Aandeel Just Eat Takeaway

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Just Eat Takeaway? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

ISIN: NL0012015705
Tickercode: TKWY | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

EUR

---EUR
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Just Eat Takeaway kopen De beste aandelen
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Just Eat Takeaway

De koers van Just Eat Takeaway (TKWY) schoot op 18 januari 2023 met ruim 10% de lucht in, nadat het bedrijf een Trading Update over Q4 gaf. Na een aantal moeizame jaren is het bedrijf nu eindelijk winstgevend. We bespreken de laatste details en sluiten af met een technische analyse.

Aandeel Just Eat Takeaway (TKWY)

Trading Update Q4

De afgelopen jaren was het kommer en kwel voor beleggers in de thuisbezorgbranche. In twee jaar tijd daalde de koers van het aandeel Just Eat Takeaway met bijna 90%. Het lukte Just Eat Takeaway maar niet om winstgevend te worden en te dure overnames hebben de bedrijfsvoering verder onder druk gezet. Bovendien liepen de bestellingen terug na een uitstekende coronaperiode. En uiteraard vormden de hoge inflatie en de stijgende rente ook niet de ideale omgeving voor het groeibedrijf.

Vanaf een all-time low in oktober is de koers echter ruimschoots verdubbeld. Een deal met Amazon.com bracht de fantasie terug in het aandeel. Ook werd het belang in het Braziliaanse iFood verkocht aan investeringsmaatschappij Prosus. Mede onder druk van ontevreden aandeelhouders besloot het moederbedrijf van thuisbezorgd.nl zich bovendien nadrukkelijker te richten op winstgevendheid. Nog belangrijker was dan ook het hoopvolle bericht van 19 oktober 2022, waarin een winstgevend 3e kwartaal werd bekendgemaakt.

Vandaag blijkt dat dit geen incidentele winst was, want ook in Q4 werd een winst gerealiseerd van op basis van de Adjusted EBITDA. In de eerste 6 maanden van 2022 werd er nog een aangepast verlies van € 134 miljoen geboekt. Maar in de 2e helft van 2022 komt de winst uit op € 150 miljoen en daarmee boekt het bedrijf voor het eerst sinds 2020 weer winst. Bovendien komt deze winst sneller dan verwacht. In heel 2022 komt de aangepaste winst naar verwachting uit op € 16 miljoen. In 2021 werd nog een verlies in de boeken genoteerd van € 350 miljoen.

De trading update van vandaag vormt een voorproefje van de jaarcijfers die op 1 maart bekend worden gemaakt.

De hierboven besproken winsten betreffen echter zogeheten adjusted EBITDA’s en dat zijn dus de winsten voor de aftrek van onder andere rente, belastingen en afschrijvingen. Onder aan de streep bleef er in 2021 namelijk een nettoverlies over van ruim € 1 miljard.

Aantal bestellingen loopt terug

In het laatste kwartaal van 2022 bestelden mensen wereldwijd 12% minder vaak een maaltijd via websites van Just Eat Takeaway. In totaal ging het om net geen 240 miljoen bestellingen, vergeleken met bijna 274 miljoen in het slotkwartaal van 2021. De totale waarde van al die bestellingen daalde met 2%. Het lukt het bedrijf dus duidelijk wel om betere winstmarges over de bestellingen te behalen.

just eat takeaway analyse | just eat takeaway nieuws | just eat takeaway Q4
Just Eat Takeaway – Cijfers

Outlook 2023

In 2023 blijft het management de focus leggen op winstgevendheid. Just Eat Takeaway verwacht in 2023 een aangepaste EBITDA van ongeveer € 225 miljoen. Naar eigen zeggen is dit nog een voorzichtige prognose, waarin rekening wordt gehouden met extra investeringen in food en non-food en stijgende lonen, en een onzeker macro-economisch klimaat.

De groei in 2023 zal naar verwachting naar het einde van het jaar verschuiven, gezien het lagere absolute orderniveau van H2 2022 versus H1 2022. De langetermijndoelstellingen voor Just Eat Takeaway.com blijven ongewijzigd.
De verkoop van het belang in iFood voor de initiële prijs van € 1,5 miljard is in november 2022 afgerond. Daarnaast blijft het management actief op zoek naar een koper voor het Amerikaanse Grubhub, dat het in 2021 overnam. Afgelopen jaar werd nog voor voor € 3 miljard afgeschreven op de Amerikaanse dochteronderneming.

Waardering aandeel Just Eat Takeaway

Met een beurswaarde van ongeveer € 5,7 miljard en een verwachte omzet van € 5,6 miljard in 2022 wordt het aandeel verhandeld op iets meer dan 1x de omzet. De verwachte adjusted ebitda van €225 miljoen betaalt u ruim 25x de winst. Maar dit betreft een aangepaste winst, want onder aan de streep blijft het bedrijf verliesgevend.

Daarmee is TKWY momenteel wel goedkoper dan het Duitse Delivery Hero, dat momenteel op 1,8x de omzet wordt verhandeld en op 87x de verwachte adjusted ebitda. Ook het Amerikaanse Doordash is duurder, maar dat bedrijf boekt wel een positieve vrije kasstroom.

Technische analyse aandeel Just Eat Takeaway

In de afgelopen periode is de grafiek van het aandeel Just Eat Takeaway flink verbeterd. De dalende trend werd verlaten en in december is er duidelijk een veel hogere bodem gevormd op de grafiek.

Er lag duidelijk een weerstand rond de € 24,19 die met de stijging van vandaag wordt doorbroken. Ook positief is de doorbraak boven het 200-daags gemiddelde (glooiende rode lijn), waarmee het positieve technische beeld wordt bevestigd. Bij een slot boven de € 24,19 kan de koers de komende maanden verder omhoog. Een volgende weerstand zien we pas rond €36 a € 37, waar de toppen van maart en april 2022 zich bevinden.

Een eventuele terugval onder de € 24 mag worden beschouwd als eerste verzwakking. Maar pas bij een doorbraak onder de decemberbodem op € 19 moeten lange termijn beleggers zich echt zorgen gaan maken. Dan mogen verdere koersdalingen niet worden uitgesloten.

just eat takeaway koers | just eat takeaway cijfers | just eat takeaway nieuws
Just Eat Takeaway – Technische analyse

Aandeel Just Eat Takeaway kopen of shorten via LYNX?

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook de aandelen Just Eat Takeaway. U kunt via zowel LYNX+ als het TWS Handelsplatform het aandeel Just Eat Takeaway (TKWY) verhandelen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 150 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Editorial Credit: Maksim Safaniuk / Shutterstock.com

De koers van Just Eat Takeaway (TKWY) schiet vandaag na opening met 27% omhoog. Het geplaagde bedrijf heeft zijn belang in iFood verkocht aan techinvesteerder Prosus. Beleggers hebben de afgelopen jaren weinig plezier beleefd aan het aandeel Just Eat Takeaway. In minder dan twee jaar tijd is de koers met circa 85% gedaald. We bespreken de laatste ontwikkelingen en de verwachtingen voor het aandeel Just Eat Takeaway.

Hoe het mis ging bij Just Eat Takeaway

Maaltijdbezorging is geen gemakkelijke markt gebleken. De afgelopen jaren groeide deze markt snel, maar de hoge kosten zorgden voor een ware consolidatieslag. Thuisbezorgd zette doelbewust in op groei en CEO Jitse Groen ging op overnamepad. In december 2018 nam Takeaway de Duitse activiteiten, Lieferheld, Pizza.de en Foodora over van concurrent Delivery Hero voor € 930 miljoen. In 2019 nam het bedrijf ook nog eens het Britse Just Eat over, waarmee het huidige Just Eat Takeway werd gevormd.

Destijds had ook Prosus, de afsplitsing van het Zuid-Afrikaanse Naspers, interesse in het Britse bedrijf. Just Eat had destijds namelijk een belang van 33% in het Braziliaanse iFood, terwijl Prosus de overige 66% in handen heeft. iFood is met een marktaandeel van circa 80% veruit de grootste speler in Brazilië. Na een overnamestrijd kwam Takeaway echter als winnaar uit de bus. In juni 2020 kondigde het bedrijf ook nog eens aan om het Amerikaans GrubHub over te nemen voor € 6,4 miljard. 

De coronacrisis blijkt de markt voor maaltijdbezorging vervolgens een boost te geven. Het aantal orders groeit verder, maar daarna komt de klad erin. Een combinatie van hoge kosten en tegenvallende opbrengsten raken het bedrijf hard. Winst maken met het bezorgen van maaltijden blijkt lastig. De koers zakt mede door een verslechtering van het beursklimaat hard weg. Beleggers worden ongeduldig en aandeelhouders uiten steeds vaker hun ontevredenheid.

Het gaat zo slecht met Just Eat Takeaway dat het bedrijf genoodzaakt ziet om GrubHub weer in de etalage te zetten. In de markt gaat ondertussen de geruchtenmolen draaien over een verkoop van het belang in iFood.

iFood verkocht aan Prosus

Een kleine drie jaar later lijkt Prosus de lachende derde in bovenstaande verhaal te worden. Vanochtend werd bekend dat Prosus het belang van 33% in iFood overneemt voor een bedrag van €1,5 miljard. Daar komt nog een slordige € 300 miljoen bovenop, afhankelijk van het behalen van bepaalde doelstellingen in de komende 12 maanden. De vergoeding vertegenwoordigt ruim 5 keer het bedrag van de investeringen die het bedrijf in de Braziliaanse maaltijdbezorger deed.

Als onderdeel van de deal, krijgt Just Eat het belang van 49% in de Spaanse bezorgdienst El Cocinero a Cuerda, dat nu in handen was van IF-JE Holdings B.V.

De transactie zal naar verwachting in het 4e kwartaal van dit jaar worden voltooid. De deal moet namelijk nog wel worden goedgekeurd door de aandeelhouders tijdens een buitengewone algemene vergadering in het vierde kwartaal. Mocht de deal uiteindelijk toch niet doorgaan, dan ontvangt Just Eat Takeaway een bedrag van €35 miljoen.

Een sprankje hoop

De verkoop van iFood geeft beleggers in het aandeel Just Eat Takeaway weer een sprankje hoop. Maar tegelijkertijd slaat het bedrijf hiermee een enorme flater. Nog geen twee jaar geleden sloeg het bedrijf namelijk een overnamebod van € 2,3 miljard euro op iFood af.

Dankzij de verkoop kan Just Eat zich weer concentreren op een terugkeer naar winstgevendheid nadat het verlies over het hele jaar 2021 uitkwam op ruim 1,03 miljard euro. Het bedrijf wil de opbrengst van de verkoop gebruiken om zijn balans te versterken en de komende schuldaflossingen af te lossen. Het management laat verder weten de outlook zoals uiteengezet tijdens de halfjaarcijfers op 3 augustus te handhaven.

Just Eat zei ook dat het opties zal blijven afwegen voor de gedeeltelijke of volledige verkoop van het Amerikaanse Grubhub. Eerder nog werd bekend dat Grubhub een commerciële overeenkomst met Amazon.com heeft afgesloten. Gruhub is toegevoegd als service onder de Amazon Prime dienst. In ruil daarvoor kreeg Amazon een optie (warrant) op aandelen Grubhub.

Waardering aandeel Just Eat Takeaway

De koers van Just Eat staat ten tijde van schrijven 29% hoger op € 21,47, waarmee de beurswaarde is hersteld tot € 4,5 miljard. Dat is echter een schrijntje vergeleken bij wat het ooit waard was, toen de koers nog boven de € 100 per aandeel noteerde. Het bedrijf is echter niet winstgevend en de verliezen namen de afgelopen jaren zelfs toe. Daardoor is het vertrouwen in het aandeel Just Eat diep gezonken.

Sommige beleggers menen dat het bedrijf veel meer waard is dan de huidige € 4,5 miljard. Zij wijzen onder andere op de overnames die in het verleden zijn gedaan, die meer waard zijn dan het gehele bedrijf nu. Achteraf blijken deze overnames echter te duur, voor het Amerikaanse Grubhub werd € 6,4 miljard betaalt, maar de waarde hiervan is al bijna gehalveerd. De Amerikaanse activiteiten zorgden daardoor in de eerste helft van dit jaar voor veel verlies. Daar blijkt Grubhub niet opgewassen tegen de concurrentie van onder andere Uber. Het aantal orders zakte met 10%, maar het totale orderbedrag bleef onveranderd. De samenwerking met Amazon Prime kan daar mogelijk verandering in brengen.

In 2021 werd onder aan de streep een nettoverlies van ruim € 1 miljard gerealiseerd. In de eerste helft van 2022 werd al een verlies van bijna € 3,5 miljard in de boeken gezet. Echter was ruim € 3 miljard verlies afkomstig uit een eenmalige afschrijving op Grubhub. Het brutoresultaat liet namelijk wel een lichte verbetering zien. De aangepaste EBITDA kwam uit op een verlies van € 134 miljoen euro, tegenover een verlies van € 189 miljoen in de eerste helft van 2021.

Ondanks alle problemen wist Just Eat takeaway de afgelopen jaren flink te groeien. In de eerste helft van 2021 werd mede dankzij de coronamaatregelen een record bereikt op basis van orders en de bruto transactie waarde. In de eerste helft van 2022 daalde het aantal orders echter weer met 7%. Deze daling werd gecompenseerd door een hoger gemiddeld bestelbedrag. Dit leidde tot een stabiele bruto transactiewaarde en een groei van de omzet van 7% tot € 2,8 miljard.

Voor heel 2022 mikt Just Eat op een groei van de totale orderwaarde van circa 5 a 7%. De aangepaste EBITDA marge komt naar verwachting uit tussen de -0,5% a -0,75%. Het management verwacht verder een positieve aangepaste EBITDA te bereiken in boekjaar 2023. Nettowinst lijkt echter nog verder weg en wordt door analisten niet verwacht voor 2025. Momenteel betaalt u slechts 0,78x de omzet voor het aandeel Just Eat Takeaway.

EBITDA Just Eat Takeaway - aandeel Just Eat Takeaway

Focus op Europa

In Nederland en Duitsland is de maaltijdbezorger wel winstgevend. In Noord-Europa werd een aangepaste winst van € 124 miljoen geboekt. Noord-Amerika en het VK en Ierland waren
EBITDA ook positief in het tweede kwartaal. Met de verkoop van iFood en de intentie om Grubhub te verkopen lijkt het erop dat Just Eat takeaway zich volledig wil gaan focussen op de winstgevende Europese markt. Dat blijkt ook uit het feit dat als onderdeel van de verkoop van iFood, Just Eat een belang krijgt van 49% in de Spaanse bezorgdienst El Cocinero a Cuerda. Verdere verbetering van de winstgevendheid is een van de hoogste prioriteiten van Just Eat Takeaway in 2022.

Technische analyse aandeel Just Eat Takeaway

De koers van Just Eat Takeaway heeft de afgelopen maanden een duidelijk bodemproces laten zien. Recentelijk werd boven de € 16 een hogere bodem gevormd. Het hele patroon van de afgelopen tijd lijkt op een omgekeerde hoofd&schouder. De doorbraak van de schuine neklijn heeft dit technische patroon geactiveerd. Op basis van dit patroon kan de koers herstellen richting de € 30, waar de koers dan ook het 200-daags gemiddelde zal tegenkomen.

De toppen en bodems van maart en mei tussen de € 23 a €27 kunnen ook nog voor een weerstandsbarrière zorgen. Zolang de koers boven de € 20 blijft lijkt een verdere stijging aannemelijk. Een terugval onder de € 20 kan echter leiden tot het sluiten van de gap tot aan € 17,50. Bij een eventuele doorbraak onder de € 16,18 zal het technische plaatje verpieteren.

Grafiek Just Eat Takeaway - Koers Just Eat Takeaway - Technische analyse Just Eat Takeaway

Aandeel Just Eat Takeaway kopen of verkopen (shorten) via LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook de aandelen Just Eat Takeaway. Via het TWS Handelsplatform kunt u het aandeel Just Eat Takeaway (JTE) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 150 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

De auteur heeft ten tijde van publicatie aandelen Just Eat Takeaway in bezit.

Editorial Credit: Maksim Safaniuk / Shutterstock.com

Het aandeel JUST EAT TAKEAWAY ligt er sterk bij. Het bedrijf kwam het afgelopen jaar vaak in het nieuws vanwege de overnamestrijd om Just Eat. Nu de overname voltooid is, zal de beursnotering mogelijk verdwijnen. Voorlopig staat het aandeel echter nog in de AEX-index. In dit artikel maken we een analyse van het aandeel Just Eat Takeaway.

Meer informatie over de koers aandeel JUST EAT TAKEAWAY | Aandeel Just Eat Takeaway

Geschiedenis Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway is opgericht in 2000 door de toen 21-jarige Enschedese student Jitse Groen. Hij komt tijdens de dot.com bubbel op het idee om een maaltijd te bestellen via het internet. Voor zijn idee richt hij de Nederlandse website thuisbezorgd.nl op. In de beginjaren is het concept nog niet heel erg populair, maar langzamerhand weten steeds meer mensen het internet te vinden. In 2005 neemt het bedrijf, al de in 1998 opgerichte concurrent, Pizza Web over. Pizza Web is samen met PizzaOnline op dat moment een van de populairste pizzabestelwebsites in Nederland.

Het bedrijf heeft een krachtige expansiedrift en besluit in 2007 al uit te breiden naar Duitsland, Oostenrijk en België. In 2009 werd het Nederlandse PizzaOnline/Emeal overgenomen. Later dat jaar koopt Thuisbezorgd de domeinnaam Takeaway.com om internationaal onder dezelfde naam verder te gaan. Om snel te kunnen blijven groeien, blijft Thuisbezorgd steeds meer concurrerende bedrijven overnemen. In 2014 werd de Duitse concurrent Lieferando overgenomen en in 2016 nam Takeaway de Benelux-activiteiten van concurrent Just Eat over voor € 22,5 miljoen. Opvallend genoeg verkoopt Takeaway zijn Britse activiteiten weer aan Just Eat. De overnames worden gefinancierd door durfkapitalisten en bankkredieten.

Recente grote overnames

De afgelopen jaren is de markt voor thuisbezorging geëxplodeerd. Tientallen spelers overspoelden de markt, waardoor de marges onder druk kwamen te liggen. Een ware consolidatieslag volgde en we hebben zelfs een heuse overnamestrijd gezien.

In december 2018 nam Takeaway de Duitse activiteiten, Lieferheld, Pizza.de en Foodora over van concurrent Delivery Hero voor € 930 miljoen. Takeaway betaalde € 508 miljoen in contanten en de overige € 422 miljoen werd betaald met 9,5 miljoen aandelen Takeaway. Daarmee kregen de huidige eigenaren van Delivery Hero een belang van circa 18% in Takeaway. Met de overname kwam een einde aan een jarenlange strijd om de Duitse markt.

Echt spannend werd het op 29 juli 2019, toen TakeAway.com kenbaar maakte het Britse Just Eat over te willen nemen. Zij waren echter niet de enige geïnteresseerde. Ook Prosus, de afsplitsing van het Zuid-Afrikaanse Naspers, deed in oktober 2019 een vijandig bod op het Britse bedrijf. Prosus is eigenaar van Deliveroo en hoopte via Just Eat snel de markt te kunnen veroveren. Na meerdere biedingen komt Takeaway bovendrijven als de winnaar van de overnamestrijd. De fusie leidde tot een nieuwe combinatie, waarbij het bedrijf voor 52,2% in handen van de aandeelhouders van Just Eat komt en de resterende 47,8% voor Takeaway-aandeelhouders is. Het eveneens beursgenoteerde Just Eat is destijds namelijk groter en winstgevender dan Takeaway.

In juni 2020 kondigde het bedrijf aan om het Amerikaans GrubHub over te nemen voor € 6,4 miljard. 

Algemene informatie Just Eat Takeaway

Op 30 september 2016 ging Takeaway naar de beurs voor een koers van € 23 per aandeel, waarmee het bedrijf gewaardeerd werd op circa € 1,25 miljard. Met de beursgang werd € 378 miljoen opgehaald en na een half jaar kwam het aandeel in de AMX-index terecht. In maart 2020 kreeg het aandeel een plekje in de AEX-index. Door de fusie met Just Eat ontstond er een nieuwe naam: Just Eat Takeaway (JET). Hierdoor zal ter zijner tijd de beursnotering (TKWY) in Amsterdam verdwijnen. Voorlopig heeft het bedrijf dus nog twee beursnoteringen, omdat de twee bedrijven voorlopig nog apart moeten worden geleid. De Britse marktwaakhond CMA onderzoekt nog of de overname goedgekeurd zal worden, in verband met oneerlijke concurrentie.

Takeaway is inmiddels actief in 24 landen en is daarmee een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. De gezamenlijke omzet is tot boven de € 1 miljard gestegen.

Verdienmodellen Just Eat Takeaway

Just Eat Takeaway is simpelweg een bedrijf dat verschillende websites exploiteert voor het bestellen van maaltijden. Alle restaurants kunnen zich aansluiten, waardoor bezoekers op één centrale plek hun eten kunnen bestellen. De website is voor vele restaurants een mooie uitkomst, omdat ze zelf geen website meer hoeven te onderhouden. Zo’n 90 procent van de restaurants levert zelf zijn bestellingen bij de klant af. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Uber Eats of Deliveroo dat werknemers in dienst heeft (ZZP) om bestellingen bij de restaurants op te halen en te bezorgen. De restaurants betalen een commissie aan Just Eat Takeaway en dat is dan ook het voornaamste verdienmodel.

Takeaway heeft ook zelf fietskoeriers in dienst, maar slechts 10 procent van alle bestellingen worden door Takeaway zelf bezorgd. Dit betreft meestal restaurants die zelf geen bezorgservice aanbieden en dat liever uitbesteden. Een goed voorbeeld daarvan is McDonald’s. De koeriers die in dienst zijn van Takeaway krijgen een goede fiets en een verzekering.  Deze manier van bezorgen is volgens de CEO van het bedrijf echter verlieslatend. “De commissie die de restaurants betalen als ze een koerier van ons gebruiken, dekt de kostprijs van de levering niet”. “Een koerier krijgt 15 euro bruto en doet twee bestellingen per uur”; aldus Jitse Groen (CEO).

Beleggen bij LYNX | Actuele koers JUST EAT TAKEAWAY

Financiële gegevens

Just Eat Takeaway is als het ware een technologiebedrijf. Net als andere techbedrijven, ligt de focus al jarenlang op groei en minder op winstgevendheid. Door overnames wist het bedrijf snel te groeien, waardoor de omzet dan ook hard is gestegen. Er is heel bewust gekozen voor een snelle groei om zo de concurrentie op veilige afstand te houden. Bovendien zijn de marges klein, waardoor er veel volumes nodig zijn. Groei is overigens ook heel schaalbaar, omdat het bedrijf als het ware online opereert. Inmiddels is het bedrijf in vele landen de grootste, de goedkoopste en de website met het beste aanbod.

In 2019 had het bedrijf 19,5 miljoen actieve klanten die gezamenlijk 159 miljoen bestellingen deden. De omzet steeg met een indrukwekkende 78% tot € 427 miljoen. We kunnen echter beter kijken naar de meest recente halfjaarcijfers. Onlangs werd de overname met Just Eat namelijk afgerond en de cijfers zijn daarom samengevoegd.

Inmiddels heeft het bedrijf 54 miljoen actieve klanten en deze waren in de eerste helft van 2020 goed voor 257 miljoen orders. De omzet steeg met 44% tot ruim € 1 miljard. Daarvan komt € 875 miljoen van commissies. Gemiddeld levert een bestelling dus € 2,45 aan brutowinst op. De kosten (cost of sales) stegen met 64% tot € 401 miljoen. Daarbij moet u onder andere denken aan de aanschaf van fietsen/scooters en kosten voor bijvoorbeeld betalingsverwerkers. Daarmee kwam de brutowinst uit op € 630 miljoen, een stijging van 34%.

Operationele kosten

Er zijn daarnaast nog operationele kosten en die namen in de eerste helft van 2020 met 64% toe tot € 401 miljoen. Personeelskosten stegen met 31% tot € 234 miljoen. Verder zijn er nog overige operationele kosten van € 389 miljoen en € 85 miljoen aan afschrijvingen. Het operationele verlies kwam daarmee uit op € 78 miljoen. Als we daar de verliezen van financieringskosten en joint ventures van af trekken, blijft er een verlies over van € 158 miljoen. In de eerste helft van 2019 werd € 44 miljoen verloren.

Marketing

Marketing is een belangrijk onderdeel van het succes van het bedrijf. Niet alleen de opvallende oranje kleur speelt daarbij een rol. Van de € 389 miljoen operationele kosten, is € 165 miljoen aan marketing gespendeerd. Bijna de helft van deze investeringen gaan naar advertenties via Google. Vooral gedurende de zomermaanden wordt veel aan marketing uitgegeven. In de zomer is het namelijk rustiger, maar vanaf september gaat het beter. Als het regent, zijn er meer bestellingen. Ook worden er vaak diverse kortingsvouchers uitgedeeld om klanten te lokken. Daar trok het bedrijf de afgelopen 6 maanden € 46 miljoen voor uit.

Waardering: is het aandeel Just Eat Takeaway koopwaardig?

We hebben eerder al geconcludeerd dat Just Eat Takeaway uit is op groei. Die groei is een gezonde combinatie van nieuwe restaurants en meer bestellingen door terugkerende klanten. Het afgelopen half jaar bleef er wel weer een verlies over onder aan de streep. De vraag is hoe lang het bedrijf hongerig blijft naar verdere expansie. Tot die tijd kunnen we het aandeel Just Eat Takeaway enkel waarderen op potentiële groei. Uiteindelijk moet die groei ooit tot uiting komen in winst.

Voor nu zien de groeicijfers er indrukwekkend uit. Wel is een deel van die groei gefinancierd met schuld. Zo heeft het bedrijf momenteel € 570 miljoen aan schulden, maar daar staat een kaspositie van € 525 miljoen tegenover.  De debt-to-equity ratio (verhouding schuld / eigen vermogen) is met 6,6 wat aan de hoge kant. Dit betekent dat het bedrijf € 6,6 euro aan schuld heeft voor elke 1 euro aan eigen vermogen (equity). De price/sales ratio is met 10 vergelijkbaar met die van een concurrent als Delivery Hero (DHER).

Het aandeel is interessant voor lange termijn groeibeleggers. Dat zijn beleggers die geloven dat dit bedrijf zijn ambitieuze groeiplannen kan waarmaken, met de hoop dat het uiteindelijk zal leiden tot een mooie winst. Het bedrijf wordt momenteel gewaardeerd op ruim € 14 miljard.

Technische analyse aandeel Just Eat Takeaway

Koers aandeel Just Eat Takeaway

De koers van het aandeel Just Eat Takeaway is de afgelopen jaren hard gestegen. De afgelopen maanden oogt het aandeel wat vermoeid. Er vindt een stabilisatie plaats onder de weerstand op circa € 102 à € 103. De stijgende trend is nog wel intact, want de koers laat nog wel een patroon van hogere toppen en bodems zien. Na een doorbraak van de weerstand kan de stijgende trend worden hervat. Een stijging richting de € 120 of hoger ligt dan voor de hand. Bij een doorbraak van de steun rond € 80 moeten beleggers rekening houden met een grotere correctie richting de € 60.

Aandeel Takeaway | Koers Just Eat Takeaway | Beleggen in Just Eat Takeaway

Aandeel Just Eat Takeaway kopen via LYNX

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook de aandelen Just Eat Takeaway. Via het TWS Handelsplatform kunt u het aandeel Just Eat Takeaway (JTE) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Meer informatie over het aandeel Just Eat Takeaway

Aandelen kopen

Just Eat Takeaway: Analyses & tips


Waarom in aandelen van Just Eat Takeaway beleggen via LYNX?

Met een beleggingsrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Just Eat Takeaway. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. U hoeft niet te wachten tot de beurzen opengaan, maar handelt voor- of nabeurs als het u uitkomt. Zo bent u niet afhankelijk van de tijdsverschillen. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short? Met LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Just Eat Takeaway kunt halen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Just Eat Takeaway

Laatste koers
Verschil in EUR
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Just Eat Takeaway : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Just Eat Takeaway: Bedrijfsinformatie Just Eat Takeaway

Takeaway is door de fusie met Just Eat gegroeid tot de dominante speler in Europa op het gebied van online bezorgbedrijven. De fusie voegde sterke posities in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk toe aan de al sterke posities in Nederland, België, Polen, Oostenrijk en Duitsland. In deze laatste markt wist Just Eat Takeaway de Duitse activiteiten van Delivery Hero te bemachtigen. Takeaway werd opgericht in 2000 door Jitse Groen en biedt restaurants de mogelijkheid om eten online aan te bieden en te bezorgen aan klanten.