TA: ‘Boeing en de transportindex’

Afgelopen weekend werd de wereld opgeschrikt door een vliegtuigramp in Ethiopië met een Boeing 737. In de eerste plaats vraagt dit nadrukkelijk om een moment van stilte voor de slachtoffers en medeleven met de nabestaanden. In de tweede plaats komen de bevindingen van een technisch onderzoek naar de oorzaak.

Boeing (BA) op weekbasis + Relatieve Sterkte Index (RSI)

Het is de tweede keer sinds oktober 2018 dat een vliegtuig van het beursgenoteerde Boeing (BA) opeens neerstort. Het zou voor de hand liggen dat beleggers niet snel in het aandeel Boeing zouden instappen. Het tegendeel blijkt waard. De beurskoers noteerde voor dit weekend op een nieuw recordniveau en de koersprestaties waren tot eind vorige week meer dan uitstekend. Wel blijkt de weekcandle vorig week een ‘engulfing bear’-patroon te zijn die in samenhang met de overgekochte waardering in de (roodgekleurde) Relatieve Sterkte Index (RSI) duidde op toenemende koersrisico’s.

De verschrikkelijke ramp afgelopen weekend wordt uiteraard aangevoerd als reden voor de verkoopdruk vandaag bij de fors lagere openingskoers. Maar evengoed was er wel een andere aanleiding geweest.

Dow Jones Transportation Average op weekbasis vanaf 2018

De Amerikaanse Dow Jones Transportation Average heeft vorig jaar na de koerstop in januari voor het grootste deel van 2018 per saldo zijwaarts bewogen, voordat in december de verkoopdruk in de transportsector een snoekduik omlaag inzette. Het koersherstel dat hierna volgde resulteerde op 1 maart voor het eerst in winstnemingen met een slotkoers onder de openingskoers van een week eerder. Er was sprake van een ‘engulfing bear’-patroon, waarbij het verschil tussen de openings- en slotkoers op weekbasis die van de voorgaande week volledig overschaduwden. Dit toppatroon werd vorige week bevestigd met een dalingsfase. De koersgrafiek geeft klaarblijkelijk waardevolle informatie aan hen die van laag kopen en hoog verkopen een sport maken.

AEX-index

Afgelopen week werden de wissels in de trendrichting van de AEX-index omgezet van positief naar negatief. Afgelopen donderdag werd op basis de bodem van 28 februari jl. (= AEX 536,92) cruciaal geacht, waaronder een daling van ca. 7 indexpunten een realistisch scenario werd geacht. Afgelopen vrijdag daalde de AEX-index naar een intraday dieptepunt op 529,72. Deze daling van 7,2 indexpunten volgt na een verlies aan momentum dat zichtbaar is via de lagere top in de relatieve sterkte index (RSI). In november 2017 deed dit fenomeen was deze conditie ook een technische aanwijzing voor een op handen zijnde reactie. Zorgelijk is nu de verzwakking in het 120-daags gemiddelde. Dit is anders dan in november 2017 toen het 120-daags gemiddelde nog steeg.

Zelf beleggen bij LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Handelsplatform-800x359
Edward Loef

Edward Loef

Technisch Analist

Edward Loef heeft meer dan 25 jaar ervaring als technisch analist en heeft jarenlang gewerkt als senior technisch analist bij Theodoor Gilissen Bankiers. Daarvoor was hij actief als beleggingsadviseur bij onder andere F. van Lanschot en de Rabobank. Edward staat geregistreerd als Certified Financial Technician en verzorgt beleggingspresentaties, cursussen en consults op het gebied van technische analyse.

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27