Transactierapportage verplichting MiFIR – Particulier

Op 3 januari 2018 is een nieuwe Europese verordening in werking getreden. Deze verordening, aangeduid als de Markets in Financial Instruments Regulation, of MiFIR (Verordening 600/2014) is bedoeld om de integriteit van de markt verder te verbeteren door middel van een betere detectie van manipulatie- en insiderhandelsactiviteiten.

Inleiding
Na de inwerkingtreding op 3 januari 2018, wijzigen de transactierapportageverplichtingen voor beleggingsondernemingen en handelsplatformen. Het doel van de nieuwe regels voor transactierapportage is om beter inzicht te krijgen in het handelsgedrag van marktpartijen en om de opsporing van marktmisbruik te verbeteren.

Beleggingsondernemingen zoals LYNX moeten de details melden van de door haar uitgevoerde transacties in financiële instrumenten (en alle instrumenten die daarvan zijn afgeleid) die worden verhandeld of die toegelaten zijn tot de handel op een handelsplatform (gereglementeerde markt, MTF of OTF), ongeacht de plaats van uitvoering.

Particuliere klanten
Voor natuurlijke personen moet bij de melding gebruik worden gemaakt van een nationaal paspoortnummer. Indien u geen paspoort heeft dan zal een nationaal identificatienummer gebruikt moeten worden, heeft u geen van beiden documenten dan is er een laatste mogelijkheid “CONCAT”. CONCAT wordt automatisch door LYNX gegenereerd. U hoeft in dat geval geen extra informatie aan te leveren.

Melding transacties
LYNX gaat alle transacties melden aan de regulerende instelling. Voor klanten wordt hiervoor, zoals hierboven gezegd, het paspoort- of identiteitskaartnummer gebruikt. Indien klanten zich hebben geïdentificeerd met een rijbewijs, dan wordt de CONCAT methode gebruikt.

Noodzaak doorgeven gegevens
LYNX moet vanaf 3 januari 2018 over deze gegevens beschikken om transacties te melden aan de toezichthouder. Indien de gegevens niet zijn aangeleverd na 3 januari 2018, kan LYNX geen orders meer doorvoeren. Deze status zal aanhouden totdat het uw MiFIR gegevens volledig zijn ingevuld. Het is dus belangrijk dat u actie heeft ondernomen voor 3 januari 2018.

Instructies voor het invullen van het MiFIR formulier
Wanneer u inlogt in het Account Management ontvangt u, indien nog niet voltooid, automatisch het formulier om uw accountgegevens te updaten. De eerste pagina gaat over uw persoonsgegevens, op de tweede pagina van het formulier vindt u onder andere de benodigde gegevens voor MiFIR. Zie afbeelding ter verduidelijking.

Onder de kop “Identification” staan uw identiteitsgegevens al ingevuld, zoals in dit voorbeeld een paspoort uitgegeven door Nederland met het bijbehorende documentnummer. Het is niet mogelijk om de identiteitsgegevens zelf aan te passen, aangezien het wijzigen van uw identiteitsbewijs gepaard gaat met het opsturen van een kopie naar LYNX. Controleer of de ingevulde gegevens actueel zijn. Voeg (indien mogelijk) de afloopdatum van het identiteitsbewijs toe door bij “Does your ID have an expiration date?1 op “YES”te klikken. Zijn de ingevulde gegevens verouderd en heeft u een nieuw identiteitsbewijs? Stuur dan een kopie van uw nieuwe identiteitsbewijs per e-mail naar info@lynx.nl. Wij zullen uw nieuwe identiteitsbewijs controleren en de gegevens aanpassen in uw rekeningadministratie.

1
2
3
Onder de kop “MiFIR National Client Identifiers” wordt gevraagd nogmaals uw documentnummer van uw identiteitskaart of paspoort in te vullen. Vul bij “National ID2 uw huidige of nieuwe documentnummer in. Deze vindt u rechtsboven aan de voorkant van uw identiteitskaart of paspoort. Geef daarnaast bij “Expiration” aan tot wanneer het identiteitsbewijs geldig is. Beschikt u (momenteel) niet over een identiteitskaart of paspoort? Klik dan bij “Do you have the requested national identification?” 3 op “NO”. Ook als u enkel over een rijbewijs beschikt kiest u voor “NO”, omdat deze niet over een documentnummer beschikt. In dat geval zullen wij zoals vermeld in dit artikel gebruikmaken van een CONCAT identificatienummer.
 
U heeft nu de MiFIR informatie ingevuld. Klik onderaan op “Continue” en doorloop de resterende accountgegevens. U heeft nu uw MiFIR informatie geüpdate waardoor uw effectenrekening voldoet aan de wet- en regelgeving van MiFIR.

U bent wellicht ook geïnteresseerd in

Heeft u nog vragen?

U kunt contact met ons opnemen per telefoon, chat, e-mail of WhatsApp. Wij zijn iedere werkdag bereikbaar van 8:00 tot 22:00 uur. Onze ervaren servicemedewerkers helpen u graag.

Direct contact opnemen

Roger van Buuren
Roger van Buuren
Service Manager