blijven toenemen. Onder andere door investeringen in data centers, servers en nieuwe kantoorfaciliteiten. Uiteraard nemen ook de kosten voor AI en machine learning toe bij de ontwikkeling van nieuwe metaverse gerelateerde activiteiten.

Outlook 2022

Meta liet zich ook voorzichtig uit over de komende periode, waarin men verwees naar toenemende concurrentie en een verandering in het gebruik van hun apps. Beleggers schrokken dan ook vooral van de matige prognoses die het bedrijf deed. In het eerste kwartaal van dit jaar mikt Meta op een omzet tussen de $27 en $29 miljard, terwijl analisten eerder uitgingen van een omzet van $30,15 miljard. Hiermee mikt Meta dus op een jaar-over-jaar groei van slechts 3-11%, wat flink lager is dan we in het verleden hebben gezien.

Tijdens de Earnings Call werden 7 investeringsprioriteiten besproken door CEO Mark Zuckerberg. Meta wil zich in 2022 focussen op Reels, community messaging, commerce, ads, privacy, AI en natuurlijk de metaverse. Aan deze gebieden zal het bedrijf meer talent en meer budget toewijzen.

Opvallend is het feit dat Meta aangeeft te bouwen aan een nieuwe infrastructuur rondom ads om toch weer kwalitatieve en persoonlijke advertenties te kunnen aanbieden, ondanks de iOS veranderingen. Over de AI is het bedrijf ook enthousiast, zeker gezien het rendement op de investeringen hoger blijkt dan eerder verwacht. Kunstmatige intelligentie gaat ook een grote rol spelen bij het bouwen van de metaverse die het bedrijf voor ogen heeft.

Er is zoveel vertrouwen in de metaverse dat Facebook vorig jaar zelfs zijn naam omtoverde in Meta Platforms. Momenteel bouwt het bedrijf aan een AI Research SuperCluster, die zodra deze af is de snelste supercomputer ter wereld zal moeten worden. Daarmee worden nieuwe AI-modellen mogelijk die kunnen leren van triljoenen voorbeelden en honderden talen kunnen begrijpen. Deze supercomputer ligt aan de basis van de metaverse die het bedrijf voor ogen heeft. De Metaverse is kortgezegd een virtuele wereld waar we kunnen werken, gamen of kunnen afspreken met vrienden.

Verder ligt de focus op hardware om die metaverse te kunnen betreden. Daarvoor kun je nu al gebruik maken van de VR-headset van het bedrijf genaamd Oculus Quest 2. De Quest 2 werd eind 2020 onthuld en de gebruikers daarvan hebben al meer dan $1 miljard uitgegeven aan Quest store content. Ook werkt Meta aan een nieuwe high-end virtual reality headset die later dit jaar moet verschijnen. Verder wordt er vooruitgang geboekt met het project genaamd Nazare, dat hun eerste (normale) bril met volledige Augmented Reality functionaliteiten moet worden. Bij de divisie Reality Labs, die de hardware voor VR en AR maakt, steeg de omzet naar $877 miljoen, tegenover $717 miljoen een jaar eerder.

Ticker wijziging

In de eerste helft van 2022 verwacht Meta nog dat Nasdaq de ticker van het aandeel Meta Platforms zal wijzigingen van FB naar META.

Aandeel Meta verwachtingen koers

In heel 2021 steeg de omzet met 37% tot $117,92 miljard. De uitgaven stegen met 34% tot $71,17 miljard en de nettowinst kwam 35% hoger uit op $39,37 miljard. Met een totale winst per aandeel van $13,77 in 2021 en een koers van $260 wordt het aandeel Meta momenteel verhandeld tegen slechts 18,9 keer de winst over 2021. Analisten verwachten in 2022 een minimale winstgroei, maar over 2023 zijn ze een stuk positiever. Gemiddeld verwacht men een winst van $47 miljard, waarmee de K/W-verhouding bij de huidige beurswaarde slechts 15,4 zal bedragen.

Daarmee lijkt het aandeel Meta optisch erg goedkoop vergeleken met andere techgiganten. Beleggers vrezen blijkbaar dat de investeringen in de Metaverse niet dezelfde rendementen zullen behalen als het bedrijf tot nu toe behaalde met de verkoop van advertenties. Het is uiteraard nog te vroeg om daar conclusies over te trekken, maar het aandeel Meta heeft zich in ieder geval nog te bewijzen. Ondertussen groeien de advertentie-inkomsten overigens gewoon door, maar ook de concurrentie neemt toe. En dat zorgt dus weer voor hogere kosten. Tegelijkertijd heeft Meta nog veel potentieel bij bestaande diensten zoals WhatsApp, die nu nog niet veel omzet opleveren.

Mogelijke risico’s liggen ook bij nieuwe wetgeving rondom privacy. Bemoedigend is het feit dat Meta met de Oculus Quest 2 wel al een goed werkende VR-bril heeft. Als dit product verder aanslaat dan zullen de apps en games die hiervoor verkocht worden voor een stevige upswing zorgen van de omzet van het bedrijf.

Meta Platforms (FB) | LYNX Beleggen

Beleggen in Meta Platforms (FB) via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Meta Platforms (FB). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Facebook is de koning van de sociale netwerksites en samen met Alphabet een van de advertentiereuzen van het internet. Hoewel Facebook zelf misschien wat in populariteit lijkt te dalen, wist het bedrijf wel slimme overnames te doen. Zo ziet het aandeel Facebook een stevige omzetgroei. Daarnaast wint het geliefde Instagram steeds meer terrein en uiteraard gebruiken we ook allemaal nog dagelijks WhatsApp.

Aandeel Facebook

Update 29 april 2021: Kwartaalcijfers Q1 – Facebook

Facebook heeft gisteravond de cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar bekendgemaakt. Waar de advertenties vorig jaar rond deze periode nog werden geraakt door het coronavirus, wist Facebook ditmaal positief te verrassen. De omzet in het eerste kwartaal steeg met 47,4% tot $ 26,1 miljard. De winst kwam uit op $ 9,5 miljard met een winst per aandeel van $ 3,30. Analisten gingen uit van een winst per aandeel van slechts $ 2,60. De positieve verrassing zorgde in de nabeurs-handel voor een stijging van dik 6% voor het aandeel Facebook, waarmee een nieuwe all-time high werd gemaakt.

De hogere omzet kwam voornamelijk uit de toename van advertenties. Het aantal advertenties steeg met 12% en de prijzen voor advertenties stegen zelfs met 30% (year-over-year). Het bedrijf zag ook zijn dagelijkse en maandelijkse gebruikersaantallen sneller groeien dan Wall Street had voorspeld. Wereldwijd gebruiken nu 3,45 miljard mensen maandelijks minstens één van de Facebook apps. De maandelijkse actieve gebruikers van het kernproduct Facebook stegen tot 2,85 miljard. Een jaar geleden lag dit getal op 2,60 miljard. De toename van het aantal gebruikers komt voornamelijk uit Azië-Pacific en de rest van de wereld. In de VS, Canada en Europa zijn het aantal gebruikers redelijk stabiel.

Facebook sloot het eerste kwartaal af met een free cash flow van $ 7,8 miljard en $ 64,22 miljard aan cash. Genoeg geld dus om eventueel Bitcoin te kopen, zoals het gerucht rondgaat in de wandelgangen. Maar wellicht besteedt Facebook het geld liever aan het belonen van de aandeelhouders. Eerder dit jaar gaf de raad van bestuur toestemming voor het inkopen van nog eens $ 25 miljard aan eigen aandelen, waardoor de totale toestemming voor het inkopen van aandelen op meer dan $ 30 miljard ligt.

Outlook 2021: Nieuwe iPhone iOS software geeft mogelijk tegenwind

Facebook verwacht dat de omzet in het tweede kwartaal ongeveer in lijn ligt met wat we in het afgelopen kwartaal hebben gezien. In de tweede helft van het jaar denkt de advertentiereus zelfs dat de omzetgroei aanzienlijk zal vertragen, na een periode van sterke groei. Het bedrijf verwacht namelijk flinke tegenwind vanwege de recente update van iPhone software iOS 14,5, die naar verwachting vanaf het tweede kwartaal een negatief effect zal vertonen. Apps moeten voortaan om toestemming vragen als ze het gedrag van de gebruikers willen volgen voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties. Volgens Apple verbetert dit de privacy van gebruikers, maar het verdienmodel van Facebook komt hiermee onder druk te liggen.

Mogelijk zullen strengere Europese regelgevingen ook een negatief effect hebben op de activiteiten van Facebook. De totale uitgaven zullen in 2021 licht stijgen tot circa $ 70 – $ 73 miljard, iets hoger dan eerder werd aangegeven. De stijging van de uitgaven ten opzichte van vorig jaar is te danken aan investeringen in nieuwe technieken en hardware zoals augmented en virtual reality. Aan datacenters, servers en netwerk infrastructuur denkt het bedrijf naar schatting tussen de $ 19 en $ 21 miljard kwijt te zijn, juist iets minder dan de $ 21 miljard die eerst werd verwacht.

Wat doet Facebook?

We kennen waarschijnlijk allemaal wel het verhaal achter Facebook. Veelbesproken, ‘verboekt’ en zelfs verfilmd (The Social Network). ‘The Facebook’ werd in 2004 opgericht door Mark Zuckerberg, die destijds nog psychologie studeerde aan het Harvard College. Inmiddels is het sociale mediabedrijf uitgegroeid tot een bedrijf met een beurswaarde van $ 555 miljard.

In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna iedereen van dertien jaar en ouder zich kon registreren. Yahoo! deed in datzelfde jaar nog een bod op Facebook van rond de één miljard dollar. De verkoop was mondeling al overeengekomen, maar toen Yahoo! zijn bod verlaagde naar $ 800 miljoen, sloeg Zuckerberg het bod af. Kort hierna toonde ook Google en Microsoft interesse in het bedrijf en zij namen vervolgens een aandelenbelang in het bedrijf.

Het aantal gebruikers is sindsdien explosief gegroeid tot circa 2,5 miljard maandelijkse actieve gebruikers. In de beginjaren vond Facebook het nog lastig om winst te maken, maar de laatste jaren is ook de omzet explosief gegroeid. De populariteit van online advertenties is met de komst van smartphones en snel internet enorm toegenomen.

Hoe verdient Facebook geld?

Het gebruiken van Facebook is geheel gratis. Uiteraard is er geen ‘free lunch in finance’. Een bekend gezegde luidt: If you’re not paying for it, you’re the product. Facebook verdient namelijk simpelweg geld door het verkopen van advertentieruimtes aan bedrijven. Deze advertenties zijn u vast al eens opgevallen. Zowel op Facebook als Instagram ziet u om de haverklap een advertentie tussen uw berichten verschijnen.

Adverteerders zijn de afgelopen jaren bereidt om steeds meer geld uit te geven aan advertenties op sociale netwerken. Niet alleen het bereik is erg groot, maar bedrijven kunnen er ook heel gericht adverteren. De mogelijkheden voor gepersonaliseerde advertenties zijn eindeloos en dat maakt de websites & apps erg populair bij bedrijven. Ook de mogelijkheid om te adverteren via pay-per-click (PPC) is gewild, hierdoor weten bedrijven van te voren al wat ze kwijt zijn voor een klik op een advertentie.

Daarnaast geven gebruikers ook ontzettend veel informatie weg die weer worden doorverkocht als ‘big data’. In de kleine lettertjes van het bedrijf heeft u daar vast allemaal netjes toestemming voor gegeven.

Als we naar de cijfers kijken, blijkt Facebook nog steeds te groeien. Toch zien we de groei van het aantal gebruikers op Facebook in de westerse wereld wat afnemen. Dit is een risico voor het bedrijf, want Facebook haalt het grootste deel van de winst uit Amerikaanse en Europese bezoekers. Mogelijk kan Facebook platforms als Instagram en WhatsApp gebruiken om de groei er in te houden.

Nieuwe verdienmodellen: Instagram & WhatsApp

Instagram

Facebook heeft de afgelopen jaren het imperium weten uit te breiden met een indrukwekkende entourage.  In 2012 kochten ze start-up Instragam voor ‘slechts’ $ 1 miljard. Dit sociale netwerk dat draait om foto’s heeft momenteel ruim 1 miljard gebruikers en behaalde in 2019 een omzet van $ 20 miljard. Een prima overname dus.

Hoewel de groei van het dagelijkse gebruik van Facebook in de westerse wereld misschien afneemt, zien we bij Instagram en WhatsApp echter een spectaculaire groei. Met Instagram weet het bedrijf ook steeds beter het advertentiemodel in te zetten.

WhatsApp

in 2014 kocht het bedrijf WhatsApp voor $ 19 miljard waardoor je nu (bijna) niet meer om de social media gigant heen kunt. WhatsApp heeft wereldwijd ruim 2 miljard gebruikers. De app heeft sinds de overname in 2014 nog niet veel geld opgeleverd, maar er liggen nog altijd plannen op tafel. Bedrijven kunnen sinds kort wel al gebruikmaken van WhatsApp Business. Deze zakelijke variant van WhatsApp laat bedrijven push-berichten sturen naar een grote groep klanten. WhatsApp kan middelgrote- en grote bedrijven ook helpen om klantenservice te verlenen en belangrijke meldingen te leveren aan hun klanten. Ook is er de mogelijkheid tot het maken van een bedrijfscatalogus die producten en services presenteert.

Het bedrijf heeft ook nog altijd plannen om ‘op de lange termijn’ advertenties te tonen aan gewone gebruikers binnen het status-onderdeel van WhatsApp. Volgens ingewijden wil Facebook eerst alle applicaties combineren in één app, voordat er verder wordt gewerkt aan de plannen voor de reclames in WhatsApp. Het bedrijf kijkt hier mogelijk naar de WeChat app, de concurrent uit China die een soortgelijke ‘alles-in-1 app’ aanbiedt.

Privacy schandalen

Het bedrijf heeft een zeer dominante positie op het sociale media domein gecreëerd en dat riep de afgelopen jaren steeds meer weerstand op. De voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Elizabeth Warren voerde zelfde campagne met de leus; “Break Up Big Tech”. Wereldwijd van overheden tot gebruikers groeit de kritiek. De afgelopen jaren werden er dan ook vele rechtszaken gevoerd tegen het bedrijf.

Vooral de betrokkenheid van het bedrijf rondom het privacyschandaal van Cambridge Analytica leidde tot veel ophef. Dit campagnebureau zou ongeoorloofde toegang hebben gehad tot persoonlijke gegevens van miljoenen gebruikers van Facebook. Die informatie werd onder meer gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016. In 2019 keurde de Amerikaanse rechter een recordboete van $ 5 miljard goed voor Facebook vanwege deze privacyschandalen. De sociale media gigant kreeg de hoogste boete ooit opgelegd van de Amerikaanse Federal Trade Commission (FTC). Ook de Amerikaanse beurswaakhond SEC heeft een boete aan het sociale medium uitgedeeld ter hoogte van 90 miljoen euro.

De FTC oordeelde dat Facebook tientallen miljoenen mensen heeft bedrogen door misleidende toelichtingen en instellingen. Hierdoor waren gebruikers niet op de hoogte hoe hun data gebruikt werden. Volgens de FTC is de boete niet alleen om te straffen, maar ook als signaal naar de buitenwereld. Facebook heeft beloofd de privacycultuur van binnen het bedrijf te veranderen om zo toekomstige overtredingen te voorkomen.

Het controleren van content en het bewaken van de privacy en veiligheid van de gebruikers kost uiteraard geld. De kosten hiervoor zijn de laatste tijd dan ook enorm toegenomen. Facebook lijkt het nepnieuws nu in ieder geval serieus te nemen en hier vooruitgang te boeken. Dit is een stap in de goede richting, al gaat het deels ten koste van de winstgevendheid.

aandeel Facebook koers | Koers Facebook | Advies aandeel Facebook | Beleggen in aandeel Facebook

Is het aandeel Facebook koopwaardig?

Het aantal gebruikers van Facebook blijft nog steeds groeien in niet-westerse delen van de wereld. Vooral op Instagram en WhatsApp lijkt nog veel ruimte voor groei. De advertentiedaling door de coronacrisis was slechts van tijdelijke aard. Bedrijven hebben de advertenties klaarblijkelijk ook nodig voor online-verkopen. Op lange termijn heeft Facebook prima kaarten in handen en haast een monopolie qua advertenties op sociale media.

De recente stijgingen van het aandeel hebben de koers van Facebook weer richting de all-time highs gebracht. Het bedrijf heeft een beurswaarde van ruim $ 933 miljard. In 2019 werd een omzet van $ 85,9 miljard geboekt en een winst van $ 29,4 miljard. Hiermee handelt het aandeel Facebook momenteel op ruim 31 keer de winst over 2020.  In 2021 zal de winst naar verwachting van analisten uitkomen op circa $ 32,9 miljard. Daarmee zal de K/W-verhouding op de huidige koers dalen naar 28,3 en in 2022 mogelijk zelfs naar 23,8. Daarmee wordt Facebook nog altijd gewaardeerd op een stevige jaarlijkse groei. Indien de advertentie-inkomsten zwaar geraakt worden door de nieuwe software update van Apple kan dit het aandeel kwetsbaar maken voor koersdalingen.

Conclusie

Facebook heeft $ 64 miljard cash op de plank liggen. Als we die van de marktwaarde afhalen blijft er een Enterprise Value (EV) over van circa $ 870 miljard. Aan de hand van deze EV komen we op een iets aantrekkelijker K/W van 26,4 voor 2021 in plaats van 28,3. De dubbelcijferige groei die Facebook jaarlijks laat zien verdedigt de hogere waardering en de enorme hoeveelheid geld is interessant voor verdere groei. Het bedrijf investeert bovendien tientallen miljarden om toekomstige groei uit nieuwe markten te kunnen halen.

Facebook heeft een sterke balans en geen schulden. Belangrijk voor verdere groei op de lange termijn is de ontwikkeling van advertenties op WhatsApp en Instagram. Nieuwe wetgeving rondom privacy maakt de advertentiereus wel kwetsbaar.

Technische analyse van het aandeel Facebook

De koers van het aandeel Facebook heeft na de corona-dip een indrukwekkend herstel laten zien. Al snel werd daarbij de weerstand op pakweg $ 220 doorbroken en schoot de koers tot boven de $ 300 per aandeel. Vanaf oktober 2020 begon de koers te corrigeren in een bullish vlagpatroon. De uitbraak vond aan het begin van deze maand plaats waarmee de stijgende trend werd hervat. Het koersdoel van de bullflag ligt op circa $ 440. Dit betreft een lange termijn weekgrafiek, dus dat koersdoel is ook voor de wat langere termijn. Op korte termijn blijft het technische plaatje uiterst positief zolang de koers boven de $ 300 noteert.

Aandeel Facebook kopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Facebook (FB). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Het aandeel Facebook heeft in korte tijd 40% van haar waarde verloren. Daarmee is het in een stevige berenmarkt belandt. Het aandeel Facebook is echter in goed gezelschap, de koersen van alle FAANG-aandelen kijken namelijk tegen een verlies van 20% of meer aan. Facebook heeft de leiding genomen en de andere FAANG-aandelen lijken slaafs te volgen. Tijd dus voor een nieuwe update over Facebook en de FAANG-aandelen.

In dit artikel bespreek ik het volgende:

  • De problemen bij het aandeel Facebook
  • Facebook & FAANG richting de afgrond
  • Analisten geven advies aandeel Facebook
  • Fundamentele analyse aandeel Facebook

De problemen bij het aandeel Facebook

Facebook ligt opeens van alle kanten onder vuur. Was het bedrijf eerst nog een groeiparel met veel perspectief. Nu is Facebook het bedrijf met stagnerende bezoekersaantallen, dat onze privacy misbruikt en nepnieuws verspreid. Het kan verkeren en in korte tijd verloor het aandeel zo’n 40% aan waarde. Wat klopt er nu eigenlijk van deze aantijgingen? Als we naar de cijfers kijken, blijkt Facebook nog steeds te groeien. Toch zien we het aantal gebruikers in rijke landen gelijk blijven. Dit is een probleem, want Facebook haalt het grootste deel van haar winst uit Amerikaanse en Europese bezoekers. Mogelijk kan Facebook bovendien Instagram en Whatsapp gebruiken om de groei er in te houden.

Nepnieuws en privacy zijn natuurlijk ook serieuze problemen voor Facebook. Het lijkt erop dat de controle van Facebook duidelijk te kort heeft geschoten. Dit blijkt onder andere uit het feit dat Facebook de uitgaves aan controle van content sterk heeft opgevoerd. Dat Rusland via Facebook-advertenties mogelijk de Amerikaanse verkiezingen kon beïnvloeden is echter een groot probleem waarvan het prijskaartje nog lang onduidelijk zal zijn. Facebook lijkt het nepnieuws nu in ieder geval serieus te nemen en hier vooruitgang te boeken. Dit is een stap in de goede richting, al gaat het deels ten koste van de winstgevendheid.

Facebook betaalt buiten de VS weinig belasting. De lagere belastingen in de VS vormen een extra stimulans voor de winst. Nieuwe belastingen op techgiganten zoals Facebook in Engeland en Spanje vormen echter een gevaar. Zeker nu Facebook in de publieke opinie toch al slecht bekend staat, neemt de kans op extra belastingen op grote internetbedrijven toe.

Aandeel Facebook & FAANG richting de afgrond

De FAANG-aandelen leiden de markten naar grote hoogte. Vooral de Amerikaanse indices profiteerden hier enorm van. Met name de NASDAQ schoot omhoog, terwijl ook andere bedrijven het voorbeeld van de FAANG probeerde te volgen. De aandelen zitten nu echter allemaal in de hoek waar de klappen vallen. De koersen zijn in korte tijd fors gedaald. Dit heeft ervoor gezorgd dat alle FAANG-aandelen nu meer dan 20% zijn gedaald en zijn in een officiële berenmarkt belandt. Facebook was lang één van de aanvoerders van deze groep, maar moest sinds het begin van het jaar deze eer laten aan Netflix & Amazon.

De koersen zijn echter begonnen met kantelen en nu is het wederom Facebook die de FAANG aandelen leidt. De richting is echter de verkeerde kant op. Alle FAANG-aandelen en het aandeel Facebook voorop lijken zo snel mogelijk te willen zakken. Er is hierbij echter wel sprake van een tweedeling. De FAANG-aandelen Netflix en Amazon zijn niet heel winstgevend en investeren alles in groei. Apple, Alphabet en Facebook steken ook significante hoeveelheden in het inkopen van eigen aandelen. Nu de koersen zo dalen lijken dit wellicht domme keuzes, maar alle drie hebben ze nog veel kasgeld en een sterke kasstroom om deze inkopen van aandelen door te zetten.

Aandelen Facebook en FAANG

Analisten geven advies aandeel Facebook

Ondanks de stevige afstraffing op de beurs blijven analisten optimistisch. Van de 52 analisten die het aandeel Facebook volgen, geven 42 het advies het aandeel Facebook te kopen. Het aantal analisten met een houdadvies is de afgelopen tijd wel iets toegenomen en staat op 7. Slechts 5,8% van de analisten durft het aan om verkopen als advies te geven. Opvallend is ook dat het gezamenlijke koersdoel van analisten erg hoog is met $191,58. Dit biedt beleggers dus de kans op een rendement van 45,6%. Door de sterke dalingen van de afgelopen tijd is het echter goed mogelijk dat er de komende weken nog lagere koersdoelen van analisten gaan komen.

Fundamentele analyse aandeel Facebook

Het bedrijfsmodel van Facebook is ijzersterk. De omzet is sinds 2010 gestegen van $ 2 miljard naar $ 55 miljard. Deze enorme groei ging bovendien gepaard met hoge winstgevendheid. De bruto marge steeg van 75% naar 84,3%, maar de netto winstmarge explodeerde van 18,8% naar 41,9%. Deze hoge marges zijn mogelijk omdat gebruikers zelf alle content genereren. Facebook ontwikkelt enkel het platform en bij een hogere aantal gebruikers stijgt dus de winstgevendheid. De winst over de afgelopen 12 maanden was $ 21,7 miljard en over heel 2018 wordt een winst van $ 24,3 miljard verwacht. Dit betekent dat Facebook momenteel gewaardeerd wordt op een koers/winstverhouding van 17,4. Dit is vrij goedkoop voor een bedrijf dat nog steeds vrij snel groeit ondanks alle problemen. De balans van Facebook is ook ijzersterk. Het bedrijf heeft geen schulden en bovendien $ 41,2 miljard in kas. Fundamenteel lijkt Facebook op dit moment dan ook aantrekkelijk te worden.

Conclusie aandeel Facebook

De koers van het aandeel Facebook is hard weggezakt. Er is veel negatief nieuws over het bedrijf. Nepnieuws en stagnerende bezoekersaantallen lijden tot zorgen bij beleggers. Er is echter nog veel groeipotentieel in overgenomen bedrijven als Instagram en Whatsapp. Fundamenteel gezien is het aandeel Facebook koopwaardig, dankzij de hoge winstgevendheid en ijzersterke balans zouden beleggers een positie kunnen overwegen. Ze lopen dan echter wel het risico een vallend mes te vangen.

Het aandeel Facebook kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Facebook. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Meta Platforms: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Meta Platforms beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Meta Platforms. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Meta Platforms kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Meta Platforms

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Meta Platforms : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Meta Platforms: Bedrijfsinformatie Meta Platforms Inc.

Meta Platforms is de opvolger van Facebook dat werd opgericht in 2004 en haar hoofdkantoor heeft in Californië. Het bedrijft beheert de website Facebook.com en verbindt zo alle Facebookgebruikers online. Meta Platforms beheert eveneens Instagram, Messenger, WhatsApp en Oculus. Eind 2017 had het toenmalige Facebook dagelijks meer dan 1,4 miljard actieve gebruikers. Het bedrijf kwam al enkele malen in opspraak in het kader van schending van de privacy. Meta Platforms haalt haar inkomsten uit advertenties. De CEO Mark Zuckerberg liet weten dat hij de toekomstplannen voor Meta Platforms in de richting van metaverse ziet gaan. Wereldwijd werken er 27.000 werknemers voor Facebook.