Opnieuw een tegenvaller voor Volkswagen?

Update 27 februari 2017: Aandeel Volkswagen; nieuwe kans na technische correctie

Update 9 januari 2017: Aandeel Volkswagen koerst naar hoogste stand sinds september 2015

Update 23 augustus 2016: Het aandeel Volkswagen; nog steeds rommelt het in de autosector

Update 15 juli 2016: Europees marktaandeel van aandeel Volkswagen bereikt dieptepunt

Update 6 april 2016: kelderende autoverkopen negatief voor het aandeel Volkswagen

De schandalen die Volkswagen de afgelopen tijd teisteren zijn u vast niet ontgaan. Halverwege september van dit jaar werd bekend dat sjoemelsoftware in auto’s van Volkswagen is verwerkt. Deze software zorgt ervoor dat de uitstoot van stikstofdioxide tijdens laboratoriumtests lager uitvalt dan in het dagelijks gebruik. Drie dagen na de bekendmaking hiervan is het aandeel Volkswagen enorm gekelderd, met als dieptepunt een koersdaling van 43%. Tot voor kort werd er vanuit gegaan dat het schandaal alleen dieselmotoren betrof. Deze week bleek echter uit intern onderzoek vanuit Volkswagen zelf dat de software ook in benzineauto’s is geïmplementeerd. Hiermee wordt voor de Duitse autofabrikant een nieuw hoofdstuk geopend, met wellicht verregaande gevolgen.

De start van Volkswagen

De geschiedenis van Volkswagen begint bij de Oostenrijkse professor Ferdinand Porsche. Al in 1922 had hij plannen om een relatief goedkope auto te gaan produceren. Lange tijd is hier geen interesse voor, totdat hij in 1934 een grote opdracht krijgt om een wagen voor het volk te ontwerpen. In het midden van Duitsland, nabij de Duitse stad Wolfsburg,  wordt een fabriek gebouwd en in 1940 rolt de eerste auto van de lopende band. Tijdens de 2e wereldoorlog wordt de fabriek plat gebombardeerd. Toch is dit tegenwoordig nog steeds de plaats waar de auto’s van Volkswagen worden gebouwd.

Het bedrijf groeit uit tot het grootste bedrijf van Duitsland. Bekende merken als Audi, Seat en Lamborghini vallen tegenwoordig onder de Volkswagen Groep. Op 17 maart 2015 bereikt de koers van het bedrijf het hoogste punt sinds 2008 van € 255, wat inhoudt dat de totale marktwaarde rond de € 120 miljard bedraagt. Precies een half jaar later op 17 september, kort voor de bekendmaking van het schandaal, is het aandeel al fors in waarde afgenomen. Het aandeel noteert dan rond de € 167, wat overeenkomt met een totale marktwaarde van  € 80 miljard. Drie dagen later is hier nog maar zo’n € 52 miljard van over, een verdamping aan beurswaarde van € 28 miljard.

De dagen na de bekendmaking van het schandaal komen steeds meer feiten boven tafel. De ingenieurs van Volkswagen leggen een bekentenis af en verklaren dat de smokkelsoftware al vanaf 2008 wordt geïnstalleerd, omdat de wagens anders nooit zouden voldoen aan de scherpe uitstooteisen. Het bedrijf ligt onder de loep bij justitie in de Verenigde Staten. Alleen al in de VS hangt Volkswagen een boete van omgerekend € 16 miljard boven het hoofd. De positie van topman Martin Winterkorn blijkt onhoudbaar en het komt dan ook niet als een verrassing dat hij opstapt.

Het koersverloop van het aandeel Volkswagen van het afgelopen jaar

Het koersverloop van het aandeel Volkswagen van het afgelopen jaar, met duidelijk zichtbaar de crash die de bekendmaking van het schandaal heeft veroorzaakt.

Vergroten

Intern onderzoek vanuit Volkswagen

Tot afgelopen woensdag werd ervan uitgegaan dat de fraude zo’n 11 miljoen dieselauto’s betrof, die grotendeels in Amerika zijn verkocht. Uit intern onderzoek binnen Volkswagen blijkt echter dat nog eens 800.000 extra auto’s “onregelmatigheden vertonen” met betrekking tot de uitstoot. Het grote verschil bij deze auto’s is dat voor het eerst ook voertuigen met een benzinemotor besmet zijn. Modellen die worden genoemd zijn de Golf, Polo en Passat. Bij dochter Audi zou het gaan om de modellen A1 en A3.

Daarnaast is de stof waarvan de waarde niet klopt bij deze 800.000 nieuwe gevallen anders. Ditmaal gaat het om het bekende broeikasgas koolstofdioxide. Juist voor deze schadelijke stof zijn de afgelopen jaren de regels in Europa flink aangescherpt. De uitstoot van dit gas is van belang voor belastingvoordelen in landen als Duitsland en Nederland. De nieuwe vrees van beleggers is daarom dan ook dat deze landen een claim indienen bij Volkswagen, aangezien zij ten onrechte belastingvoordelen hebben uitgekeerd aan hun burgers.

Het is niet moeilijk te voorspellen dat deze nieuwe feiten het aandeel Volkswagen weer flink onder druk zet. Voor beleggers is een mooi en betrouwbaar dividendaandeel compleet verandert in een aandeel die je liever niet in portefeuille hebt. Zelf laat ik het aandeel Volkswagen compleet links liggen, totdat er zekerheid is dat echt alle lijken uit de kast zijn.

Preferente en gewone aandelen Volkswagen

Tot slot nog een opvallende constatering. Volkswagen Groep heeft twee soorten aandelen uitstaan: normale aandelen (VOW) en preferente aandelen (VOW3). In de grafiek hieronder is het verloop van beide aandelenkoersen te zien. De zwarte lijn betreft de normale aandelen, de rode lijn zijn de preferente aandelen. Te zien is dat beide koersen elkaar nagenoeg een-op-een volgen. Echter, uit de grafiek is af te lezen dat sinds het schandaal halverwege september de preferente aandelen het een stuk slechter doen ten opzichte van de normale aandelen. De spread tussen beide aandelenkoersen wordt steeds groter. Woensdag sloot het aandeel VOW3 zelfs 9,86% lager, terwijl het aandeel VOW “slechts” 3,83% daalde. De reden hiervoor is bij mij nog niet bekend, maar zeker het verder uitzoeken waard.

het koersverloop van het aandeel Volkswagen

*De zwarte lijn is het koersverloop van het aandeel Volkswagen. De rode lijn is de koers van de preferente aandelen van Volkswagen.

Vergroten

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

Beleggingsspecialist LYNX

Roy van Santen is beleggingsspecialist bij LYNX Beleggen. Roy schrijft columns over actuele onderwerpen op de beurs. Zijn columns zijn te volgen via het LYNX Kennisportaal en de Twitter van LYNX.

Gerelateerde artikelen

Contact icon Bel gratis naar
0800 2030
Contact icon E-mail naar
info@lynx.nl
Contact icon Chat met een
LYNX medewerker
Contact icon WhatsApp via
06 31 27 27 27