Zowel online als in de supermarkten groeit het concern snel. Toch zijn er ook risico’s, zoals de opkomst van concurrent Amazon.
In dit artikel bespreek ik de volgende onderwerpen van deze oude bekende op de Amsterdamse beurs:
- Nieuws Ahold Delhaize
- Koers Ahold Delhaize
- Historie Ahold
- Cijfers Ahold Delhaize
- Koopwaardigheid Ahold Delhaize
- Conclusie: Aandelen Ahold kopen?
Aandeel Ahold Delhaize
Nieuws
7 mei 2020 presenteerde Ahold Delhaize de cijfers van het eerste kwartaal 2020. De supermarktketen profiteerde van het coronavirus en zag de omzet en winst stijgen. De omzet steeg met 14,7%, mede geholpen door de sterke dollar. Zonder valuta effecten was de omzet 12,7% gestegen. In de VS groeide de omzet het snelste met 13,7%, maar ook in Europa was de groei uitstekend met 11,0%. Voor het coronavirus waren de resultaten van Ahold Delhaize echter ook al goed.
In januari en februari groeide de omzet 4,1%. In maart explodeerde de omzet en schoot de VS en Europa met respectievelijk 33,8% en 15,9% omhoog.
De online activiteiten waren wederom de uitblinkers. In de VS met 42% en in Europa met 36%. Bol.com, dat onderdeel is van de Europese activiteiten, zag de omzet met 40% stijgen en het aantal verkopende partijen toenemen met 1.700 tot 21.000.
De goede verkoopresultaten zorgden ook voor mooie winstcijfers. De operationele winst schoot met maar liefst 40% omhoog tot € 964 miljoen. Dit kwam mede doordat de operationele marge met 0,9% steeg tot 5,3%. Hierdoor kwam de winst per aandeel in het eerste kwartaal van 2020 uit op € 0,59.
Door het hamsteren in de winkels eind maart zien we in het eerste kwartaal ook een gunstige verschuiving in het werkkapitaal optreden van ruim € 1,0 miljard. Dit, in combinatie met de hogere operationele kasstroom, zorgt ervoor dat de vrije kasstroom uitkomt op € 1,23 miljard. Terwijl vorig jaar de vrije kasstroom nog een negatieve € 136 miljoen was.
De goede cijfers waren voor Ahold Delhaize geen reden om iets te doen aan de outlook of het dividend. Zelfs het aandeleninkoopprogramma blijft gewoon gehandhaafd. Investeringen in online groei en omnichannel verkopen gaan ook gewoon door, ondanks de onzekerheid die Covid-19 met zich meebrengt.
Koers Ahold Delhaize
De koers van Ahold Delhaize is sterk hersteld van het coronavirus. Dit is niet vreemd, want de resultaten gedurende de Covid-19 crisis waren uitstekend. Consumenten kunnen niet terecht in restaurants en kopen daardoor meer in supermarkten. Ook de online activiteiten van Ahold Delhaize profiteerden van gesloten concurrenten.
In het begin zakte de koers van Ahold Delhaize snel weg, maar het herstel duurde niet lang. De koers is echter niet verder gestegen, terwijl de resultaten duidelijk uitstekend waren. Dit biedt mogelijk kansen voor beleggers in Ahold Delhaize. Al was de grootste kans natuurlijk om aandelen Ahold Delhaize te kopen in de coronacrisis crash.
Wanneer we naar de lange termijn kijken, is de snelheid van de recente val en het herstel mogelijk nog opvallender. De grote dip van juli 2017 was het moment dat de zorgen over Amazon en de synergievoordelen van de fusie met Delhaize een hoogtepunt bereikten. Recent is de opkomst van Amazon in Nederland een reden voor zorg. Tot nu toe is de opkomst van Amazon nog niet ten koste gegaan van Ahold Delhaize, ook de groei van de winst en kasstroom lijken niet onder druk te staan. Een mogelijke verdere stijging zou ook logisch zijn, gezien het algemene optimisme in de markt.
Historie Ahold
Op 27 mei 1887 neemt Albert Heijn de kruidenierszaak van zijn vader over. Deze winkel had een oppervlakte van 12 vierkante meter. In 1895 werd het eerste filiaal in Purmerend geopend en in 1899 het eerste centrale magazijn. De eerste huismerk producten kwamen in 1910 in de schappen. Albert Heijn ging zelfs veel eigen producten zoals koffie en koeken produceren. In 1920 werd zelfs een apart bedrijf, de Maatschappij tot Exploitatie der Fabrieken en Handelszaken opgericht. Een voorloper van Unilever had hierin de helft van de aandelen, maar verkocht deze in 1927 weer terug aan Albert Heijn. In dat jaar was Albert Heijn gegroeid tot 107 filialen.
In 1948 ging Albert Heijn naar de beurs naar de beurs.
1952 was het jaar dat Albert Heijn in Schiedam zijn eerste zelfbedieningswinkel opende. Dit Amerikaanse concept was in 1946 naar Nederland gebracht en Albert Heijn paste dit model succesvol toe. In 1956 begon Albert Heijn met de verkoop van voorverpakt vers vlees, verse groente en fruit. De bekende AllerHande werd in dit jaar ook voor het eerst uitgegeven.
Vanaf 1961 startte Albert Heijn ook met het exploiteren van restaurants onder de naam Albert’s Corner. Hier kwamen in de jaren zeventig ook wegrestaurants bij. De naam is later veranderd in AC Restaurants en dit bedrijf werd in 1998 verkocht aan Italiaanse horecagroep Autogrill. In 2016 werden alle Nederlandse vestigingen voor € 22,7 miljoen overgenomen door Van der Valk. De restaurants zijn in 2017 overgenomen door Jumbo en eind 2017 vervangen door La Place restaurants.
In 1973 nam Albert Heijn supermarktketen ETOS over die later is omgevormd tot een keten van drogisterijen.
In 1981 begon Albert Heijn met de AH franchise. Dit betekende dat zelfstandige supermarktondernemers onder de naam AH een supermarkt leiden.
Online & boekhoudschandaal
In 2001 begon albert.nl en daarmee begaf Ahold zich vrij snel op het online toneel. Een besluit dat goed uitpakte. In 2002 startte Ahold met AH To Go op stations, maar dit format werd ook in stadscentra uitgerold. 2003 staat bekend om het boekhoudschandaal. Deze gebeurtenis staat bij velen in het geheugen gegrift. Er bleek geknoeid met de boeken. Zo was Ahold verplicht bepaalde Zuid-Amerikaanse partijen uit te kopen voor een vast (achteraf te hoog) bedrag. Dit zorgde voor enorme verliezen bij de Amerikaanse dochter U.S. Foodservice. Daarnaast had Ahold gelogen over de controle die het concern had over Scandinavische ICA. De totale kosten aan schikkingen liep op tot € 1,34 miljard.In 2011 schakelde Ahold weer over in de groeimodus en Albert Heijn betrad de Belgische markt.In 2012 nam Ahold Bol.com over voor € 350 miljoen van investeerders Cyrte Investments en NPM Capital.
2015 was een belangrijk jaar voor Ahold. De fusie/overname met Delhaize zorgde voor een naamsverandering en belangrijke groei. In één keer werd Ahold Delhaize samen marktleider in Nederland en een belangrijke speler in België.
Het belangrijkste zijn echter de synergievoordelen in de VS. Zowel Ahold als Delhaize is actief aan de oostkust en vullen elkaar goed aan. Samen worden ze nu de vijfde speler op de Amerikaanse markt. Hierdoor kan de concurrentie met Wal-Mart en Kroger beter worden aangegaan.
Vooral de activiteiten van Delhaize liepen in de VS wat minder goed. Ahold lijkt met de juiste strategie deze activiteiten een boost te hebben gegeven.
De laatste jaarresultaten van Ahold (2019)
Een sterk laatste kwartaal zorgt voor een goed jaarresultaat. De winst in het vierde kwartaal steeg 17,1%, terwijl de jaarwinst met 8,4% toenam. Hierdoor kwam de winst per aandeel Ahold in het vierde kwartaal uit op € 0,50 en € 1,59 voor het jaar. Nemen we de aangepaste winst per aandeel Ahold dan komt de jaarwinst uit op € 1,67. De verkopen namen in het laatste kwartaal met 3,1% toe, terwijl de jaaromzet met 2,3% steeg.
- Deze lage groeicijfers steken bleek af bij de online verkopen. Deze stegen in het laatste kwartaal met 30,1%, terwijl in het gehele jaar de online omzet 28,6% steeg. Beleggers in Ahold Delhaize worden beloond met een dividend van € 0,76. Dit is een stijging van 8,6% ten opzichte van afgelopen jaar.
- Naast het dividend worden aandeelhouders van Ahold ook beloond met een aandeleninkoop programma. In 2019 werd voor € 1 miljard aan aandelen ingekocht. Ahold Delhaize haalt nog steeds het grootste deel van de omzet uit de VS en zag daar het onderliggende inkomen met 4,3% dalen. Dit is op den duur mogelijk een zorg voor Ahold. Ahold Delhaize gaat in 2020 extra investeren, maar verwacht desondanks ook in 2020 een mooie vrije kasstroom.
Nieuwe concepten
Albert Heijn introduceerde ook nieuwe concepten voor de winkels in enkele grote steden als Amsterdam. Door de kassaloze supermarkten wordt winkelen sneller, makkelijker en bovendien goedkoper voor Ahold. De supermarkten hebben steeds minder caissières in dienst. Bij Bol.com testen ze momenteel met fast-delivery services met elektrische fietsen.
Het concern profiteert tevens van de kostenbesparingen die mogelijk zijn gemaakt door het samengaan van Ahold en Delhaize. Het voormalige Delhaize was ook sterk actief in de VS waardoor de twee ketens vooral bij de inkoop voordelen konden behalen.
Is het aandeel Ahold Delhaize koopwaardig?
Als we even kort naar de groei kijken, zien we dat Ahold vooral de laatste jaren de omzet behoorlijk wist op te krikken. Dit heeft mede te maken met de fusie met Delhaize en enkele overnames. Het is de vraag hoeveel het bedrijf nog kan doorgroeien. Kan Bol.com het gevreesde Amazon.com voorblijven of zal het straks worden opgeslokt door de Amerikaanse techreus? De resultaten zijn prima, het dividend van 3,4% en daarnaast koopt Ahold Delhaize ook eigen aandelen in. De concurrentie is echter moordend en het is essentieel dat Ahold zijn sterke positie behoud. Als we de koers/winstverhouding van het aandeel Ahold Delhaize berekenen, komen we op circa 12,5 uit. Dit is niet heel duur, maar het blijft een defensief aandeel en het groeipotentieel is wellicht beperkt.
De economie draait nu goed, maar mocht de gevreesde afkoeling gaan plaatsvinden, dan blijft het natuurlijk de vraag of Ahold Delhaize de concurrentie voor kan blijven. Veel zal afhangen van de online verkopen. Bol.com heeft in Nederland een zeer sterke positie opgebouwd, maar de winstgevendheid van deze activiteiten is voorlopig nog afwezig. Bij Amazon hebben we echter gezien dat de winstgevendheid na een bepaald kantelpunt snel kan groeien. Gezien de relatief conservatieve waardering met een K/W van 12,5, betalen beleggers weinig voor het potentieel van de onlineverkopen. Wellicht dat een beursgang van bijvoorbeeld bol.com de waarde van deze divisie voor aandeelhouders wat duidelijker kan maken.
Conclusie aandeel Ahold Delhaize
Ahold Delhaize houdt zich goed staande in het zeer competitieve supermarktlandschap en weet mooie winsten te realiseren. Daarnaast weet Ahold online zeer snel te groeien met bol.com. Deze snelle online groei en sterke winstgevendheid maken Ahold Delhaize aantrekkelijk vergeleken met andere beursgenoteerde concurrenten. De waardering is aantrekkelijk met ongeveer 14 keer de winst en vrije kasstroom. Het dividendrendement is met 4,5% verrassend hoog en daarnaast koopt het bedrijf veel eigen aandelen terug. Een risico is wel dat ook online de concurrentie toeneemt. Zo is Amazon van plan de belangrijke Nederlandse markt te betreden en kan dit de marges onder druk zetten.
Het aandeel Ahold Delhaize kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Ahol Delhaize. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart